Dzieci z niepełnosprawnością ruchową mierzą się z różnymi trudnościami, w związku z czym często mają specjalne potrzeby edukacyjne. Jaka szkoła dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową będzie najlepszym wyborem? A może lepiej zdecydować się na edukację domową?

Trudności dzieci z niepełnosprawnością ruchową

Niepełnosprawność ruchowa to zaburzenia funkcjonowania narządu ruchu. Przyczynami niepełnosprawności mogą być m.in. choroby uwarunkowane genetycznie, zaburzenia czynności układu nerwowego, stany pourazowe czy wady wrodzone.

Poziom funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością ruchową jest zależny od różnych czynników takich jak:

  • rodzaj uszkodzenia (może dotyczyć ośrodkowego lub obwodowego układu nerwowego),
  • okres, w którym doszło do niepełnosprawności (może być wrodzona lub nabyta),
  • stopień niepełnosprawności (może być lekka, umiarkowana czy znaczna).

Dzieci, które są niepełnosprawne ruchowo, doświadczają wielu trudności w codziennym funkcjonowaniu, w tym także w zakresie edukacji. Wiele aktywności szkolnych wymaga poruszania się, co dla dzieci z dysfunkcjami ruchowymi może stanowić spore wyzwanie. Mają one bowiem ograniczony lub całkowity brak samodzielnej aktywności ruchowej. Mogą też mieć trudności z przyjęciem lub utrzymaniem odpowiedniej postawy oraz prawidłowym chwytem, uniemożliwiającym trzymanie długopisu czy innych przyborów.

Jaka szkoła dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową?

Dziecko z niepełnosprawnością ruchową może uczyć się w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Wybór placówki to indywidualna decyzja rodziców, która powinna być uzależniona od tego, jak dziecko funkcjonuje na co dzień i z jakimi problemami się mierzy.

Często niepełnosprawność ruchowa wiąże się z tym, że uczeń ma trudności w realizacji wymagań zawartych w podstawie programowej. W przypadku rozpoznania specjalnych potrzeb edukacyjnych (SPE) zespół, tworzony przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, opracowuje specjalny program edukacyjny dla ucznia.

Jeżeli dziecko ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, zespół opracowuje IPET, czyli Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Uwzględnia on m.in. zasady pracy pedagogicznej z uczniem, procedury osiągania celów, dostosowanie otoczenia do potrzeb dziecka czy też podstawę programową kształcenia ogólnego. Do sformułowania IPET-u konieczne jest wcześniejsze dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

Dziecko z niepełnosprawnością ruchową w edukacji domowej

Zdarza się, że dziecko z niepełnosprawnością ruchową mimo wszystko nie potrafi odnaleźć się w szkole stacjonarnej. Problemem mogą być nie tylko ograniczone możliwości ruchowe, ale również trudności w nawiązywaniu relacji, brak wsparcia i zrozumienia ze strony rówieśników czy nieodpowiednie warunki do nauki. W związku z tym wielu rodziców decyduje się na przeniesienie dziecka na edukację domową.

Edukacja domowa to legalna i bezpłatna forma nauczania. Dziecko z niepełnosprawnością ruchową w nauczaniu domowym może czuć się dobrze, ponieważ sposób i tempo nauki dostosowane są do jego potrzeb i możliwości ruchowych. Nauka może odbywać się w dowolnym miejscu i czasie, co pozwala na dostosowanie jej do swojego planu dnia. Dzięki temu nie będzie kolidować z terapiami, rehabilitacjami czy innymi wizytami u specjalistów, na które chodzi dziecko.

W Centrum Nauczania Domowego rodzic może zapisać dziecko do jednej ze szkół przyjaznych uczniom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczeń może korzystać ze wsparcia placówki, np. w postaci zajęć rewalidacyjnych (jeżeli zostały one uwzględnione w IPET). Dziecko otrzymuje też dostęp do Internetowej Platformy Edukacyjnej, dzięki której może wygodnie uczyć się z przedmiotów objętych podstawą programową. Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda nauka w Centrum Nauczania Domowego i zapewnij swojemu dziecku edukację dostosowaną do jego potrzeb.

Więcej informacji można uzyskać:

Bibliografia

  • Ministerstwo Edukacji Narodowej, Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010