Wyszukując informacje czy też strony internetowe w sieci często nikt nie zastanawia się dlaczego akurat ta pozycja lub strona internetowa wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Odpowiedź na to pytanie jest prosta, gdyż strony internetowe oraz wszelkiego rodzaju informacje wyświetlane na pierwszej stronie są odpowiednio pozycjonowane. Pozycjonowaniem stron internetowych oraz informacji zamieszczanych w sieci zajmuje się specjalista SEO. Warto zatem wiedzieć jakie kompetencje powinna posiadać taka osoba i czy warto go zatrudniać.

Kim jest specjalista SEO?

W najprostszym tłumaczeniu specjalista SEO to osoba, której zadaniem jest zmaksymalizowanie ruchu o charakterze organicznym (bezpłatnym) wybranej strony internetowej lub pozycji w sieci poprzez zoptymalizowanie i poprawę pozycji danej strony w wyszukiwarce internetowej. Specjalista SEO analizuje stronę internetową, która ma zostać zoptymalizowana pod kątem różnych kryteriów oraz wprowadza zmiany mające na celu poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania danej strony. 

Dodatkowo specjalista SEO zajmuje się planowaniem oraz wdrażaniem kampanii marketingowych, które obejmują m.in. aspekty techniczne, tworzenie treści, content marketing, oraz zakrojone na szeroką skalę działania PR-owe. Musi on również w odpowiedni sposób wykonywać raporty oraz analizy wyników swoich działań tak, by bez problemu móc zrelacjonować je właścicielowi danej strony internetowej. W celu zapoznania się z dokładnym opisem specjalisty SEO oraz zakresem usług w ramach SEO warto skorzystać ze strony https://matt-kozlowski.com/.

Jakie kompetencje powinien posiadać specjalista SEO?

W związku z tak dużym zakresem zadań specjalista SEO powinien posiadać wiele kluczowych kompetencji oraz umiejętności. Można do nich zaliczyć przede wszystkim:

  • umiejętności techniczne oraz informatyczne (programowanie) - specjalista SEO powinien przede wszystkim posiadać wysoko rozwinięte umiejętności techniczne oraz umiejętność programowania. Można do tego zaliczyć biegłą znajomość HTML, JavaScript czy też CSS, znajomość funkcjonowania stron internetowych z naciskiem na tworzenie baz danych, czy też przesyłania, tworzenie stron www, lub znajomość systemów zarządzania treścią takich jak WordPress, Magento oraz Presta;
  • szybkie poruszanie się oraz znajomość programów SEO - zaliczają się do nich Screaming Frog, SEM Rush, czy też AWR;
  • umiejętność obsługi pakietu MS Office - w głównej mierze chodzi tutaj o znajomość programu Excel na poziomie zaawansowanym tj. tworzenie tabel przestawnych, używanie funkcji VLOOKUP czy też innych złożonych funkcji;
  • biegła znajomość narzędzi Google - Google Analytics, Google Tag Manager itp.;
  • kompetencje miękkie - zaliczają się do nich umiejętność zarządzania czasem oraz organizacji pracy, umiejętności negocjacyjne czy też rozmowy z klientami oraz kontrahentami.

Powyższe kompetencje stanowią bazę i są kluczowe w wykonywaniu pracy jako specjalista SEO. Zadania takie jak audyt SEO, tworzenie oraz optymalizacja stron internetowych, link building, tworzenie raportów oraz analiz, audyt SEO czy też prowadzenie kampanii marketingowych w Internecie są dla specjalisty SEO codziennością. Taka osoba musi również umieć pracować pod presją czasu oraz być rzetelna, gdyż od jej wyników pracy zależy czy oraz jak bardzo zwiększy się popularność danej strony internetowej.

SEO freelancer - czy każdy może zostać specjalistą SEO

Wbrew obiegowej opinii nie trzeba mieć ukończonych studiów by móc podjąć pracę jako specjalista SEO. Jednak przy pracy w tym zawodzie same studia lub płatne kursy mogą się okazać niezwykle pomocne. Do najczęstszych kierunków studiów wybieranych przez osoby myślące rozpocząć pracę jako specjalista SEO można zaliczyć:

  • marketing;
  • dziennikarstwo oraz studia z zakresu Public Relations;
  • informatyka.

