Prężna konkurencja wśród portali zajmujących się sprzedażą towarów i usług, prowadzoną w sieci sprawia, że trzeba uciekać się do rozwiązań nowych i nietuzinkowych, by zyskać przewagę w tej walce.
Narzędzia pomocne w zwiększeniu sprzedaży. Pierwszy punkt dotyczy działań na rzecz semantyki kodu i poprawności treści strony, kolejne zajmują się jej promocją.

I. SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie

Podstawowym warunkiem odwiedzin użytkowników na stronie sklepu jest jego widoczność. Oczywiście mowa o widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, w skrócie SERP (Search Engine Results Page). Bez widoczności na pierwszej stronie rezultatów zwróconych przez wyszukiwarkę, nie ma co marzyć o tłumach odwiedzających witrynę. Jednakże, by do tego doprowadzić, należy zacząć od podstaw. Jeśli słowo audyt seo nie budzi w czytelnikach żadnych skojarzeń, bezwzględnie należy pomyśleć o zdiagnozowaniu strony.

Co powinien zawierać audyt

audyt1.jpg

Oto wytyczne

  • sprawdzenie widoczności w przeglądarkach, z naciskiem na Google Chrome, z której przychodzi lwia część odwiedzin.
  • widoczność związana jest z tym, co widać w SERP, czyli właściwe wypełnienie sekcji head dokumentu html, a w szczególności tagów title i description. Oba muszą być unikalne. Pierwszy jest treścią pierwszej linii wpisu w wyników wyszukiwania. Drugi to krótki opis zawartości. Warto postarać się o zachęcający, ale niezbyt nachalny tekst zawierający meritum działalności.
  • zbadanie konstrukcji oraz treści adresu domeny, oraz przekierowanie błędu 404. Treścią oczywiście nie musi być nazwa produktu lub usługi.

Raczej chodzi tu o subiektywne odczucia odbiorców względem słowa. Jeśli firma ma zamiar ekspandować poza granice kraju, dobrym obyczajem jest zadbanie o pisownię i wymowę, nieutrudniająca życia obcokrajowcom. Wspomniany zaś błąd 404 i przekierowanie z tym związane ma miejsce, kiedy witryna używa adresu domenowego w dwóch wersjach. Z dopiskiem www i bez niego. Roboty wyszukiwarek w takich sytuacjach mogą zakwalifikować to jako dublowanie treści. Proceder skutecznie i sumiennie piętnowany przez Google.

  • dobór i nasycenie słów kluczowych. Ważna jest ich ilość. Treść nie może być przesycona frazami kluczowymi, a ich znaczenie powinno trafnie oddawać rodzaj działalności. Lecz nie tylko! Ważne, by były pojedynczymi słowami lub złożonymi frazami, dla których najczęściej są przeprowadzane wyszukiwania.
  • ocenę funkcjonowania wyszukiwarki wewnętrznej. Jest to element, który zatrzymuje znaczny odsetek odwiedzających, pod warunkiem, że działa wydajnie.
  • weryfikację hierarchii nagłówków, mającą wpływ na szybką orientację w zawartości każdej podstrony, ale również dającą punkty od robotów wyszukiwarek, które indeksując stronę, lubią ład wprowadzony przez stopniowanie nagłówków.
  • odnalezienie i przygotowanie do edycji dokumentu robot. txt, regulującego zachowanie robotów na stronie.
  • weryfikacja mapy serwisu, której istnienie daje kolejny punkt od robotów.
  • czy są i skąd prowadzą linki zewnętrzne. Zdecydowanie należy postawić na jakość odnośników, nie na ilość. Temat jest obszerny i zdecydowanie zasługuje na odrębny artykuł.
  • ocena linkowania wewnętrznego, które jest systemem nerwowym serwisu.
  • opinię fachowca na temat merytoryki, stylu i ortografii tekstów. Stawiamy na oryginalność i unikatowość pracy którą wykona copywriter. Do treści portalu zalicza się grafikę, która zajmuje sporą część i której waga wpływa na szybkość ładowania się strony.

Kolejnym krokiem musi być zastosowanie w praktyce zaleceń audytu i...można przystąpić do pozycjonowania sklepu internetowego.

II. Social Media

social-media1.jpg

Producenci i dostawcy usług już dawno odkryli starą prawdę o ludzkiej psychice, mówiącą: nic tak nie zachęci do zakupu, jak zachęta z ust przyjaciela. Wielkie marki prowadzą fanpejdże skupiające olbrzymie rzesze zwolenników, którzy są najlepszym nośnikiem reklamy produktów, jako zadowoleni klienci.


III. Kampanie reklamowe związane z produktami Google

 

AdWords i AdSens to dwa czarne konie ze stajni Google. Oferują system linków sponsorowanych i reklamy wizualnej. Pierwszy wyświetlany w wynikach wyszukiwania w polu widzenia najczęściej omiatanym przez wzrok internautów. Odnośniki wyświetlane są u góry ekranu tuż nad listą wyszukiwania i na samym dole gdzie użytkownicy kończą czytanie strony i wybierają kolejny skok przód.

Drugi program zapewnia wyświetlanie reklamy graficznej w kontekście zapytań użytkowników do wyszukiwarki. Z nim związana jest kolejna usługa...

IV. Remarketing

To swoisty system śledzenia. Reklama podąża za użytkownikiem. Jeśli internauta odwiedzi stronę producenta butów, system umieści ciasteczko w przeglądarce, informujące o celu wizyty. Odwiedzając kolejne strony, można mieć nieodparte wrażenie, że ktoś czyta w naszych myślach.

Projekt działa w dwóch trybach. Statycznym i dynamicznym.

  1. uniwersalny przekaz dla wszystkich odwiedzin;
  2. wyświetla reklamę konkretnego produktu, zwykle wcześniej oglądanego.

Cenna rada na zakończenie

W sklepie internetowym znajduje się wiele opisów produktów, zaleca się stosowanie w tekstach stylistyki opisowo-poradnikowej, skierowanej na wywołanie emocji, aczkolwiek rzeczowej. Zbyt nachalna reklama zwykle daje odwrotne efekty od zamierzonych.


 

Paweł Korobov, Specjalista ds. SEO
Agencja Interaktywna WEZOM. (Zapraszamy do współpracy: +48 733 180 393 | ul. Aleksandra Ostrowskiego 7/414, 53-238 Wrocław, Polska)