Każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna swoją drogę, chce zaprezentować się jak najlepiej i wycisnąć ze swoich towarów oraz usług jak najwięcej. Najwyższa jakość, profesjonalizm, a do tego chwytliwe logo czy nietuzinkowe zestawienie słów. Warto wiedzieć, że nie każde logo może zostać zarejestrowane jako znak towarowy, przez co Twoja marka może pożegnać się z odpowiednią ochroną już na samym początku działalności. Dlatego nie decyduj w ciemno — sprawdź, gdzie zweryfikować zastrzeżone loga i nazwy firm, aby wystartować godnie na każdym rynku!

Twój znak towarowy — gra o wysoką stawkę!

Obecnie opracowanie oryginalnego znaku towarowego jest bardzo trudnym zadaniem dla wielu przedsiębiorców. Każdy zdaje sobie sprawę, że taki znak powinien maksymalnie kojarzyć się z firmą, marką, przedsiębiorcą, jego temperamentem. Z pewnością nie ma w tym przypadku miejsca na słabe pomysły czy kompromisy. Wybór znaku towarowego jest niezwykle istotną kwestią, dlatego warto zadać sobie kilka pytań.

Czym kierujesz się podczas wyboru znaku? Czy ma tutaj znaczenie rodzaj towarów lub usług, a może specyfika działalności? Jako znak towarowy chcesz wykorzystać nazwę swojej firmy, a może nawet własne nazwisko? Nie jest to łatwe, ponieważ podobne nazwy mogą być już wykorzystywane przez inne podmioty, a ich zastrzeżenie to gwarancja pewnych praw, których nie można naruszyć bez konsekwencji. 

Wyjściem z tej sytuacji nie jest powierzenie zadania agencji marketingowej. Dlaczego? Ponieważ przygotowane przez profesjonalistów logo również może być bardzo podobne do tego, które już istnieje na rynku, w dodatku zastrzeżone. Warto więc zadać sobie istotne pytania:  jak sprawdzić, czy nazwa jest zastrzeżona? Jak sprawdzić, czy logo jest zastrzeżone?

Sprawdź, czy wymyślona nazwa lub zaprojektowane logo nie są już zajęte!

Przedsiębiorca ma możliwość sprawdzenia, czy znak towarowy, który wykreował w swojej głowie, nie jest już przypadkiem zajęty przez konkurencję. Należy wykonać badanie czystości rejestrowej znaku towarowego. Co w tym badaniu jest ważne? Kluczowym zagadnieniem jest dokładne określenie terytorium, na którym przedsiębiorca chce ubiegać się o ochronę. 

Znaki towarowe rejestrować można w trzech systemach: krajowym, regionalnym, czyli UE lub światowym. Badanie również można wykonać w tych trzech bazach. Jeśli jakaś nazwa firmy została zastrzeżona na terytorium Unii Europejskiej, oznacza to, że prawo ochronne obowiązuje we wszystkich 27 krajach. Z kolei jeśli nazwa firmy lub jej logo zastrzeżone zostało na poziomie światowym, prawo ochronne obowiązuje we wszystkich krajach, które wskazane zostały we wniosku. Decydując się na rejestrację znaku wyłącznie na terenie Polski, badanie obejmować będzie bazę krajową, bazę UE i bazę światową (z zaznaczeniem, że chodzi o Polskę).

Jak wygląda badanie? W pierwszej kolejności sprawdza się, czy nie zarejestrowano znaku identycznego lub podobnego. W ten sposób można upewnić się, czy znak nie został zastrzeżony dla podobnych towarów do Twoich. To wykluczałoby możliwość rejestracji. W drugiej kolejności sprawdza się kombinacje liter, słów, obrazów, które mogą przypominać te z oznaczenia przedsiębiorcy. Co ciekawe — jeśli znaki są podobne do siebie, ale nastawione na inne towary bądź usługi, nie ma tutaj kolizji interesów.

Dokładna analiza oraz opracowanie strategii

Kiedy już badanie dobiegnie końca, warto poddać wyniki kompleksowej analizie. Następuje wtedy ocena podobieństwa według kryteriów ustawowych. Porównuje się usługi, towary i oznaczenia. Na tej podstawie tworzy się oceny szansy skutecznej rejestracji. Warto mieć na uwadze, że każdy właściciel zarejestrowanego już znaku ma możliwość wniesienia sprzeciwu do Urzędu Patentowego wobec nowego logo lub nowej nazwy firmy. W tej sytuacji może nastąpić również odmowa, ponieważ Urząd Patentowy uzna, iż znaki nie mogą współistnieć na rynku. Czasem wystarczy jedynie lekko zmodyfikować znak, aby nie powstała kolizja. Zmiany warto jednak dokonać przed zgłoszeniem wniosku do urzędu, gdyż później nie ma możliwości dokonywania żadnych modyfikacji. 

Artykuł sponsorowany