Obecnie każda dbająca o swój wizerunek firma proponuje pracownikom szkolenia, dzięki którym poprawia się zarówno stan wiedzy pracowników, jak i opinia o firmie. Czy szkolenia spełniają swoją rolę, czy faktycznie są one potrzebne pracownikom?

Po co szkolenia?

Jeszcze 25 lat temu szkolenia pracowników praktycznie nie istniały. Konferencje i wyjazdy służbowe zdarzały się, jednak szkolenia mające na celu poszerzenie wiedzy zatrudnionych, czyli takie jakie znamy dzisiaj były w powijakach. Nawet teraz nadal potrafią budzić nieufność i pytania: po co właściwie organizować szkolenia czy faktycznie są one potrzebne pracownikom, którzy znają się już na tym co robią, oraz samej filmie, a także ? najczęstszy argument ? czy nie są stratą pieniędzy? Na wszystkie wątpliwości śmiało można odpowiedzieć: nie.

Organizowanie szkoleń związanych z profilem filmy i angażowanie w nie pracowników jest tym, co przynosi korzyści zarówno osobom zatrudnionym oraz samej firmie.

Korzyści dla pracowników

Z dobrego szkolenia najwięcej korzyści powinni odnieść sami pracownicy, którzy poznają nowe metody wykonywania swoich obowiązków, uczą się nowych technik, które mogą wykorzystać potem w codziennym funkcjonowaniu w firmie. Szczególnie dotyczy to szkoleń związanych z umiejętnościami negocjacji i technik sprzedaży, co przydaje się w generowaniu przyszłych zysków. Przeszkolony odpowiednio pracownik łatwiej nawiąże kontakty
z potencjalnym klientem i zachęci go do skorzystania z oferowanych usług.

Dodatkowo szkolenia mają funkcję integrującą pracowników poszczególnego działu lub całej firmy, w zależności od jej wielkości. Nawet, jeśli ludzie pracują ze sobą na co dzień nie zawsze mają czas lub śmiałość aby ich stosunki były bliższe i cieplejsze, co sprzyjałoby komfortowi pracy. Szkolenie daje możliwość poznania współpracowników w innych sytuacjach i zbudowania wspólnych wspomnień. Poza tym dla pracownika szkolenie jest sygnałem ze strony firmy, że faktycznie dba ona o niego oferując mu rozbudowywanie umiejętności. Jedną z najgorszych rzeczy, jakie może zrobić firma to sprawić aby pracownik czuł się niedoceniony i ignorowany. To zachęci go do odejścia i szukania bardziej odpowiedzialnego pracodawcy, a jeśli jest dobry w swojej dziedzinie będzie to stratą dla firmy.

 

Korzyści dla firmy

Szkolenia stanowią jeden z najlepszych sposobów wpływających na rozwój firmy. Ma to związek głównie z tym, że pracownicy, którzy rozwijają się, nabywają nowe kwalifikacje, zastosują je następnie w działaniu co przekształci się w przyszły zysk, będą zachęcani do wcielania w życie innowacyjnych projektów oraz większej kreatywności. Sama firma daje im znać organizacją szkoleń, że przychyla się do nowych rozwiązań, a wręcz ich wymaga. Poza tym szkoląc pracowników wpływa się na ich wzajemne relacje, integruje się ich, dzięki czemu zmniejszone jest ryzyko powstawania szkodliwych konfliktów na terenie firmy. Dzięki temu lepsza jest komunikacja między współpracownikami, a jeśli w szkoleniach uczestniczyło również szefostwo, to i między nimi a pracownikami.

 

Czego unikać w związku ze szkoleniami

Chociaż wynikające ze szkoleń korzyści są niezaprzeczalne, ważne jest przy ich organizacji trzymanie się pewnych zasad. Po pierwsze organizowanie ich w trakcie godzin pracy, nie w czasie dni wolnych ani weekendów. Najczęściej pracownik będzie myślał o tym jak wykorzystałby wolną sobotę, zamiast słuchać nawet najciekawszych rzeczy.

Po drugie nadmierna ilość szkoleń nie przyniesie lepszych efektów niż mniej. Lepiej mieć ich niewiele, ale wykorzystać nową wiedzę niż organizować ich dużo bez szans na zastosowanie nowości w praktyce.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę HPR Group specjalizującą się w branży szkolenia HR, Coaching, doradztwo personalne oraz szkoleniach otwartych