Jak zmieniły się zasady składania PIT za 2018 rok
Organ podatkowy sporządzi dla wszystkich podatników zeznania na formularzach PIT-37 przeznaczone dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej oraz PIT-38 przeznaczony dla osób uzyskujących przychody z kapitałów pieniężnych.
Termin udostępnienia rozliczenia podatkowego został wyznaczony na okres od 15 lutego 2019 r. do 30 kwietnia 2019 r., jeśli podatnik w tym terminie nie podejmie żadnych działań, zeznanie podatkowe sporządzone przez organ skarbowy zostanie automatycznie zaakceptowane, co będzie skutkowało wywiązaniem się z obowiązku złożenia zeznania podatkowego za rok 2018.
Informacja o sporządzeniu deklaracji zostanie przesłana do podatnika za pośrednictwem poczty elektronicznej lub sms-a.
Podatnik będzie mógł dokonać następujących czynności:
- weryfikacji zeznania podatkowego i jego akceptacji,
- modyfikacji np. wybrać opcję rozliczenia wraz z małżonkiem,
- odrzucenia i dokonania samodzielnego rozliczenia z organem skarbowym.
Ponadto podatnik, który dokonał rozliczenia z urzędem skarbowym w formule automatycznego zaakceptowania formularza PIT-37 oraz PIT-38 zostanie poinformowany o konieczności dokonania wpłaty. Płatność należy uiścić w ciągu 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia.
Kolejne PIT w przyszłym roku
Od rozliczeń za 2019 rok, czyli składanych w 2020 roku ta znacząca zmiana ma objąć także podatników prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się za pośrednictwem formularzy PIT-36, PIT-36L i PIT-28.
Zwrot podatku
Podatnicy, którzy złożą zeznania podatkowe za pośrednictwem aplikacji elektronicznej e-deklaracji otrzymają zwrot nadpłaty w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego zamiast w ciągu 3 miesięcy.
Podpisywanie formularzy podatkowych
Podpisem kwalifikowanym można podpisać wszystkie formularze, danymi autoryzującymi formularze: PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, PIT-4R, PIT-8A
Formularze interaktywne zawarte na stronie internetowej Ministerstwa Finansów należy wypełnić i wysłać zgodnie z poniższą instrukcją:
- wejdź na stronę e-Deklaracje/Złóż e-deklaracje
- pobierz odpowiedni formularz dotyczący wybranego przez Ciebie podatku
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij.
Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji modułów kadry-płace można wysyłać deklaracje drogą elektroniczną, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane deklaracje.
Aby to zrobić:
- pobierz właściwą strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML(link otwiera nowe okno w innym serwisie)
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij dokument ze swojej aplikacji
Aby skorzystać z Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD) należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:
- uruchom odpowiednią aplikację (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia - Wyjścia dostępną w zakładce - Dokumentacja IT
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij dokument do UBD
Sprawdź też:
Podstawa prawna:
- ustawa 4 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2126).
Barbara Dąbrowska
dyrektor ds. finansów i compliance w firmie consultingowej,
manager Działu Księgowości w międzynarodowej firmie leasingowej
Klauzula informacyjna ›