Patrzysz na rowerzystę przejeżdżającego po ulicy i widzisz kolarza jadącego, na czymś co wygląda jak połączenie roweru górskiego z rowerem szosowym. Kierownica z barankiem, konstrukcja ramy przypominająca rower szosowy i szerokie opony. Tak właśnie prezentują się rowery typu gravel.

Rowery gravel zostały spopularyzowane na rynku dopiero kilka lat temu i już po krótkim czasie stały się światowym hitem. Wielu rowerzystów pokochało je za ich uniwersalność, a inni uważają je za przejściową modę. Zostały stworzone do szybkiej jazdy drogami gruntowymi, leśnymi i szutrowymi.

Czym wyróżnia się ten tym jednośladów?

Gravel to bardzo uniwersalny rower. Z jednej strony przypomina szosówkę, z drugiej różni się od niej pod kilkoma względami. W tych rowerach główka ramy jest umieszczona wysoko. Tylny trójkąt jest wydłużony, dzięki czemu mieści się w nim szersza opona. Ma obniżony środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na stabilność jazdy i zachowywanie się roweru na zakrętach.

Gravel to kompromis pomiędzy rowerem MTB a szosowym

Rowery gravel świetnie sprawdzą się na szosie, a także w górskich warunkach. Pozwalają na pokonywanie dystansów w wygodny sposób, czyli w mniej sportowej pozycji. Dzięki szerokim oponom świetnie radzą sobie na różnych typach dróg. Szczególnie sprawdzą się dla osób, które nie lubią monotonni i preferują jazdę po zróżnicowanych trasach. Jeżdżąc nimi, nie trzeba się obawiać, że skończy się droga asfaltowa i musimy zawrócić, dlatego świetnie nadadzą się na wyprawy, kiedy często nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć, co jest za następnym skrzyżowaniem.

Dla kogo nie jest ten typ roweru?

Stworzenie nowego rodzaju rowerów z innych typów to nie tylko uniwersalność, lecz także wiele kompromisów. Rowery gravel na szosie są wolniejsze od typowych kolarek, a na trasach górskich mniej sprawne od rowerów MTB. Dlatego podczas wyboru roweru zawsze powinniśmy kierować się tym, do jakich zastosowań chcemy go użyć. Rowery gravel są stworzone do mieszanych tras i to na nich sprawdzą się najlepiej i na tych trasach osiągniemy nim najlepsze wyniki.

Budowa rowerów gravel

Podobnie jak w innych rodzajach rowerów, ramy w tańszych rowerach gravel są aluminiowe, w droższych karbonowe, choć możemy także natrafić na stalowe i tytanowe konstrukcje. Co więcej, rowery te nie są wyposażone w żadną amortyzację.

Najczęściej spotykana średnica kół wynosi 28 cala. Opony mają szerokość większą niż 35 mm, najczęściej jest to około 40 mm. Jednak zawsze należy pamiętać, że modele mogą różnić się między sobą i w niektórych nie założymy opony szerszej niż np. 45 mm. Dlatego przed zakupem warto sprawdzić ten parametr.

Rowery gravel mogą mieć zastosowanie turystyczne. Większość modeli posiada mocowania bidonów oraz otwory, do których przykręcimy bagażnik i błotniki.

Uniwersalność, lecz też kompromisy. Tak w skrócie można opisać rowery gravel. Są funkcjonalne i sprawdzą się w wielu warunkach, ale nie prześcigną rowerów, które zostały stworzone wyłącznie do jednego typu tras.