Dobrze napisane CV może otworzyć drogę do nowej, satysfakcjonującej pracy. I przeciwnie, życiorys zawodowy z błędami, niestaranny albo po prostu taki, który rekruter uzna za przestarzały, z dużym prawdopodobieństwem wyląduje w koszu.

Dlatego czas poświęcony na przygotowanie profesjonalnego CV na pewno nie będzie stracony. Prezentujemy najnowsze trendy w sposobach pisania curriculum vitae i kilka trików, które warto stosować, by zwrócić uwagę rekrutera oraz zwiększyć swoje szanse na przejście do kolejnego etapu rekrutacji. 

Jak napisać CV?

Szukasz pracy w Bielsku-Białej od zaraz, potrzebujesz życiorysu zawodowego na już? Napisanie dobrego CV naprawdę nie jest czasochłonne. Do zadania należy podejść z dobrym planem. Na początek powinieneś wiedzieć, że:

  • CV to dokument formalny – zatem wymagający formalnego języka, mający ściśle określoną strukturę. Miejsca na inwencję jest tu naprawdę niewiele;
  • jest kilka typów CV – każdy z nich stosuje się w określonych przypadkach, np. chcąc podkreślić konkretne dane bądź uczynić pewne informacje mniej widocznymi.

Dwa podstawowe rodzaje CV to:

  • chronologiczne, 
  • funkcjonalne. 

CV chronologiczne

Jest ono najbardziej popularne wśród kandydatów do pracy i zarazem takie, do którego najbardziej przyzwyczajeni są rekruterzy. Jak sama nazwa wskazuje, w tym życiorysie dane mają układ chronologiczny – informacje umieszczane są na swego rodzaju osi czasu, od faktów, które miały miejsce ostatnio, po te najbardziej odległe. 

Co więcej, dokument podkreśla sekcję ukazującą twoje doświadczenie zawodowe – dane na ten temat znajdują się zwykle na samym początku. Rekruterowi wystarczy rzut oka, by przekonać się, gdzie i na jakich stanowiskach pracowałeś w dokładnie jakim okresie.

Życiorys chronologiczny dzieli się zwykle na następujące po sobie sekcje:

  • dane osobowe: imię i nazwisko, telefon, adres korespondencyjny, 
  • profil zawodowy,
  • doświadczenie zawodowe, 
  • wykształcenie, 
  • umiejętności, 
  • dodatkowe umiejętności, 
  • języki obce, 
  • zainteresowania, 
  • klauzula CV (zgoda na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby rekrutacji). 

CV chronologiczne podkreśla zalety kandydata, gdy ten może pochwalić się spójną ścieżką zawodową w jednej branży. Z kolei może zaszkodzić w przypadku, kiedy osoba aplikująca miała trudne do uzasadnienia przerwy w zatrudnieniu. Wbrew pozorom nie jest też najlepszym wyborem, jeśli kandydat ma za sobą bardzo długi staż pracy, zdobyty w wielu różnych firmach, w których zajmował podobne stanowiska i miał zbliżony zakres obowiązków. Dlaczego? Z uwagi na ograniczone miejsce w CV chronologicznym nie zmieszczą się bowiem informacje o całym bogatym doświadczeniu tego kandydata, a ich selekcja zadziałać może na niekorzyść – zasugerować luki w życiu zawodowym, umniejszyć doświadczenie. Dlatego zarówno w tym, jak i w przypadku niespójnej, pełnej przerw ścieżki kariery lepiej sprawdzi się kolejny typ życiorysu – funkcjonalny. 

