Serwisem społecznościowym nazywamy portal internetowy, w którym, dzięki darmowej rejestracji i założeniu osobistego konta, użytkownicy tworzą grupę. W jej ramach, pomiędzy członkami serwisu, zachodzą różnego rodzaju interakcje. Dzieje się to dzięki wspólnej przestrzeni, jaką twórcy serwisu przeznaczyli dla użytkowników.

Oprócz indywidualnego profilu, każdy z nich może korzystać również z grup tematycznych, zgłaszać udział w wydarzeniach, dzielić się informacjami, zapraszać znajomych. W celu umilenia korzystania z serwisu, jego administratorzy chętnie uatrakcyjniają użytkownikom czas spędzony w wirtualnej przestrzeni. W tym celu powstają czaty, komunikatory, wydarzenia, podstrony tematyczne. Wśród polskich konsumentów największym zainteresowaniem cieszy się Facebook. Założony w 2004 roku serwis społecznościowy, bije rekordy popularności. Powstało nawet żartobliwe hasło: Jeśli nie ma cię na Facebooku, to znaczy, że nie istniejesz.

Faktycznie w tym stwierdzeniu musi być ziarnko prawdy - według zdanych, pochodzących z 2014 roku, ponad 12 mln Polaków posiada na tym portalu swoje osobiste konto. Większość użytkownika korzysta z niego na co dzień, nic więc dziwnego, że wirtualna przestrzeń Facebooka stała się idealnym miejscem do promowania swoich usług. Taki rodzaj reklamy przynosi korzyści i otwiera nowe możliwości. Jej charakter jest bowiem bardziej zindywidualizowany, dzięki informacjom, których udziela nam sam użytkownik, klikając "Lubię to" lub przyłączając się do grup o konkretnych zainteresowaniach. Serwisy społecznościowe to także możliwość zaangażowania odbiorców w szerzenie materiału reklamowego np. poprzez konkursy, wymagające udostępniania materiału, promującego konkretny produkt lub usługodawcę. Mamy także możliwość skorzystania z usługi płatnej reklamy w serwisie? Musimy sobie jednak odpowiedzieć na pytanie, czy warto?

Zalety płatnej reklamy

Uiszczając odpowiednią opłatę, możemy poszerzyć zasięg odbiorców naszego materiału promocyjnego. Każda marka, posiadająca swoje konto na Facebooku, zaczyna od zera a budowanie społeczności to proces czasochłonny. Płatną reklamę wykorzystuje się więc, aby proces ten przyspieszyć - oszczędzając zarówno czas, jak i pieniądze. Ponadto mamy możliwości określenia parametrów grupy odbiorców, do której owa reklama powinna naszym zdaniem zostać skierowana. Płatna reklama wzmacnia nasz przekaz - materiał wyświetla się na "ścianie" użytkownika, spełniającego nasze, założone wcześniej kryteria. Narzędzia oferowane przez twórców portalu, umożliwiają klientowi, który zainwestował w reklamę, analizowanie jej efektywności oraz wychwycenie ewentualnych błędów, zaoszczędzenie czasu i pieniędzy w przyszłości. Najciekawszą usługą dla reklamodawcy jest tzw. piksel konwersacji, który pozwala na monitorowanie kto zobaczył daną reklamę, i gdzie pokierował swoje wirtualne kroki. Warto również pamiętać o tym, że im większą kwotę przeznaczymy na reklamę, tym lepsze warunki zaoferuje nam Facebook. Dzięki portalom społecznościowym, istnieje także możliwość kierowania swojej reklamy do grupy docelowej marki, która stanowi dla nas konkurencję na rynku. Tym samym łatwiej pozyskujemy klientów, którzy nie przywiązali się jeszcze do marki.

 

Wad kilka

Narzędzia, pozwalające nam zarządzać reklamą, są często skomplikowane. Jeden mały błąd może spowodować, że promocja będzie nieskuteczna lub jej efektywność znacznie spadnie. Problemem są również fałszywe konta. Należy też zwrócić uwagę na fakt, iż duża liczba fanów naszej podstrony nie musi przekładać się na zaangażowanie użytkowników oraz wyniki sprzedaży.

Facebook otwiera przez użytkownikami wiele interesujących możliwości, nie tylko dzięki reklamom. Warto zapoznać się również innymi, odpłatnymi jego funkcjami, za które łatwo i bezpiecznie zapłacimy przy pomocy paysafecard, która idealnie nadaje się do tego typu transakcji internetowych.