Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2020” przygotowany przez Gemius oraz Izbę Gospodarki Elektronicznej, już 73% internautów wybiera zakupy online. Coraz więcej osób korzysta przy tym nie tylko z laptopa (80%) i komputera stacjonarnego (50%), ale także telefonu/smartfonu (69%). Wśród najmłodszej grupy wiekowej (15-24 lata) tę opcję wybrało aż 92% ankietowanych! To duże wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy muszą zadbać o to, aby strony www nie tylko w wersji desktopowej, ale także mobilnej były user-friendly. Jak to zrobić? Podpowiadamy!

Dlaczego UX to nie opcja, a konieczność?

Wyobraź sobie, że po wejściu do sklepu trafiasz na labirynt półek i ekspozycji. Nie wiesz, w którym miejscu znajdują się kasy, gdzie jest dział z produktami, których poszukujesz i kogo poprosić o pomoc w ich znalezieniu. W konsekwencji – wychodzisz. Trudno to sobie wyobrazić w przypadku sklepu stacjonarnego, prawda? Zazwyczaj już po wejściu do środka, wita Cię sprzedawca i pyta: „W czym mogę pomóc?”. Dokładnie wiesz, w którym miejscu są kasy, gdzie znajdziesz np. bluzki dla mam karmiących, a gdzie obuwie dla dziecka. Wiesz także, gdzie jest przymierzalnia, ponieważ informują Cię o tym znaki i tablice informacyjne.

Podobnie jest w sklepie internetowym. Użytkownik, który nie będzie mógł trafić do sklepu (np. ze względu na długie wczytywanie się strony) lub nie będzie potrafił znaleźć na niej przydatnych informacji, prawdopodobnie szybko zrezygnuje z dokonania zakupu i pójdzie do konkurencji. Zadaniem osób zajmujących się user experience jest zaprojektowanie sklepu internetowego w taki sposób, aby strona była: użyteczna (zaprowadziła użytkownika do miejsca, którego poszukuje, bez zbędnych przystanków i utrudnień na trasie), dostępna dla każdego (m.in. dla osób niedowidzących) i atrakcyjna (przyjemna dla oka kolorystyka, spójność).

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu sklepu internetowego?

  • Proste menu

Menu strony pozwala użytkownikowi w szybki sposób znaleźć to, czego szuka. Zazwyczaj menu znajduje się na samej górze i zawiera cztery lub pięć elementów np.: Oferta, O nas, Aktualności/Realizacje/Blog, Kontakt.

  • Call to action

Wezwanie do działania to niezbędny element w sklepie internetowym np. „Wchodzę!”, „Dodaj do koszyka”, „Zobacz”, „Sprawdź oferty”, „Pobierz darmowy ebook”. Skuteczne CTA powinno także wyróżniać się graficznie np. inną czcionką lub kolorem.

  • Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Zrób test optymalizacji mobilnej i zobacz, czy Twoja wyświetla się prawidłowo na telefonach i smartfonach. Jeśli nie, zadbaj o to, aby poprawić wygodę korzystania ze sklepu także na urządzeniach mobilnych.

  • Łatwy kontakt

Dodaj numer telefonu nie tylko w zakładce „Kontakt”, ale także na stronie głównej (np. w prawym górnym rogu). Błyskawiczny kontakt z klientem zapewniają specjalne wtyczki, dzięki którym klienci mogą zamówić rozmowę z obsługą sklepu i zadać pytania dotyczące asortymentu, wymiany towaru lub zasad reklamacji.

Jak zaprojektować stronę, która będzie odpowiadać na potrzeby użytkownika? Tajemnice user experience można odkryć na jednym z certyfikowanych kursów (np. UX szkolenie).