Aplikacja mobilna to w przypadku wielu firm jeden z najważniejszych czynników wpływający na dalszy rozwój marki. Z czego składa się tworzenie aplikacji mobilnych? Jakie etapy wchodzą w skład wytwarzania gotowego oprogramowania?

Definiowanie potrzeb i funkcjonalności aplikacji

Na samym początku aplikacja mobilna musi zostać dokładnie zaplanowana, zarówno pod kątem wymagań biznesowych, jak i funkcjonalnych. Tworzenie aplikacji mobilnych nie miałoby najmniejszego sensu, gdyby jeszcze przed rozpoczęciem właściwych prac nikt nie podjął się analizy, kim jest użytkownik docelowy, a także jaki jest cel aplikacji.

Każda aplikacja musi zostać zaplanowana pod kątem funkcjonalności, jakie ma posiadać, systemu operacyjnego, w jakim ma działać, a także zdefiniowaniu wszystkich dodatkowych wymagań, które software house wdroży w ramach wytwarzania gotowej aplikacji.

Projektowanie UX/UI

Gdy najważniejsze funkcje zostaną zdefiniowane, czas na zapakowanie ich w formę możliwie jak najbardziej atrakcyjną dla potencjalnego użytkownika. UX design to właśnie proces tworzenia intuicyjnej nawigacji, odpowiedniego ułożenia funkcjonalności, prostoty użycia i wartości dodanej, jaką zyska użytkownik po uruchomieniu aplikacji.

User Interface design to z kolei działania związane bezpośrednio z szatą graficzną całej aplikacji. Ta najczęściej odpowiada za pierwsze wrażenia użytkowników, dlatego tak istotne jest, by UI było przeanalizowane z klientem. 

Prace programistyczne związane z tworzeniem aplikacji

Kolejny etap to mobile development, czyli przekuwanie pomysłów i projektów w żywą aplikację. Ta może być tworzona z wykorzystaniem różnych modeli wytwarzania aplikacji. Najczęściej zespoły developerskie pracują z wykorzystaniem metodologii Agile, gdzie cała aplikacja podzielona jest na konkretne małe części, które muszą zostać wykonane w określonym czasie. 

Taki model daje dużą elastyczność i optymalny czas na reakcję klienta w przypadku, gdy konkretny element aplikacji nie spełnia oczekiwań. 

Testowanie aplikacji

Gdy aplikacja jest już gotowa, należy przejść do fazy testów, czyli procesu, który ma na celu wychwycenie wszelkich braków, niedociągnięć i błędów, które mogą obniżyć jakość korzystania z aplikacji. Testy aplikacji mogą przybrać różną formę - od tych jednostkowych, aż po testy automatyczne wykorzystujące nowoczesne narzędzia. 

Po fazie testów aplikacja jest gotowa do zatwierdzenia i publikacji, gdzie jej sukces zależeć będzie od zabiegów promocyjnych.