Wielu przedsiębiorców powtarza, że pracownicy są największą wartością firmy. Cyklicznie przeprowadzana ocena pracownicza pozwala zweryfikować czy firma posiada odpowiednie zasoby, aby realizować swoje cele biznesowe. Na czym polega okresowa ocena kompetencji?

Okresowa ocena kompetencji pracownika pozwala sprawdzić jego umiejętności, zdolności i efektywność w pracy. Jednocześnie dzięki niej zarówno pracodawcy, jak i pracownicy mają szansę na uzyskanie obiektywnej oceny postępów i swojej roli w organizacji. Dane zgromadzone podczas procesu pozwalają na zbudowanie systemu nagradzania za osiągnięte wyniki. To okazja do podkreślenia sukcesów podwładnych i przełożenia ich na zmianę stanowiska, podwyżkę czy awans. Podczas oceny pracowniczej możliwe jest zidentyfikowanie luk kompetencyjnych i potrzeb rozwojowych. Więcej o tym, na czym polega okresowa ocena pracownika, przeczytasz tutaj: https://dolineo.com/ocena-okresowa-pracownika/.

Ocena okresowa dopasowana do potrzeb organizacji

Okresową ocenę kompetencji pracownika powinno się wykonywać regularnie, np. raz w roku. Częstotliwość jej przeprowadzania musi być jednak dostosowana do potrzeb firmy.

Nie ma idealnego wzoru formularza oceny pracowników, który można przygotować i stosować w każdym przedsiębiorstwie. Każda organizacja ma inne cele biznesowe, zasoby i możliwości, więc obszary oceny i wymagane kompetencje w każdym przedsiębiorstwie będą różne. Opracowując wzór oceny, warto wziąć pod uwagę różne elementy:

  • poziom wiedzy pracownika (np. znajomość oprogramowania, najnowszych przepisów prawa),
  • umiejętności organizacyjne (jak pracownik organizuje swoją pracę, czy potrafi wyznaczać priorytety, czy umie pracować samodzielnie/w grupie),
  • kreatywność (czy dzieli się nowymi pomysłami, potrafi znaleźć nietypowe rozwiązania problemów),
  • umiejętności interpersonalne,
  • zaangażowanie,
  • ocenę realizacji celów i zadań (w jaki stopniu pracownik zrealizował postawione przed nim cele),
  • ocenę komunikacji i współpracy z innymi pracownikami (jak pracownik komunikuje się ze współpracownikami, czy potrafi współpracować z innymi).

W Dolineo, tworząc kwestionariusz oceny, można skorzystać z gotowej bazy 30 kompetencji oraz ponad 100 zachowań pracowniczych.

Rodzaje systemów ocen pracowniczych

W procesie tej oceny udział biorą zarówno przełożeni, jak i pracownicy, którzy wyrażają swoje opinie na temat kompetencji i zachowania pracownika.

Istnieje kilka rodzajów ocen pracowniczych: 90, 180, 270, 360, a nawet 360+ stopni. Pierwsza dotyczy oceny pracownika jedynie przez przełożonego. Druga (180 stopni) jest rozszerzona o samoocenę pracownika. W przypadku oceny 270 stopni o opinię proszeni są również współpracownicy. Za najpopularniejszą ocenę uważa się 360 stopni. Tu wiedza o pracowniku pochodzi z czterech źródeł. Są nimi: przełożony, współpracownicy, podwładni oraz samoocena. Czasem wykonuje się także ocenę okresową 360+, gdzie o opinie proszone są także osoby spoza organizacji.

Decydując się na konkretny rodzaj oceny pracowniczej, trzeba pamiętać, aby wspierała ona cele biznesowe przedsiębiorstwa i odpowiadała kulturze organizacyjnej w firmie.

Wsparcie dla organizacji – rozwiązania szyte na miarę

Okresowa ocena kompetencji pracownika jest ważnym elementem procesu zarządzania talentami. Jest także niezbędna do utrzymania wysokiego poziomu wydajności i efektywności w organizacji. Platforma Dolineo wspiera firmy w przeprowadzeniu oceny okresowej pracownika metodą 180/270/360 stopni. System ocen okresowych Dolineo można przeprowadzać w dowolnych cyklach (kwartalny, półroczny, roczny) oraz kilku językach (polski, angielski, czeski). Co ważne, możliwe są dwie różne konfiguracje. W pierwszej wersji szef wskazuje, kto będzie oceniał danego pracownika. W drugiej – podwładny może samodzielnie wskazać osoby, które go ocenią. System Dolineo pozwala na tworzenie nieograniczonej liczby kart oceny pracownika. W kwestionariuszach można tworzyć pytania otwarte, na skali od 0 do 10, ze skalą NPS czy też inną dowolną.

Dzięki Dolineo możliwe jest generowanie raportów, które ułatwiają przeprowadzanie rozmów oceniających i wspierają wyciąganie wniosków dla firmy. System jest intuicyjny i automatyczny. Po przygotowaniu kart ocen od razu uruchamia komunikację z pracownikami. Co to znaczy? Pracownik dostaje zaproszenie do Dolineo wraz z danymi do logowania. Otrzymuje również powiadomienie o udzieleniu oceny, zbliżającym się terminie czy dostępnym raporcie.

System ocen pracowniczych Dolineo można wypróbować za darmo przez 14 dni. Co ważne, można z niego korzystać o dowolnej porze. Dostępny jest zarówno z poziomu urządzeń mobilnych, jak i stacjonarnych. Eksperci Dolineo zadbają o bezpieczeństwo danych. Polityka silnych haseł i szyfrowane połączenia, certyfikat SSL to standardowe rozwiązania.