Jest to typowa sytuacja, w której punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nie mniej firmy, które zaczynają w popularnym "garażu" z czasem potrzebują więcej miejsca. W takiej sytuacji pojawia się dylemat budować czy wynajmować? Wiele zależy od skali działalności oraz możliwości finansowych, jakie posiada przedsiębiorstwo. Który wariant jest lepszy? Również w tym wypadku spotkamy się z merytorycznymi argumentami z każdej ze stron. Rozsądne wydaje się więc rozpatrzenie obu możliwościom. Sprawdźmy więc jakie zalety i wady mają te dwa warianty.

Zakup lub budowa nieruchomości

W wypadku części firm produkcyjnych nie jest możliwe prowadzenie działalności w mieszkaniu w bloku. Nie dostaniemy zgody na działalność lakierni części samochodowych w takim miejscu. W związku z tym, albo wynajmujemy odpowiednio dostosowaną przestrzeń, albo sami ją projektujemy i budujemy. Najczęściej jest to związane z dużym kosztem, kredytem bankowym i kwestiami logistycznymi. W zależności od budżetu wznosimy nieruchomość, która spełni nasze potrzeby. Jest to pod wieloma względami bardzo wygodne i kosztowne.

Zakup gotowej nieruchomości to kolejna z opcji silnie skorelowana z możliwościami finansowymi przedsiębiorstwa. Na takie decyzje stać zamożne firmy i międzynarodowe korporacje, które mogą sobie pozwolić na kupno nieruchomości najwyższej klasy. Znajdują się w nich najczęściej sale konferencyjne, parkingi, specjalnie przygotowane przestrzenie i wiele innych udogodnień z wyśmienitą lokalizacją włącznie. Koszty takiego budynku są bardzo duże, a utrzymanie odpowiedniego standardu wiąże się z systematycznym wydatkowaniem sporych nakładów. Niestety nie każdy może sobie na to pozwolić.

Wynajem nieruchomości

Dla lepszego przedstawienia sytuacji posłużmy się przykładem miasta na Śląsku. Wynajem biur w Tychach to dobry wariant, z którego korzysta wiele firm. Zarówno mniejsi, jak i więksi przedsiębiorcy używają dobrodziejstw, jakie dają dobrze zlokalizowane biurowce o najwyższym standardzie. Z pewnością wartością dodaną jest duży parking dla pracowników i klientów czy sale szkoleniowe. To często także dodatkowa infrastruktura jak restauracje, kluby fitness lub stacje benzynowe. Taki kompleks jest atrakcyjny dla wszystkich pracowników biur. W jednym miejscu pracujemy, ale też zrobimy zakupu i zrelaksujemy się po ciężkim dniu. Dzięki temu można oszczędzić sporo czasu zwłaszcza rodzice, jeśli mają pod ręką przedszkole, do którego można zawieźć rano dzieci.

Wynajem salek konferencyjnych na Śląsku cieszy się dużym zainteresowaniem wśród różnych przedsiębiorców. Nie ma chyba nic gorszego niż rozmowa z potencjalnym kontrahentem w kawiarni czy popularnej sieci fast-foodów. Jeśli nie ma miejsca, gdzie można spokojnie porozmawiać, warto pomyśleć o salkach konferencyjnych na godziny. To najczęściej obiekty o wysokim standardzie z wieloma udogodnieniami. Takie podejście sprawia, że to, co robimy, wygląda bardzo profesjonalnie. Mamy gdzie podłączyć laptopa i zrobić prezentacje lub usiąść przy stole i w porozmawiać w ustronnych warunkach. Nie musimy mieć takiego pomieszczenia na wyłączność, ale mieć do niego dostęp zawsze wtedy, kiedy tego potrzebujemy.

Jaki wariant wybrać?

Zakup lub wynajem nieruchomości uzależniony jest od wielu czynników. Powyżej wymienione, to tylko wstęp do szerszej dyskusji. Tak ważne decyzje powinno podjąć się w oparciu o takie czynniki, jak przedmiot działalności firmy, możliwości finansowe, tempo wzrostu oraz na podstawie prognoz długoterminowych. Dzięki temu właściciel będzie w stanie skalkulować przyszłe koszty. Nieatrakcyjna lokalizacja może wpłynąć na utrudniony dojazd do pracy części pracowników, co może skutkować niezadowoleniem, a nawet rotacją kadry. Z kolei dla kogoś innego nowy budynek będzie dobrym miejscem do pracy, niezależnie od utrudnień komunikacyjnych. Pytanie, jak wygląda okoliczna dostępność do sklepów, przedszkola czy szkoły lub szlaków komunikacyjnych i czas potrzebny na odwiedzenie tych miejsc?

Miejsce na biuro Tychy dają m.in. w strefie ekonomicznej. To interesująca opcja dla wielu małych, średnich i dużych firm. Dogodna lokalizacja i wysokiej jakości biurowce to nowoczesne miejsca pracy z często szeroko rozwiniętą infrastrukturą. Dzięki temu w niewielkiej odległości możemy zapisać dziecko do żłobka, zrobić zakupy lub umówić się na obiad ze znajomymi. Dobry dojazd oraz pewność miejsca parkingowego również są istotne. Ograniczenie czasu podróży do pracy i przestrzeń, w której zawsze bez trudu zaparkujemy samochód, pozwalają skupić się na naprawdę ważnych rzeczach.

Jaki więc wariant wybrać? Otóż taki, który spełni nasze oczekiwania, zaspokoi nie tylko podstawowe potrzeby i będzie przystępny finansowo. Wraz z rozwojem firmy zawsze można pomyśleć o budowie siedziby. Można też rozważyć wynajem jednego z ostatnich pięter wysokiej klasy biurowca, gdzie widok będzie dodatkowym motorem napędzającym nas w pracy.