Meble biurowe nierzadko stanowią reprezentację oraz wizytówkę firmy, oddziałując na pierwsze wrażenie gości i biznesowych partnerów. Nie jest to jednak ich jedyna rola; stanowią one bowiem wyposażenie biura, będąc narzędziami pracy, dzięki którym osoby pracujące w pomieszczeniu mogą prawidłowo realizować swoje dotychczasowe obowiązki. Eksperci podkreślają znaczenie jakości mebli biurowych, będąc zgodni co do tego, że przekłada się ona bezpośrednio na skuteczność, z jaką pracownicy wykonują swoje zadania. Brak wygody utrudnia koncentrację, jednocześnie obniżając wydajność. Nieprzemyślane meble mają więc negatywny wpływ na zdrowie pracownika. Na jakie choroby narażeni są współcześnie pracownicy biurowi?

„Biurowe” choroby zawodowe – co warto o nich wiedzieć?

Praca w biurze stwarza sporo zagrożeń dla zdrowia; brak ruchu, siedzący tryb życia, nieprawidłowa pozycja ciała czy nieprawidłowy dobór mebli to tylko jedne z wielu czynników, które przyczyniają się do pogorszenia zdrowia pracowników. Długotrwałe osłabienie organizmu i powtarzalność złych nawyków, może doprowadzić do rozwoju „biurowych” chorób zawodowych. Należą do nich między innymi:

  • zespół cieśni nadgarstka → dotykający osoby pracujące przy komputerze, które nie korzystają z żadnego podparcia nadgarstków; typowym objawem dla tego schorzenia jest przede wszystkim odrętwienie, ból oraz kłucie palców, a także osłabienie mięśni kciuka; schorzenie postępuje, dlatego nie powinno być ono w żaden sposób lekceważone;

  • bóle i zwyrodnienia kręgosłupa → praca biurowa zazwyczaj jest pracą siedzącą; przyjmowanie niewłaściwej postawy czy korzystanie z nieprawidłowo dobranych krzeseł, prowadzi do stopniowego rozwoju zmian zwyrodnieniowych w różnych odcinkach kręgosłupa; schorzenie objawia się między innymi bólem, ograniczeniem ruchowym, a także mrowieniem czy drętwieniem nóg;

  • żylaki kończyn dolnych → siedząca praca biurowa i życie pozbawione aktywności „po godzinach” stanowi prostą drogę do problemów krążeniowych, a to zaś do pojawienia się w późniejszych latach żylaków kończyn dolnych oraz hemoroidów.

Jak przeciwdziałać rozwojowi następujących schorzeń? Przede wszystkim ważne jest zadbanie o to, by stanowisko pracy było jak najbardziej ergonomiczne.

Co kryje się pod pojęciem „zdrowych mebli”?

Rozważając o zdrowych meblach, należy przede wszystkim podkreślić fakt ich ergonomiczności – pojęcie te kryje wiele kryteriów, decydujących zarówno o wygodzie, jak i zdrowiu użytkowników. W dużym uproszczeniu, ergonomia to dziedzina nauki określająca szeroko rozumiane środowisko pracy, warunkując je psychofizycznymi potrzebami oraz możliwościami człowieka. Zdrowe meble to istotna kwestia, która będzie procentować zadowolonym oraz cieszącym się doskonałą kondycją fizyczną zespołem; poprawa warunków jest w stanie pozytywnie wpłynąć na jakość pracy, tym samym zwiększając przychody przedsiębiorstwa. Gdzie szukać ergonomicznego wyposażenia biura? Najlepiej u sprawdzonych dystrybutorów, takich jak Biurowemetalowe.pl. Strona obfita jest w szereg propozycji wyposażenia biura, począwszy od krzeseł do pracy biurowej, aż po nowoczesne meble jak biura czy szafy. Warto od samego początku mieć na uwadze zdrowie swoje i innych, a tym samym zadbać o to, by stanowisko pracy było jak najbardziej zgodne z zasadami ergonomii.

Artykuł sponsorowany