Wizytówki to bardzo ważny element promocji firmy, który dobrze przemyślany z pewnością przekona tych niezdecydowanych do skorzystania z usług naszej firmy. Ich estetyka, wielkość i układ graficzny świadczą nie tylko o działalności firmy, ale przede wszystkim o podejściu do klienta. Wizytówki bowiem mogą nas wypromować albo pogrążyć. Nie muszą być jednak nudne i co raz częściej wizytówki to prawdziwe arcydzieła kreatywności. Jak zaprojektować ciekawą wizytówkę firmy?

Wizytówki stworzone z suszonego, jadalnego mięsa dla klientów firmy survivalowej? A może tekturka składająca się w ciekawy mebel albo miniaturowy przepychacz do toalet od kreatywnego hydraulika? Pomysłów na wizytówki są tysiące i niewątpliwie mają przyciągać wzrok, a co za tym idzie, tworzyć ciekawy wizerunek firmy. Choć w dzisiejszych czasach znaczenie firmowych wizytówek nie jest już tak duże, jak jeszcze kilkanaście lat temu, to wciąż stanowią nieodłączny element promowania firmy. Coraz częściej funkcja informacyjna wizytówki ustępuje miejsca tej ozdobnej, bo dziś każdą informację możemy znaleźć w internecie. Od zawsze jednak wizytówki miały przyciągać uwagę i to się nie zmieniło.

Plan minimum

W biznesie wciąż panuje przekonanie, że każdy specjalista powinien mieć swoją wizytówkę, by w razie potrzeby móc ją podarować spotkanej osobie. Ze względu na swoje niewielkie rozmiary zmieści się w każdej kieszeni lub portfelu, ale właśnie w wielkości tkwi cała moc wizytówki. Ilość informacji na niej zawarta powinna być mocno ograniczona, dlatego każdy przedsiębiorca musi dokładnie przemyśleć, co w jego przypadku będzie najważniejsze. Istnieje jednak pewne minimum, które każda wizytówka musi mieć. Są to:

  • Imię i nazwisko;
  • Nazwa firmy oraz logo,
  • Stanowisko, w przypadku większej firmy,
  • Dane kontaktowe: adres, e-mail, strona www,

Oczywiście, wizytówka powinna być napisana w języku kraju, na terenie którego działamy. Dwujęzyczne kartoniki powinni jednak posiadać tłumacze lub lektorzy zajmujący się nauką języka obcego.

Zgodnie z branżą

Nie ma nic gorszego niż nudna wizytówka, pozbawiona wyrazu. Na pewno zdeterminowany klient nie będzie przywiązywał do tego dużej wagi, ale jeśli mamy do czynienia z tym niezdecydowanym, to właśnie wizytówka może okazać się elementem perswazji. Dlatego wygląd wizytówki należy dobrze przemyśleć. Jej estetyka powinna być ściśle związana z naszą działalnością, a dodatkowe potraktowanie tego z przymrużeniem oka z pewnością sprawi, że klient uśmiechnie się na jej widok. Wizytówka przypominająca okienko Windowsa od programisty, wizytówka w kopercie, która podczas wyciągania imituje tnące nożyczki dla salonu fryzjerskiego albo wizytówka poplamiona winem od somaliera. Jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia.

Wygląd wizytówki świadczy o zaangażowaniu firmy w jej działalność, a im bardziej skomplikowana wizytówka, tym większe szanse na poprawę wizerunku firmy. Przykład: firma kamieniarska z wizytówkami wytłoczonymi na cienkich kawałkach marmuru czy wizytówki z materiału na matę do jogi. W tym przypadku koszt wyprodukowania takich wizytówek jest dość wysoki, ale idealnie spełniają one funkcję dekoracyjną.

Projektując wizytówki nie można zapominać o konsekwencji i umiarze. Dobrze, by wizytówka wyglądem nawiązywała do kolorystyki, jaką posługuje się firma, logo lub rodzaju oferowanych produktów. W przypadku cukierni ciekawym rozwiązaniem będzie wizytówka w kształcie herbatnika. Za dużo informacji i wzorów na wizytówce powoduje niepotrzebny chaos, a sama wizytówka może być nieczytelna, a na to przedsiębiorca nie może sobie pozwolić.