Mówi się, że dobry manager potrafi wpływać na ludzi i inspirować ich do realizacji celów bez użycia przymusu, wykorzystując za to potencjał i talenty pracowników. To wizja brzmi bardzo dobrze, sam wykorzystuję je podczas szkoleń dla managerów, jednak w praktyce rola lidera zespołu jest dużo bardziej złożona i zależna od wielu czynników. Na drodze każdego managera pojawiają się przeszkody i błędy, z którymi będzie musiał się uporać. Na jakie pułapki narażony jest manager? Oto trzy największe zagrożenia.

Brak celu - wszyscy muszą wiedzieć gdzie idziecie

Jak pracownicy mają dość tam, gdzie chcesz, skoro nie nakreślasz im kierunku? Każdy zespół budowany jest w jakiś celu i z konkretnym przeznaczeniem. Podczas szkoleń dla managerów szczególnie podkreślam, że jasno sprecyzowany cel pozwala na zaplanowanie poszczególnych kroków jego realizacji i staje się źródłem czerpania motywacji do kończenia zadań przez pracowników. Brak konkretnie zdefiniowanego celu lub nieumiejętne przekazywanie go grupie prowadzi do zmniejszenia efektywności pracy i może prowadzić do wypalenia.

W takim przypadku może wystąpić marnowanie czasu, energii i włożonego wysiłku poprzez dublowanie się pracowników, konieczność kilkukrotnego wykonywania jednej części zadania, brak możliwości podejmowania samodzielnych decyzji i spadek motywacji. Coś, co dla Ciebie jest jasne i oczywiste, może wyglądać inaczej z perspektywy Twoich pracowników. Zadaniem lidera jest odpowiednie sprecyzowanie celu i ciągłe naprowadzanie pracowników na kierunek, który wyznacza, tak by działania wszystkich członków grupy były zsynchronizowane.

Brak zaufania - każdy każdemu patrzy na ręce

Jeżeli coś nie gra w Twoim zespole i nie wiesz, co może być przyczyną spadku efektywności, wybuchających konfliktów lub innych barier, warto zapytać samych pracowników, jak według nich wygląda obecna sytuacja. Jednak rzetelną informację zwrotną otrzymasz tylko wtedy, gdy relacje w zespole oparte są o zaufanie, szacunek i otwartość. I co najważniejsze, mowa tu nie tylko o zaufaniu, jakim pracownicy obdarzają managera, ale również o zaufaniu, którym on obdarza ich.

Najważniejszymi problemami wynikającymi z braku zaufania w zespole są utrudnione warunki budowania autorytetu i relacji, niski poziom kreatywności i przejmowania inicjatywy, ograniczanie obszaru wpływu i poczucia odpowiedzialności pracowników, oraz spadek zaangażowania i chęci do rozwoju oraz szkoleń. Dla managera oznacza to, że brak zaufania będzie zalążkiem innych, poważnych zagrożeń. Głównymi czynnikami pomagającymi w budowaniu zaufania jest otwartość i szczera komunikacja.

Brak indywidualnego podejścia - wszystko jedną miarą

Efektywność pracowników może być weryfikowana w sposób ilościowy lub jakościowy. Wskaźnikami wykonywanej przez nich pracy są plany sprzedaży, nawiązane kontakty, czy ilość rozpatrzonych reklamacji. Natomiast analizując pracę managera, sytuacja bywa często trudniejsza, ponieważ jego funkcja jest bardzo złożona. Poziom pracy włożonej przez danego managera w działanie grupy i osiągnięcie założonych celów może różnić się od nakładu pracy innych liderów, pracujących na podobnych stanowiskach i mających taki sam zakres obowiązków.

To zróżnicowanie wynika z indywidualnych cech osobowościowych, poziomu kompetencji, atmosfery w zespole, a także konfliktów i kryzysów, które należy pokonać w drodze do celu. Z tego powodu niekiedy trudno jest ocenić, jak dużo pracy wymagało od managera wykonanie konkretnego zadania, ponieważ jego zachowania i narzędzia, które wykorzystuje często mają charakter nieformalny i związany z pracą na postawach pracowników.

Jak uniknąć błędów w pracy managera?

Dobry lider powinien szkolić swoje kompetencje managerskie, uczyć się indywidualnego podejścia do pracowników i poznawać nowe, skuteczne narzędzia usprawniające pracę zespołu. To on jest łącznikiem między dużym biznesem i zarządem a pracownikami swojego zespołu, dlatego powinien mieć na uwadze nie tylko cele i wskaźniki do osiągnięcia, ale także atmosferę i kulturę pracy, którą tworzy.