Marketing w wyszukiwarkach internetowych to jeden z nie tylko najpopularniejszych, ale i najskuteczniejszych sposobów na wypromowanie firmy w sieci. Składają się na niego działania SEO, związane głównie z pozycjonowaniem stron oraz działania PPC, związane głównie z Google Ads. Z poniższego artykułu dowiesz się, które z nich pozwalają pozyskiwać klientów o wiele taniej.

Pozycjonowanie stron – ile kosztuje pozyskanie klienta w ten sposób?

Pozycjonowanie stron internetowych jest jednym z elementów SEO. Ten proces polega na prowadzeniu działań technicznych w obrębie strony www i działań marketingowych, których wspólnym rezultatem ma być podniesienie pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Osoba lub zespół osób (częściej to drugie) pracujących nad pozycjonowaniem strony internetowej, swoją pracę powinien rozpocząć od audytu (jest to zwykle koszt kilkuset złotych). Następnie witryną powinien zająć się programista, który zoptymalizuje ją od strony technicznej (praca programisty rozpoczyna się zwykle od 100 zł za roboczogodzinę) oraz copywriter, który zajmie się optymalizacją treści na stronie i tworzeniem nowych (praca copywritera rozpoczyna się zwykle od kilkunastu zł za 1000 znaków ze spacjami tekstu). Kolejnym krokiem jest link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków z sieci (tutaj mamy rozstrzał usług i cen: od umieszczania strony www w katalogach, co kosztuje kilkadziesiąt zł, czasami bywa darmowe; przez publikacje na zewnętrznych portalach – od kilkudziesięciu złotych; po umieszczanie linków na forach, w komentarzach na blogach itd. – koszt rozpoczyna się od kilku zł).

Oczywiście wszystkim można zająć się samodzielnie. Warto jednak mieć świadomość, że każde z działań składających się na pozycjonowanie jest bardzo czasochłonne. W dodatku, SEO jest procesem, który nie powinien ustawać – jeśli chcemy, by cały czas przynosił zadowalające rezultaty.

Jeśli chodzi o koszt pozyskania klienta za pomocą pozycjonowania, to – nie biorąc pod uwagę kosztów obsługi całego procesu – jest to sprawa groszowa. Pod warunkiem oczywiście, że wszystkie działania prowadzone są w profesjonalny sposób. W dodatku, raz zainwestowane pieniądze w pozycjonowanie, pracują na siebie cały czas.

Google Ads – ile kosztuje pozyskanie klienta w ten sposób?

Google Ads (jeszcze do niedawna znane, jako Google AdWords) to – najprościej mówiąc – reklama w Google, której podstawę stanowią linki sponsorowane. Pojawiają się one przede wszystkim w wyszukiwarkach nad i pod wynikami organicznymi, w sieciach partnerskich współpracujących w ramach programu Google AdSense, w sekcji Zakupy Google, w serwisie YouTube, w e-mailach sponsorowanych na Gmailu.

Minimalny budżet, jaki należy przeznaczyć na Google Ads to przynajmniej kilkaset złotych miesięcznie. W innym przypadku reklama w Google nie bardzo ma sens. Kampanie można obsługiwać oczywiście samodzielnie, jednak wymaga to nie tylko wiedzy na temat samego narzędzia, ale i doświadczenia. Inaczej cały proces trwa strasznie długo. Zatrudnienie do obsługi specjalisty to koszt rozpoczynający się od kilkuset złotych za obsługę kampanii. 

Jednostkowy koszt pozyskania klienta to – podobnie, jak w przypadku pozycjonowania – sprawa groszowa (pod warunkiem niewliczania kosztów obsługi). Z tą różnicą, że w przypadku Google Ads, odcięcie budżetu na kampanie oznacza, że kończą się też jakiekolwiek korzyści, które z nich płynęły. W przypadku pozycjonowania, korzyści są długofalowe i wdrożone działania pracują na siebie latami, nawet, gdy nie są kontynuowane, co w rezultacie okazuje się być o wiele lepszą inwestycją.

Co wybrać, by zaoszczędzić: pozycjonowanie stron czy Google Ads?

Choć reklama w Google pozwala osiągnąć szybkie rezultaty, to są one zdecydowanie krótkookresowe, tzn. widoczne do czasu, gdy dysponuje się budżetem na kampanie. W przypadku pozycjonowania, efekty są długofalowe – widoczne nawet po wielu miesiącach czy latach i cały czas generujące sprzedaż. 

W przypadku – zwłaszcza dużych serwisów – pozycjonowanie stron generuje zwykle o wiele mniejszy koszt pozyskania leada czy klienta niż Google Ads. By mieć pewność, że budżet przeznaczony na SEO zostanie dobrze zagospodarowany, a cały proces przyniesie spodziewane rezultaty, warto nawiązać współpracę ze specjalistami w branży. Najlepiej, jeśli będzie to agencja SEM, która posiada spore doświadczenie i wykwalifikowany zespół. Odpowiednio dobrana agencja SEO będzie potrafiła przeprowadzić skuteczne działania, które pozwolą pozyskiwać klientów niewielkim kosztem. Dobrą praktyką będzie też jednoczesne prowadzenie działań związanych z pozycjonowaniem i reklam w Google.