Warto również podkreślić, iż w ramach profesji specjalisty SEO można wyróżnić kilka specjalizacji, do których zaliczają się z kolei:

  • SEO Manager - specjalista ds. zarządzania zespołem;
  • SEO Account Specialist - specjalista ds. obsługi klienta;
  • SEO Analyst - specjalista ds. technicznych;
  • SEO Link Building Specialist - specjalista ds. Link Buildingu;
  • SEO Content Specialist - specjalista ds. content marketingu;

Co jednak najważniejsze, ukończenie studiów oraz zdobycie dyplomu w tym konkretnym kierunku nie jest wymagane. Najważniejszą kwestią aby móc być specjalistą SEO jest posiadanie jak największej wiedzy z obszaru znajomości języków programowania, umiejętności technicznych czy też obsługi pakietu MS Office.

W sieci można znaleźć liczne kursy, które stanowią bazę wiedzy dla przyszłych specjalistów SEO. Można znaleźć kursy dotyczące programowania, obsługi narzędzi Google, kursy dotyczące marketingu, zarządzania sobą w czasie itp. Z tego też względu można śmiało stwierdzić, iż specjalistą SEO może zostać praktycznie każdy. Można też być tzw. SEO freelancerem, co oznacza, iż taka osoba jest samozatrudniona i pozyskuje klientów wyłącznie na własny rachunek w różnych miejscach. Dlatego też nie ma konieczności zakładania firmy czy też pracy dla agencji SEO, jeśli ktoś chce się tym zajmować na poważnie.

Czy specjalista SEO jedynie pozycjonuje strony w Google?

Dla większości osób specjaliści SEO kojarzą się jedynie z pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. Należy jednak wiedzieć, iż choć jest to główne zajęcie specjalistów SEO, mają oni znacznie bardziej rozszerzony zakres zadań, za które są odpowiedzialni. Można do nich zaliczyć m.in:

  • Tworzenie audytów oraz wdrażanie poprawek w ramach użytych narzędzi SEO;
  • Kreacja dopasowanej do określonej grupy klientów struktury strony internetowej oraz praca nad szybką i zdecydowaną nawigacją;
  • Wdrażanie odpowiedniej treści tj. contentu na stronę internetową oraz współpraca w zakresie seo copywriting z zespołem pracującym przy tworzeniu danej strony;
  • Kreowanie strategii Link Building;
  • Tworzenie raportów, analiz oraz zbioru danych statystycznych na potrzeby własne lub potrzeby swoich klientów;
  • Zarządzanie zespołem specjalistów SEO - w skład zarządzania zespołem wchodzi rozdysponowanie zadań dla zespołu, kontrola jakości ich wykonywania czy też zarządzanie czasem pracy swojego zespołu;
  • Prowadzenie analizy konkurencji oraz wdrażanie procedur i działań, które zachęcą większą grupę klientów i kontrahentów do zrezygnowania z wejścia na stronę konkurencji;
  • Prowadzenie negocjacji dotyczących umów z agencjami SEO oraz klientami i kontrahentami.

Czy opłaca się zatrudniać specjalistę SEO?

Biorąc pod uwagę wszystkie zebrane dotychczas informacje można jednoznacznie stwierdzić, iż zatrudnienie specjalisty SEO jest świetnym rozwiązaniem. Prowadząc swoją stronę internetową lub umieszczając artykuły oraz informacji w wyszukiwarkę Google wiele osób często nie wie jak przykuć uwagę i zachęcić nowych użytkowników do wejścia na daną stronę. Często też właściciele stron internetowych nie wiedzą w jaki sposób mogą zwiększyć zasięg rozpoznawalności swojej strony, umieszczać na stronie wyniki raportów np. sprzedaży czy też wszelkiego rodzaju analizy i ciekawostki na temat działania danej firmy.

Z tego też powodu specjalista SEO bez względu czy jest to freelancer czy osoba poszukująca stałej współpracy jest najlepszym rozwiązaniem. Dzięki współpracy ze specjalistą SEO można w prosty i szybki sposób zwiększyć swoje zasięgi oraz rozpoznawalność strony internetowej w szerokim gronie klientów.