CV funkcjonalne

W naszym kraju wciąż jest niedoceniane i stosunkowo rzadko spotykane. Nie są do niego przyzwyczajeni także rekruterzy, dlatego zanim zastosujesz CV funkcjonalne, zastanów się, czy faktycznie podkreśli ono Twoje zalety. Przesłankami ku temu mogą być:

  • bardzo bogate doświadczenie zawodowe na podobnych stanowiskach, 
  • przerwy w zatrudnieniu, które chcesz zamaskować, 
  • wysokie umiejętności, jakimi warto się pochwalić, przy np. niewielkim doświadczeniu w pracy zarobkowej (CV dobre np. w przypadku studentów i absolwentów zaraz po studiach) bądź przy braku wykształcenia kierunkowego (informacja ta nie rzuca się w tym dokumencie w oczy, jest zepchnięta na dalszy plan). 

W przypadku tego typu dokumentu kandydat wybiera kilka obszarów doświadczenia i wymienia związane z nimi umiejętności, kluczowe obowiązki oraz sukcesy. Rekruter uzyskuje więc przede wszystkim informację o tym, kim jest kandydat, co potrafi robić, w czym ma doświadczenie, a dopiero na dalszym etapie dowiaduje się, jaką drogę przebył, by zdobyć dane kwalifikacje. 

W CV funkcjonalnym wyróżnia się zazwyczaj działy:

  • dane osobowe: imię i nazwisko, telefon, adres korespondencyjny, 
  • profil zawodowy,
  • umiejętności – kilka kluczowych kompetencji wraz z konkretnymi przykładami (ukazującymi doświadczenie na poprzednich stanowiskach czy choćby w projektach uczelnianych), a także informacją o osiągnięciach potwierdzających dane umiejętności,
  • wykształcenie – studia, kursy, certyfikaty zawodowe czy językowe,
  • doświadczenie – w skróconej formie (np. firma – nazwa stanowiska – data), 
  • zainteresowania, 
  • klauzula CV (zgoda na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby rekrutacji). 

Wybór odpowiedniego formatu CV to połowa sukcesu – teraz należy uzupełnić sekcje informacjami na temat twojej ścieżki kariery. Jak to zrobić?

Informacje w CV krok po kroku

Przede wszystkim mało kto obecnie tworzy życiorys od podstaw w edytorze tekstów. W sieci dostępne są liczne kreatory CV, które generują dokument automatycznie, po uzupełnieniu danych. Uwaga – nie zawsze są one darmowe. Bezpłatny kreator CV jest dostępny na przykład na portalu praca.pl dla zalogowanych użytkowników. 

W czasie pisania CV warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak: 

  • adres e-mail – powinien brzmieć poważnie. Najlepiej, jeśli ma format typu: imię[email protected];
  • profil zawodowy – to sekcja, która pojawiła się w życiorysach stosunkowo niedawno. Profil, inaczej podsumowanie zawodowe, sekcja „O mnie”, to kilka zdań, w których kandydat przedstawia się rekruterowi. Możesz zawrzeć tu skrótowe informacje o doświadczeniu, pasji, planach zawodowych;
  • selekcja informacji – w życiorysie powinny znaleźć się tylko te dane na temat doświadczenia, wykształcenia czy umiejętności, które mają związek ze stanowiskiem, na jakie aplikujesz, ewentualnie z daną branżą. Częstym błędem jest wymienianie wcześniejszych posad i ukończonych szkół „jak leci”, bez zastanowienia, czy taka informacja pomaga budować pozytywny wizerunek kandydata;
  • stosowanie fraz kluczowych – w części dużych firm wstępna selekcja kandydatów odbywa się automatycznie, przy pomocy służącego temu oprogramowania. Programy przeszukują dokumenty m.in. pod kątem zgodności zawartych w nich informacji z wytycznymi pracodawcy, umieszczonymi choćby w ogłoszeniu o pracę na dane stanowisko. Dobrym pomysłem jest więc przejrzenie jeszcze raz oferty firmy i posłużenie się w CV podobnymi sformułowaniami; 
  • stosowanie danych liczbowych – uwielbiają je rekruterzy, ponadto liczby podkreślają profesjonalizm kandydata. Przykładowo, zamiast pisać: „Mam doświadczenie w kierowaniu zespołem”, napisz: „Kierowałem 8-osobowym zespołem”;
  • sprawdzenie błędów przed wysłaniem – najlepiej wydrukować CV (wielu rekruterów wciąż to robi) i przed wysłaniem dokładnie je przeczytać. 

