W obecnych czasach rosnących cen nieruchomości wiele firm rozgląda się za alternatywnymi pomysłami na stworzenie przestrzeni biurowej dla swoich pracowników. Dużo tańszym niż tradycyjny budynek i przede wszystkim osiągalnym w znacznie krótszym czasie może być wykorzystanie do tego celu kontenerów biurowych. Taki pomysł niesie ze sobą wiele korzyści, jednak wymaga również jak wszystkie procesy zakupowe odpowiedniego przygotowania. W poniższym artykule podpowiadamy na co zwrócić uwagę planując zakup kontenerów biurowych i opisujemy przykładowy projekt biura kontenerowego dla około 15 pracowników.

Na co zwrócić uwagę wybierając konfigurację kontenerów

Planując urządzenie biura w kontenerach powinniśmy na początku dogłębnie przemyśleć swoje potrzeby, a następnie określić ile i jak duże pomieszczenia będą nam potrzebne. Zgodnie z przepisami BHP minimalna powierzchnia przypadająca na jednego pracownika biurowego to 2 metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogi oraz 13 metrów sześciennych objętości pomieszczenia. Kolejny przepis mówi, że jeżeli w pomieszczeniu pracuje jedna osoba, to minimalna wymagana powierzchnia takiego pomieszczenia wynosi 6 metrów kwadratowych. Na rynku istnieje wiele rodzajów kontenerów, jednak najczęściej spotykanym jest moduł w rozmiarze 20 stopowego kontenera morskiego, czyli 6 na 2,4 metra. Daje nam to około 15 m kwadratowych powierzchni biurowej, możemy więc w uproszczeniu założyć, że jeden typowy kontener zapewni nam przestrzeń wystarczającą dla mniej więcej 2 -3 pracowników biurowych. Niektórzy producenci oferują także kontenery w innych wymiarach, co jeszcze bardziej ułatwia zaprojektowanie odpowiedniego dla nas rozwiązania.

Kontenery biurowe zbudowane są w taki sposób, że bardzo łatwo możemy łączyć pojedyncze sztuki w większe zestawy uzyskując w ten sposób dowolną powierzchnię. Otrzymaną z połączenia modułów powierzchnię możemy pozostawić bez ścianek działowych, powstanie wtedy biuro typu open-space lub dowolnie podzielić na mniejsze pomieszczenia. Oprócz pomieszczeń typowo biurowych nie zapominajmy o zapleczu sanitarno-socjalnym. W biurze powinny znaleźć się przecież takie pomieszczenia jak toalety, kuchnia z jadalnią, czy szatnia.

Jeżeli nie możemy poradzić sobie z podziałem pomieszczeń uwzględniającym specyfikę kontenerów warto zwrócić się do producenta kontenerów z zapytaniem ofertowym i prośbą o przygotowanie wstępnego rysunku. W ten sposób oprócz oszacowania budżetu potrzebnego na zrealizowanie naszych potrzeb uzyskamy także wstępny projekt kontenerów, który możemy skonsultować z biurem architektonicznym pod kątem uzyskania pozwolenia na budowę.

Czy kontenery biurowe można używać przez cały rok?

Wiele osób zastanawia się czy kontenery biurowe nadają się do użytkowania przez cały rok, a w szczególności zimą. Szczegóły zależą oczywiście od danego modelu oraz rozwiązań producenta, jednak można założyć, że przy użyciu współczesnych technologii kontenery z powodzeniem można użytkować nawet przy niskich ujemnych temperaturach. Ponieważ ogrzewanie w kontenerze z reguły jest realizowane z użyciem grzejników elektrycznych warto w momencie podejmowania decyzji o konfiguracji kontenerów zastanowić się nad wyborem odpowiedniej izolacji. Standardem jeżeli chodzi o kontenery jest izolacja styropianem o grubości 75 - 100 mm, jednak coraz częściej można spotkać także kontenery zaizolowane droższym i posiadającym znacznie lepsze parametry izolacyjności poliuretanem. Początkowa wyższa inwestycja w kontenery zwróci się w takim przypadku po jakimś czasie w postaci niższych rachunków za prąd potrzeby do ogrzania obiektu. Co więcej kontener ze ścianami wykonanymi z płyty warstwowej z rdzeniem z poliuretanu o grubości 120 mm posiada współczynnik izolacyjności na poziomie 19 W/(m2K), czyli zgodny z aktualnymi wymaganiami prawa budowlanego.

