Caravaning nigdy nie był i nie będzie tanim hobby. Całkowita niezależność (praktycznie w każdej kwestii istotnej w czasie wypoczynku) musi niestety odpowiednio kosztować. Oczywiście, możemy skorzystać z oferty licznych firm wynajmując dogodnego kampera – ponosząc koszty paliwa.

Pomimo spodziewanych - wysokich – wydatków, każdego roku wiele osób decyduje się na zakup własnego domu na czterech kołach. Bez względu na to czy skorzystamy z oferty rynku wtórnego, bądź pokusimy się o kupno fabrycznie nowego kampera, czeka na nas długa lista corocznych wydatków. Musimy pamiętać że wysokość wspomnianych kosztów eksploatacyjnych w dużym stopniu uzależniona jest od wielkości i mechanicznej bazy naszego kampera.

Zadbaj o mechanikę

Wysoka cena zakupu i niewielka utrata wartości kampera, powinny motywować każdego właściciela do zdwojonej troski o utrzymanie go w idealnym stanie technicznym przez długie lata. Przecież nikt nie chce borykać się z plagą awarii w pełni sezonu urlopowego.

Wielu właścicieli zgodnie przyznaje że znalezienie warsztatu przystosowanego do obsługi serwisowej kamperów sprawia sporo trudności. Odbija się to rzecz jasna na cenach usług owych specjalistów. Niezależnie od rocznych przebiegów ani wieku pojazdu, przed rozpoczęciem nowego sezonu należy wymienić kilka kluczowych elementów. Już sama wymiana oleju silnikowego pochłonie w zależności od marki i jednostki napędowej około 200-300 złotych, uwzględniając cenę samego oleju.

Wraz ze zmianą „życiodajnego” oleju (specjaliści sugerują interwał: 10-15 tysięcy kilometrów, lub co roku) musimy zadbać także o drożność wszystkich filtrów. Rachunek za standardowy zestaw filtrów oleju, paliwa, powietrza i kabinowy wyniesie około 150-200 złotych wraz z wymianą kosztującą przeważnie 50 złotych.

Duża masa własna kampera wiąże się nie tylko z większym zużyciem paliwa, szybciej poddają się również hamulce. Coroczna kontrola całego układu hamulcowego jest niemal obowiązkowa, liczy się przecież nasze bezpieczeństwo. Koszt samego przeglądu oscyluje wokół 100 złotych. Niemniej jednak może się okazać że konieczna będzie wymiana niektórych części (klocków lub tarcz hamulcowych), wówczas cena usługi powiększy się nawet o 700 złotych.

Kontrola części mieszkalnej

Komfort i bezpieczeństwo użytkowania części mieszkalnej, są równie istotne co kondycja jednostki napędowej i zawieszenia. Z tego też powodu coroczna, rutynowa kontrola szczelności wewnętrznej instalacji gazowej wydaje się bardzo potrzebna. Nawet niewielki wyciek gazu może doprowadzić do tragedii.

Posiadanie własnego kampera nie będzie tanie. Doliczając koszty paliwa, bieżącego serwisu, obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz innych przydatnych świadczeń będziemy musieli w skali roku przeznaczyć kilka tysięcy złotych.

Więcej na temat użytkowania kamperów i przyczep campingowych, można się dowiedzieć z największego portalu internetowego w Polsce czyli www.camprest.com gdzie poza informacjami na temat caravaningu można znaleźć ciekawą listę campingów w całej Europie.