Planujesz zakup samochodu z komisu? Chcesz kupić auto z drugiej ręki od osoby prywatnej, która mieszka w drugim końcu Polski albo zamierzasz samodzielnie sprowadzić pojazd z zagranicy? Zacznij od wyszukania auta w bazach danych i weryfikacji jego historii. Sprawdź, do czego wykorzystywane było auto! Jak uzyskać takie informacje?

Porównywarka OC daje możliwość wyliczenia składki ubezpieczenia obowiązkowego przed zakupem auta. Skorzystaj z niej i upewnij się, że wymarzone auto po zakupie nie będzie niekończącą się skarbonką!

Wyszukaj samochód i sprawdź jego przeszłość

Zastanawiasz się, jak sprawdzić historię pojazdu? Wystarczy odwiedzić darmową witrynę historiapojazdu.gov.pl i na podstawie informacji z ogłoszenia lub bezpośrednio od sprzedawcy wyszukać konkretne auto. Są do tego potrzebne: VIN, nr rejestracyjny i data pierwszej rejestracji.

Na podstawie wpisanych informacji uzyskasz raport z krajowych i zagranicznych rejestrów pojazdów. Możesz go przejrzeć online lub zapisać w formacie pdf i wydrukować. Znajdziesz tam m.in. informacje, czy auto widnieje jako skradzione, czy nie ma cofniętego drogomierza, czy jest ubezpieczone, a także czy nie miało żadnej szkody. Jak zaznaczają sami administratorzy usługi, uzyskane w ten sposób dane należy traktować jako dodatkową pomoc w ocenienie atrakcyjności oferty.

Co o pojeździe mówi jego VIN?

VIN to numer identyfikacyjny pojazdu nadawany indywidualnie każdemu autu przez producenta. Znajduje się na elementach stałych pojazdu w różnych miejscach w zależności od marki i modelu. Od 1981 r., kiedy został ustandaryzowany, to 17-znakowy ciąg cyfr i liter, z których można wyodrębnić 3 podgrupy: WMI, VDS i VIS. Już on sam jest w stanie dostarczyć wiele ciekawych informacji na temat samochodu.

Jak rozszyfrować numer VIN?

  • WMI (World Manufacturer Identifier) – 3 pierwsze znaki zawierają informacje o kraju lub regionie, z którego pochodzi pojazd (1. znak) oraz nazwie producenta (2. i 3. znak);
  • VDS (Vehicle Descriptor Section) – 6 środkowych znaków określa konkretny typ pojazdu (znaki 4–8 oznaczają model pojazdu, wielkość i typ silnika); ostatni znak (9.) to liczba kontrolna;
  • VIS (Vehicle Identifier Section) – 8 kolejnych znaków od końca opisuje numer identyfikacyjny danego egzemplarza, który składa się z roku produkcji (10. znak), informacji o zakładzie montażowym (11. znak) i numeru seryjnego pojazdu (6 ostatnich znaków).

Rejestracja – co można z niej wyczytać?

Numery rejestracyjne są podawane w wielu ogłoszeniach. Coraz rzadziej autorzy zdjęć je maskują. Dzięki wyróżnikowi miejscowości, który stanowią litery na początku, można z dużą precyzją określić obszar, na którym zarejestrowany został pojazd, a co za tym idzie, gdzie przeważnie się poruszał (po mieście lub prowincji). Pierwsza litera oznacza województwo, natomiast kolejne precyzują, w jakiej miejscowości zostały wydane.

W internecie jest sporo portali, na których użytkownicy dróg dzielą się opiniami na temat kierowców. Wrzucając nr rejestracyjny w wyszukiwarkę, możesz natknąć się na jakieś wpisy o użytkowniku danego pojazdu. Weź przy tym pod uwagę, że nie wszystko, co jest w internecie to prawda. Autorzy wpisów mogą mijać się z prawdą lub wyolbrzymiać.

Data pierwszej rejestracji – co mówi o pojeździe?

Dla nabywcy ważny jest rok produkcji, ale równie istotna jest data pierwszej rejestracji na świecie. Ta ostatnia oznacza dzień, w którym pojazd został zarejestrowany i uzyskał uprawnienia do poruszania się po drogach publicznych w danym kraju. Tak więc od tego czasu mierzona jest jego rzeczywista eksploatacja. Nieraz autorzy ogłoszeń błędnie podają rok z pola “B” w dowodzie rejestracyjnym (data pierwszej rejestracji) jako datę produkcji. Trzeba na to uważać!

Może się zdarzyć, że pierwsza rejestracja nastąpiła nawet kilkanaście miesięcy po wyprodukowaniu auta. Oznacza to, że przez ten czas pojazd zalegał w magazynie lub składzie “pod chmurką”, czekając na właściciela. Jesienna data rejestracji może napawać optymizmem, że auto pochodzi z nowej linii modelowej.

Rok modelowy auta używanego

Oprócz roku produkcji jest jeszcze rok modelowy. To okres, kiedy z taśmy produkcyjnej zjeżdżały maszyny o charakterystycznych cechach wspólnych, które najczęściej zmieniają się w wyniku liftingu (faceliftingu, w skrócie: FL). Co ciekawe, tzw. model roku (ang. model year, w skrócie: MY) nie zaczyna się po Sylwestrze, tylko w połowie (zazwyczaj po wakacjach) i trwa 365 dni. Nabywcy aut używanych rzadko posługują się tym terminem. Jest to bliższy kupującym auta salonowe, gdzie często po Nowym Roku następuje wyprzedaż mijającego rocznika, czyli sprzed ponad 6 miesięcy.

Decyzję o zakupie konkretnego auta trzeba dobrze przemyśleć. Zacznij od dokładnej lektury ogłoszenia i przyjrzenia się zdjęciom. Sprawdź historię auta i stwierdź, czy warto dalej interesować się danym egzemplarzem. Jeśli tak, dokładnie obejrzyj auto na miejscu, sprawdź auto pod kątem technicznym i mechanicznym (najlepiej w specjalistycznym warsztacie), a także wykonaj jazdę próbną. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania do sprzedającego, a lepiej na tym wyjdziesz!