Pandemia zmieniła sposób funkcjonowania wielu branż. Nie inaczej stało się z branżą szkoleniową, w której firmy szkoleniowe musiały znaleźć sposób na prowadzenie działalności w nowej rzeczywistości. Wiele z nich przeniosło tradycyjne szkolenia do sieci Internet. Dzisiaj e-szkolenia stanowią istotną część oferty szkoleniowej, nawet po zniesieniu ograniczeń związanych z organizowaniem szkoleń tradycyjnych. Jakie szkolenia warto więc wybrać? Szkolenie stacjonarne czy e-szkolenia?

Rynek szkoleń, e-szkoleń i kursów

Jeszcze przed pandemią osoby zainteresowane rozwojem osobistym czy zawodowym miały do wyboru cały szereg wydarzeń edukacyjnych i profesjonalnych. Były to zarówno typowe szkolenia stacjonarne w formule otwartej, jak też liczne seminaria, warsztaty, sympozja czy nawet konferencje szkoleniowe realizowane w sali szkoleniowej. Oferta szkoleń stacjonarnych uzupełniana była przez kursy online oraz rozmaite szkolenia e-learning. Te ostatnie upowszechniły się jednak na wcześniej niespotykaną skalę dopiero po przyjściu ograniczeń w organizacji typowych szkoleń stacjonarnych. Dzisiaj Internet jest wręcz zalewany szeregiem szkoleń online, kursów e-learning, kursów zdalnych i multimedialnych, wszelkiego typu webinarów i spotkań online. Jak więc wybrać właściwą ofertę szkoleniową dla siebie? Jakie są wady i zalety szkolenia stacjonarnego oraz e-szkolenia?

Szkolenia – wady i zalety

Każda forma nauczania ma swoje wady i zalety, każda z nich może być też efektywna pod warunkiem odpowiedniego dobrania formy szkolenia do naszych potrzeb oraz specyfiki przedstawianego tematu. Jakie są więc wady i zalety szkoleń tradycyjnych realizowanych w sali szkoleniowej?

Szkolenia stacjonarne znane i cenione są od lat. Jedną z głównych zalet szkoleń realizowanych na żywo w sali szkoleniowej czy konferencyjnej jest możliwość bezpośredniego kontaktu z prowadzącym oraz innymi uczestnikami szkolenia. Dlaczego to takie ważne? Bezpośredni dostęp do trenera pozwala nie tylko zadawać na bieżąco pytania i uzyskać odpowiedzi w trudniejszych tematach realizowanych w trakcie szkolenia, ale też pozwala trenerowi dostosować zarówno tempo zajęć, jak i program szkolenia do potrzeb uczestników. Gdy trener widzi, że uczestnicy dobrze rozumieją dany temat może szybciej przejść do omawiania zagadnień bardziej złożonych i poświęcić im więcej czasu, wprowadzić więcej form dydaktycznych (np. dodatkowe ćwiczenia, omówienie przypadków z życia…), a nawet przeanalizować indywidualne problemy uczestników pojawiąjące się w ich życiu zawodowym. Nie bez znaczenia jest też możliwość kontaktu z innymi uczestnikami szkolenia, gdyż pozwala to dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, ale też nawiązywać cenne kontakty zawodowe, które w wielu branżach są niezbędne do sprawnego funkcjonowania.

Szkolenia stacjonarne to też możliwość zanurzenia się w temat szkolenia i odcięcia od otaczającego świata. Wchodząc do Sali szkoleniowej jesteśmy z reguły proszeni o wyłączenie telefonów komórkowych i wyłączenie poczty w komputerach, co pozwala nam całkowicie skupić się na temacie szkolenia. Wyjątkowo efektywne są w tym obszarze szkolenia wyjazdowe, w których organizatorzy starają się połączyć przyjemne z pożytecznym – w ciągu dnia uczestniczymy w szkoleniu, a po jego zakończeniu korzystamy z możliwości odpoczynku w atrakcyjnym turystycznie miejscu i naładowania baterii. Uczestnicy szkoleń wyjazdowych doceniają je za wyjątkowo wysoką efektywność przekazywania wiedzy – dlatego szkolenia takie wybierane są wyjątkowo chętnie w przypadku złożonych, skomplikowanych zagadnień, wymagających wysokiej koncentracji na temacie szkolenia przez trzy czy cztery dni pod rząd.

