Fotografia reklamowa to prężnie rozwijająca się dziedzina obejmująca wykonywanie wszelkich zdjęć z przeznaczeniem do sprzedaży. Jest to bardzo szerokie pojęcie, które można interpretować na różne sposoby. Poszczególne przedmioty mogą być bowiem fotografowane w sposób, który jak najlepiej odda ich realny wygląd czy charakterystyczne cechy lub tak, by zainteresować potencjalnego klienta i zachęcić od zakupu.

Zastosowanie fotografii reklamowej

Zdjęcia z zakresu fotografii reklamowej wykorzystywane są na broszurach czy ulotkach, a także na wszelkiego rodzaju bannerach, stronach internetowych czy w mediach społecznościowych. Fotografia reklamowa stosowana jest także w menu w kawiarniach czy restauracjach, a na szeroką skalę wykorzystują ją także sklepy internetowe.

Packshoty

Najważniejszą częścią fotografii reklamowej są zdjęcia typu packshot, czyli zdjęcia przedstawiające produkt, zazwyczaj na czystym, białym tle. Tego rodzaju zdjęcia wykorzystywane są między innymi w sklepach internetowych, prasie czy mediach społecznościowych, a także na ulotkach czy w ramach prowadzenia kampanii reklamowych. Dobre zdjęcia typu packshot muszą posiadać kilka istotnych cech. Najważniejszym elementem jest światło, które powinno być dobrane tak, by w pełni oddać kształt czy fakturę materiału produktu, a także podkreślić jego cechy i sprawić, że będzie bardziej przestrzenny. Ważne jest także umiejętne szparowanie, czyli pozbywanie się z tła jakichkolwiek podpórek czy uchwytów wykorzystywanych przy robieniu zdjęcia. Na odbiór fotografii wpływ ma także ostrość, czyli jeden z najważniejszych czynników decydujących o jakości zdjęcia. Idealna ostrość produktu powinna rozciągać się na całą jego długość i szerokość.

Cele fotografii reklamowej

Zdjęcia z zakresu fotografii reklamowej mają realizować kilka głównych celów. Przede wszystkim zdjęcie umożliwia sprzedaż produktu, przedstawienie go w jak najlepszym świetle, podkreślenie cech charakterystycznych i zachęcenie do zakupu. Pomaga także wspierać biznes – przedsiębiorcy mogą wykorzystywać zdjęcia do promowania siebie czy poszczególnych aspektów swojej pracy. Bardzo często fotografia reklamowa wykorzystywana jest też w przemyśle gastronomicznym, by przedstawiać jedzenie w najbardziej apetyczny sposób, oddziaływać na zmysły i zachęcać do skorzystania z usług danego lokalu. W przypadku sklepów odzieżowych zdjęcia mają z kolei przedstawić jak najwierniej ubrania i dodatki tak, by klient zamawiający online dokładnie wiedział, co kupuje i jak będzie prezentował się na żywo zamówiony produkt. Pozwala to na dokonanie wygodnych zakupów w domu bez konieczności chodzenia po sklepach.