Choć telemedycyna nie jest niczym nowym, naprawdę głośno zrobiło się o niej dopiero w momencie pandemii COVID 19. Pandemiczne warunki wymusiły istotne zmiany w systemie opieki zdrowotnej, a jedną z najważniejszych było niewątpliwie zastąpienie bezpośredniego kontaktu z lekarzem kontaktem telefonicznym. Jak funkcjonuje telemedycyna? Jak włączyć teleporadę do oferty swojej przychodni?

Telemedycyna co to i czym się charakteryzuje?

Telemedycyna to nic innego jak nowoczesna alternatywa dla bezpośredniej wizyty w gabinecie lekarskim. Oczywiście nie sprawdza się w każdej sytuacji – często konieczne jest gruntowne badanie pacjenta, ale niewątpliwie istnieje wiele sytuacji, w których kontakt telefoniczny jest jak najbardziej wystarczający, by uzyskać niezbędną pomoc medyczną.

Jak telemedycyna działa w praktyce? Porady medyczne można przekazywać pacjentom na wiele różnych sposobów:

  • czat,
  • rozmowa telefoniczna,
  • rozmowa głosowa przez Internet,
  • video.

Oczywiście nie każda przychodnia ma do zaoferowania tak szeroki wachlarz możliwości kontaktu. Co do zasady dostępna jest opcja rozmowy telefonicznej. Podmioty, które dysponują nowoczesnym sprzętem i oprogramowaniem, oferują większą różnorodność w tym zakresie, co niewątpliwie jest dogodne dla pacjentów. Ułatwia również pracę lekarza i pozwala na lepsze rozpoznanie problemu (np. video).

Telemedycyna – wady i zalety

Niewątpliwie największą zaletą telemedycyny jest ogromna oszczędność czasu – i to zarówno dla pacjenta, jak i lekarza. Jest to również bardzo wygodna forma kontaktu ze specjalistą. Połączenie nawiązać można z dowolnego miejsca i przy pomocy dowolnego urządzenia. Nie ma zatem konieczności rezygnowania z własnych planów czy szukania opieki dla dzieci. Telemedycyna jest ponadto korzystna z ekonomicznego punktu widzenia – pacjent i lekarz nie muszą ponosić kosztów dojazdu do przychodni. Ogromną zaletą jest również możliwość uniknięcia oczekiwania w długiej kolejce w przychodni i narażania się na kontakt z chorymi.

Niestety telemedycyna nie sprawdza się w każdej sytuacji. Wiele problemów zdrowotnych wymaga bezpośredniego kontaktu z lekarzem i przeprowadzenia stosownych badań.

Jak wykorzystać możliwości telemedycyny w swojej przychodni?

Wbrew pozorom zaoferowanie pacjentom możliwości korzystania z telemedycyny nie jest wcale problematyczne. Wystarczy inwestycja w nowoczesne oprogramowanie, które oferuje taką funkcjonalność. Pozwoli ono nie tylko umawiać teleporady, ale przy okazji odciąży pracowników recepcji poprzez automatyzację procesu rejestracji wizyt. Usprawni przy okazji proces planowania i zarządzania obiektem, a także pozwoli efektywniej wykorzystywać posiadane zasoby.