Wygląd CV – najnowsze trendy

Od kilku lat dominuje jasna kolorystyka dokumentów – biel (powinien przeważać), jasnoszary, jasnoniebieski, ewentualnie jasnozielony – to bezpieczne wybory. Pamiętaj, że CV powinno dobrze wyglądać również po wydruku np. czarno-białym. 

Modne jest także podzielenie dokumentu pionowo na dwie części. Po lewej stronie, zwykle zaznaczonej kolorem, umieszczane są informacje kontaktowe i inne kluczowe informacje. Prawa strona to właściwa część CV, zawierająca wyżej wspomniane sekcje. 

Zaleca się stosowanie standardowych czcionek (Times New Roman, Arial, Tahoma itp.) o wielkości 11 lub 12pt.

Zdjęcie do CV – czy nadal jest wymagane?

Zdjęcia w CV wciąż są bardzo popularne w Polsce, trzeba jednak wiedzieć, że zachodni trend jest dokładnie odwrotny – w UE czy Stanach Zjednoczonych coraz rzadziej spotyka się dokumenty aplikacyjne ze zdjęciem, o ile wygląd kandydata nie ma bezpośredniego znaczenia na danym stanowisku (np. w przypadku aktora czy modela). Także u nas w wielu firmach, w szczególności międzynarodowych korporacjach, załączenie fotografii do CV może zostać negatywnie odebrane. Dlatego najbezpieczniej jest pominąć zdjęcie. 

Jeśli jednak chcesz je umieścić w swoim życiorysie, pamiętaj, że powinno być ono profesjonalne – ukazywać cię w schludnym, formalnym stroju, w statycznej, frontalnej pozie, mieć jasne tło. Najlepiej, jeśli wykona je fotograf. Niekorzystna, dyskredytująca cię fotografia może z góry przekreślić szansę na zatrudnienie. 

CV – czy trzeba je dopasować do konkretnej oferty pracy?

Idealnie byłoby przygotowywać CV dopasowane do wymagań pracodawcy, zamieszczonych w konkretnym ogłoszeniu o pracę. W praktyce jednak mało kto ma na to czas – w czasie poszukiwania pracy wysyłamy nieraz nawet kilkadziesiąt zgłoszeń. 

Bez wątpienia warto jednak dopasować CV do określonej branży. Przykładowo, jeśli szukasz pracy w dwóch odmiennych dziedzinach zawodowych – na przykład jako biotechnolog i jako kucharz – przygotuj dwa różne dokumenty, podkreślające twoje doświadczenie i kwalifikacje w obu branżach. 

Ciekawe oferty pracy w Bielsku-Białej – gdzie znaleźć?

Trud włożony w przygotowanie profesjonalnego życiorysu zawodowego opłaci się, jeśli będziesz wiedzieć, gdzie rozesłać dokument. Masowy mailing nie jest zalecany. Znacznie skuteczniejszą metodę stanowi odpowiadanie tylko na te ogłoszenia, które faktycznie spełniają twoje kryteria i w których masz szansę na pracę. Istotne jest zatem to, by w krótkim czasie dotrzeć do jak największej liczby propozycji zatrudnienia na interesujące Cię stanowisko. 

Liczne oferty typu praca Bielsko-Biała znajdziesz między innymi na:

  • stronach lokalnych, dedykowanych zagadnieniu pracy w Bielsku-Białej, 
  • ogólnopolskiej platformie rekrutacyjnej, np. na portalu praca.pl, 
  • w Centralnej Bazie Ofert Pracy, w której są zamieszczane ogłoszenia z powiatowych urzędów pracy, 
  • w mediach społecznościowych, w szczególności w grupach typu praca – Bielsko-Biała.