Mobilne urządzenia są coraz częściej wykorzystywane nie tylko przez indywidualnych użytkowników, ale także przez biznes. O ile jednak uszkodzenie mechaniczne dla przeciętnego człowieka zazwyczaj oznacza jedynie większy wydatek na naprawę, o tyle w firmie może się to wiązać z bardzo kosztownymi stratami, zwłaszcza gdy przepadną ważne dane.

Smartfony i tablety to już nie tylko interesujące gadżety, które zapewniają rozrywkę i pozwalają surfować po Internecie – coraz częściej stają się również ważnymi narzędziami wykorzystywanymi w biznesie. Jak wynika z raportu firmy Citrix, w roku 2015 liczba urządzeń mobilnych w przedsiębiorstwach na całym świecie wzrosła o 72%. Co ciekawe, w firmach dominują smartfony i tablety działające na systemie iOS. Citrix szacuje, że nawet 64% przedsiębiorców może używać produktów firmy Apple, natomiast na Androidzie pracuje 27%, a 9% używa Windows Mobile (źródło: https://www.citrix.com/content/dam/citrix/en_us/documents/products-solutions/citrix-mobile-analytics-report-february-2015.pdf).

 

Mobilne urządzenia w firmie a uszkodzenia

 

Urządzenia mobilne otworzyły zupełnie nowe możliwości przed przedsiębiorstwami w zakresie docierania do klientów i ich obsługi, a na niejednym stanowisku nie tylko ułatwiły pracę, ale także znacznie ją przyspieszyły. To jednak nie wszystko. Wielu firm na smartfonach i tabletach gromadzi ważne informacje, których utrata, również spowodowana uszkodzeniami urządzeń, może być bardzo dotkliwa dla przedsiębiorcy. Wiąże się to z koniecznością skorzystania z usług wyspecjalizowanych firm, które zajmują się odzyskiwaniem danych. W Polsce zapotrzebowanie na tego typu usługi wzrosło w ubiegłym roku o 7% w stosunku do roku 2014 (źródło: http://www.biznes.newseria.pl/news/firmy_coraz_czesciej,p2124315464). Tymczasem tego typu świadczenia nie są wcale tanie, a do tego nierzadko trzeba jeszcze doliczyć koszt naprawy zniszczeń mechanicznych, których nie obejmuje gwarancja producenta.

 

Raport firmy Panasonic pokazuje, że uszkodzenia urządzeń mobilnych w przedsiębiorstwach nie są wcale jednostkowymi przypadkami. Szacuje się, że w ciągu ostatnich dwóch lat awarii uległo 47% używanych w firmach smartfonów i tabletów. Ciekawe są przyczyny takich uszkodzeń. 29% awarii powodowało pozostawienie przez pracowników urządzenia w zbyt gorącym lub w zbyt chłodnym miejscu (na przykład w samochodzie podczas upalnych dni lub mroźnych nocy), 21% przypadków uszkodzeń tabletów lub smartfonów to wynik upadku z wysokości, a kolejne na liście są: zalanie wodą lub kawą (17%), zanurzenie w wodzie (11%), a nawet przejechanie urządzenia przez pojazd (11%). W pozostałych przypadkach nie zdołano określić przyczyny. Najczęstsze awarie, jakim ulegają firmowe sprzęty mobilne, to problemy z baterią, nieprawidłowe działanie wyświetlacza, pęknięty ekran, nieprawidłowe działanie przycisków, a nawet brak możliwości uruchomienia urządzenia (źródło: http://business.panasonic.co.uk/computer-product/sites/default/nfsfiles/technical_downloads/21415_Tablet%20trouble%20whitepaper_v4.pdf).

 

Gdzie szukać dobrego ubezpieczenia?

 

Używane w wielu firmach smartfony i tablety to zaawansowane, drogie urządzenia, a jak wynika z powyższego raportu, sporo z nich ulega zniszczeniom. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest objęcie ich ubezpieczeniem, które pokryje nie tylko koszty wynikłe z ewentualnej naprawy, ale także zrekompensuje straty spowodowane kradzieżą tych urządzeń. Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na wykupienie polisy bezpośrednio u operatora sieci komórkowej. Nierzadko można wtedy liczyć na niską składkę w skali miesiąca, jednak po bliższej analizie Ogólnych Warunków Ubezpieczenia często okazuje się, że ochrona jest niedostateczna i bardzo szczątkowa. Niemal w standardzie pojawia się zastrzeżenie, że liczba zgłoszonych szkód nie może przekroczyć jednej lub dwóch w ciągu roku, a w ramach ochrony można liczyć na przykład na naprawę telefonu lub tabletu (czasami nie za darmo, ale w cenie promocyjnej) bądź na zakup nowego sprzętu w obniżonej kwocie. Często również polisa nie obejmuje ubezpieczenia od kradzieży i ograniczona jest tylko do terytorium Polski.

 

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem wydaje się poszukanie odpowiednio dobranego do potrzeb danego biznesu ubezpieczenia oferowanego przez firmy specjalizujące się w tego rodzaju ochronie. Na przykład na stronie https://www.gadget-cover.com/mobile-phone-insurance każdy przedsiębiorca może wykupić na swoje urządzenia polisę nie tylko od przypadkowych uszkodzeń, zalania czy kradzieży, ale także od nieuprawnionego użycia i wykonywania nieautoryzowanych połączeń. Warto dopilnować, by zakres ochrony urządzenia mobilnego był jak najszerszy. Smartfony i tablety w przedsiębiorstwach są bardzo intensywnie eksploatowane, dlatego ubezpieczenie ograniczone do kilku zgłoszeń w roku może być zupełnie nieefektywne. Dodatkowo pamiętajmy, że jeśli pracownicy wyjeżdżają w podróże służbowe za granicę, tam również musi działać ochrona ubezpieczyciela.

 

Uszkodzenie urządzenia mobilnego w przedsiębiorstwie wiąże się nie tylko z kosztami jego naprawy, gdy nie obejmuje ich gwarancja producenta, ale może również przekładać się na wymierne straty związane z utrudnieniem wykonywania obowiązków pracowników czy nawet z utratą ważnych danych. Odpowiednio dobrana polisa dla takiego sprzętu może nie tylko przyspieszyć jego naprawę, ale pomoże także ograniczyć koszty związane z jego awarią.