Szkolenia stacjonarne mają też niestety swoje wady. Wielu uczestników podkreśla, że szkolenia tego typu są kosztowne, a na ich koszt składa się nie tylko koszt samego szkolenia, ale też zakwaterowania w hotelu, podróży służbowej i tym podobne. Uczestnicy podkreślają też konieczność planowana tego typu szkolenia z dużym wyprzedzeniem oraz konieczność zostawienia zarówno domu, jak i miejsca pracy na kilka dni, co czasami bywa trudne. Jednocześnie oferta szkoleń w naszej okolicy może być ograniczona. Przykładowo oferta szkoleń w Bielsko-Białej znajdziemy na https://eventis.pl/szkolenia/bielsko-biala, łatwo jednak zauważyć, że spośród kilku tysięcy szkoleń umieszczonych w portalu, zaledwie kilkadziesiąt organizowanych jest właśnie w Bielsku-Białej. Stąd jeśli nie chcemy opuszczać naszego miasta, a zależy nam na podnoszeniu umiejętności praktycznych i wiedzy warto zapoznać się z e-szkoleniami.

E-szkolenia – wady i zalety

E-szkolenia pojawiły się szeroko w ofercie firm szkoleniowych już kilka lat temu. Upowszechnienie Internetu, zwłaszcza w obszarze prowadzenia działalności gospodarczej i przedsiębiorczości, sprawiło że z roku na rok coraz więcej tematów realizowanych jest właśnie w postaci e-szkoleń. Prawdziwy rozkwit branża e-szkoleń przeżyła jednak wraz z przyjściem epidemii i wprowadzonymi ograniczeniami w organizowaniu ich tradycyjnych odpowiedników. Przez kilka miesięcy e-szkolenia stały się jedyną dostępną formą poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności zawodowych. Jakie są więc wady i zalety e-szkoleń?

E-szkolenia gwarantują niezwykłą dostępność oraz wygodę. Jeśli są one realizowane w postaci e-szkolenia multimedialnego od naszej decyzji o zapisaniu się na e-szkolenie do rozpoczęcia e-szkolenia mogą minąć zaledwie minuty. Wiele e-szkoleń jest oczywiście realizowanych na żywo, co oznacza że musimy dopasować nasz kalendarz do terminu e-szkolenia, jednak brak konieczności podróżowania sprawia, że planowanie e-szkoleń jest dużo łatwiejsze. Nie musimy dbać o zastępstwo w miejscu pracy, ani o rezerwację hotelu na czas e-szkolenia ponieważ w zajęciach uczestniczymy ze stanowiska pracy bądź własnego domu.

To co jest zaletą e-szkolenia jest jednocześnie jego wadą. Często uczestnicy e-szkoleń skarżą się na brak możliwości skoncentrowania się na e-szkoleniu. Co chwilę sprawdzamy maile, przychodzą koledzy czy współpracownicy, a czasami domownicy. Tak duża liczba dystraktorów, a jednocześnie dużo trudniejsza komunikacja za pomocą środków porozumiewania na odległość, odciskają swoje piętno na efektywności uczenia się. W trakcie e-szkolenia trudno jest nam skoncentrować się tak bardzo na temacie, jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnych odpowiedników e-szkoleń.

Również zadawanie pytań oraz dyskusja nie są tak efektywne. Grupa biorąca udział w e-szkoleniu na żywo powinna na początku eszkolenia ustalić pewne zasady prowadzenia dyskusji czy dialogu – pomocne są narzędzia oferowane przez platformy do e-szkoleń, np. funkcja podnoszenia ręki czy czat, aby nie przerywać sobie wypowiedzi i nie wchodzić w głos.

Nie każdy temat powinien być też realizowany w postaci e-szkolenia. Jeśli zależy nam na zdobyciu praktycznych umiejętności, np. z prowadzenia wystąpień publicznych czy zarządzania emocjami wybór e-szkolenia nie będzie dobrym pomysłem, gdyż tematy te wymagają bezpośredniego kontaktu zarówno z prowadzącym, jak i innymi uczestnikami. Na kontakt ten składa się nie tylko komunikacja werbalna, ale też niewerbalna, której przekazywanie w trakcie telekonferencji w programie Zoom czy Teams nie jest możliwe.

Istotną zaletą e-szkoleń jest jednak ich cena. Ze względu na fakt że nie wymagają one od organizatora konieczności wynajmowania sali szkoleniowej czy konferencyjnej, zapewnienia sprzętu do prowadzenia prezentacji ani wyżywienia dla uczestników, cena e-szkoleń jest często dużo atrakcyjniejsza od szkoleń tradycyjnych.