Badania ankietowe należą do ilościowych metod, podobnie jak kwestionariusze. Ankiety są jednymi z najczęściej wykorzystywanych technik badania i analizy danych. Jakie są zalety i wady tego typu badań?

Zalety badań ankietowych

Badania ankietowe to prosty i bezpośredni sposób na dotarcie do respondentów. Obecnie najczęściej wykorzystuje się badania internetowe, ponieważ umożliwiają one bardzo szybkie przebadanie dużej grupy osób. Dodatkowo należy zaznaczyć, że badania online są wygodne w obsłudze i nie trzeba wprowadzać ich do programu statystycznego, ponieważ wszystko zapisuje się automatycznie. Do najważniejszych zalet tego typu badań można zakwalifikować następujące aspekty:

  • są niedrogie w przeprowadzeniu, nawet nie trzeba drukować kwestionariuszy,
  • można swobodnie kontynuować badania przez dłuższy czas,
  • wystarczy wybrać grupę docelową, a następnie wysyłać do takich osób ankiety,
  • zapewniają możliwość dotarcia do sporej grupy osób jednocześnie,
  • jest to relatywnie prosta metoda, która nie wymaga dużej wiedzy ani pomocy ze strony psychologa lub matematyka,
  • respondenci mogą rozwiązywać ankiety na laptopie lub smartfonie, w sposób wygodny i komfortowy,
  • łatwa analiza wyników i wyciągnięcie wniosków, ponieważ ankiety odpowiadają na pytanie „ile?”.

Warto zaznaczyć, że kreator ankiet internetowych to jedna z najskuteczniejszych metod na dotarcie do grupy docelowej.

Wady badań ankietowych

Badania ankietowe mają niestety także wady, chociaż jest ich zdecydowanie mniej niż zalet. Wśród wad można wyróżnić następujące:

  • internauci czasem nie wysyłają odpowiedzi na ankiety, nie zwracają ich lub też nie odpowiadają na wszystkie pytania,
  • brak kontroli czynników zewnętrznych, tak jak w przypadku eksperymentu lub prowadzenia wywiadów, przez co wyniki mogą być mało trafne i nierzetelne,
  • zwykle nie można zweryfikować tożsamości respondentów,
  • możliwość zafałszowania danych przez uczestników lub wpisania nieprawdziwych informacji,
  • trudność badania seniorów i osób, które nie mają odpowiednich kompetencji informatycznych.

Należy jednak zaznaczyć, że spora część populacji obecnie ma dostęp do internetu i potrafi posługiwać się laptopem lub smartfonem na tyle, aby udzielić odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie.

Kiedy warto przeprowadzić badanie ankietowe?

Badania ankietowe można przeprowadzać w wielu różnorodnych sytuacjach. Przede wszystkim ankiety świetnie sprawdzają się w badaniach marketingowych. Możliwe jest więc analizowanie opinii klientów, a także sprawdzanie, na ile są oni zadowoleni z produktów lub usług. Badania ankietowe to także dobre rozwiązanie do analizy satysfakcji z pracy podwładnych. Wystarczy przesłać ankietę do zatrudnionego personelu i sprawdzić wyniki. Badania ankietowe wykorzystywane są również w pracach naukowych, w tym także licencjackich, magisterskich czy doktorskich.