Jakie formalności przy stawianiu kontenerów biurowych

Jeżeli mamy już wybrany układ kontenerów i jego dostawcę, zastanówmy się jakie formalności trzeba dopełnić używając kontenery jako biuro. Wiele osób zakłada, że ponieważ kontenery nie są trwale związane z gruntem to nie trzeba nigdzie zgłaszać ich postawienia. Faktycznie w prawie budowlanym przewidziano oddzielną kategorię obiektów tego typu, które zgodnie z art. 3 pkt Prawa Budowlanego nazwano tymczasowymi obiektami budowlanymi. Są to na przykład kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej, a także obiekty kontenerowe. Ustawodawca dopuścił zwolnienie tych obiektów z konieczności uzyskania pozwolenia na budowę, ale pod warunkiem zgłoszenia do odpowiedniego organu – Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miasta oraz przeniesienia ich w inne miejsce lub rozbiórkę w ciągu 180 dni od momentu ich postawienia. Oznacza to, że jeżeli chcemy użytkować kontenery dłużej niż pół roku powinniśmy wystąpić o pozwolenie na budowę.

Z obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę zwolnione są także niektóre obiekty o powierzchni do 35 m2, a także kontenery stanowiące tymczasowe zaplecze budowy. Zgodnie z Prawem budowlanym pozwolenia na budowę nie wymaga bowiem budowa obiektów przeznaczonych do czasowego użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych, położonych na terenie budowy, oraz ustawianie barakowozów używanych przy wykonywaniu robót budowlanych, badaniach geologicznych i pomiarach geodezyjnych.

Jak należy przygotować się do dostawy kontenerów?

Produkcja kontenerów biurowych trwa od kilku do kilkunastu tygodni. Ten czas możemy wykorzystać na przygotowanie się na dostawę. Przede wszystkim musimy zapewnić odpowiednie miejsce, w którym ustawimy kontenery. Kolejną przewagą kontenerów izolowanych nad tradycyjnym budynkiem jest brak konieczności wykonywania kosztownych fundamentów. W przypadku kontenerów biurowych, które są lekkimi konstrukcjami stalowymi wystarczające będzie wykonanie punktowego posadowienia z użyciem na przykład bloczków betonowych. Niezbędne będzie także doprowadzenie mediów do zestawu – prądu, wody oraz kanalizacji. Te ostatnie najkorzystniej jest wprowadzić do kontenerów przez podłogę podczas stawiania poszczególnych modułów. Sam proces montażu kontenerów w docelowym miejscu trwa od jednego do kilku dni w zależności od wielkości zestawu. Po zakończeniu montażu i wstawieniu wyposażenia meblowego możemy w zasadzie rozpoczynać działalność w nowym biurze.

Przykładowy projekt kontenerowego biura dla 15 pracowników

 

Dzięki uprzejmości firmy www.anga.pl - producenta kontenerów biurowych przedstawiamy wizualizację przykładowego zestawu kontenerów biurowych zbudowanego z 11 modułów o typowych wymiarach.

W tym zestawie zaprojektowano biuro typu open-space składające się z czterech kontenerów o powierzchni około 60 metrów kw. Po drugiej stronie zestawu w dwóch kontenerach znalazła się sala konferencyjna. Oprócz otwartych pomieszczeń przewidziano także dwa mniejsze pomieszczenia biurowe oraz część sanitarną z toaletami. W zestawie znalazło się dość dużo okien, a także witryny, z których zbudowane są dwie całe ściany największych pomieszczeń.

Przedstawione rozwiązanie to jeden z najprostszych układów stosowanych w budownictwie kontenerowym. Możliwe jest zaprojektowanie bardziej skomplikowanych układów w tym rozwiązań z kontenerów łączonych również krótkim bokiem lub zestawów piętrowych.