Obecnie jedną z najpopularniejszych umów cywilnoprawnych jest umowa o dzieło. Wykonawca nie płaci składek emerytalnych, chorobowych, rentowych, wypadkowych czy zdrowotnych. Do tego roku nie trzeba było zgłaszać umowy o dzieło do ZUS, ale sytuacja zmieni się od przyszłego roku. Wszystko na ten temat poniżej.

  1. Czym jest umowa o dzieło?
  2. Jakie zmiany pojawiły się w umowie o dzieło?
  3. Co trzeba uwzględnić w formularzu zgłoszenia?
  4. Czego możemy się jeszcze spodziewać?

Czym jest umowa o dzieło?

Umowę o dzieło podpisuje się często, aby obniżyć koszty zatrudnienia pracownika. Nazywa się ją także umową rezultatu, ponieważ jej efektem jest konkretny rezultat, zarówno materialny, jak i niematerialny. Umowę o dzieło wybiera się często, aby nie płacić składek ubezpieczenia społecznego. Poleca się często umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. W takim przypadku można liczyć koszt uzyskania przychodu w wysokości 50 proc, co podnosi realne wynagrodzenie. Podwyższone koszty uzyskania przychodu stosują często artyści, architekci czy dziennikarze.

Warto pamiętać, że przy takim typie umów wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie dzieła, jeśli doznał przeszkód ze strony zamawiającego. Należy mu się także umówiona zapłata za wykonanie dzieła.  W przypadku przypadkowej utraty lub uszkodzenia materiału odpowiedzialna jest osoba, która ten materiał dostarczyła.

Jakie zmiany pojawiły się w umowie o dzieło?

Ustawa z dnia 31 marca 2020 w związku z Tarczą Antykryzysową wprowadzoną ze względu na szukanie rozwiązań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 wprowadziła zmiany w kwestii umów o dzieło. Od stycznia 2021 r. płatnik składek lub zleceniodawca muszą poinformować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeśli została ona zawarta między płatnikiem i zleceniodawcą bez umowy o pracę. Tak więc zgłoszenie umowy o dzieło będzie obowiązkiem i musi nastąpić najpóźniej w terminie 7 dni od dnia zawarcia tej umowy, aby ułatwić kontrolowanie umów przez ZUS.  

Co trzeba uwzględnić w formularzu zgłoszenia?

Od 1 stycznia 2021 płatnicy mają obowiązek raportowania do ZUS informacji o umowie o dzieło. Projekt zawiera nowy druk zwany ZUS RUD, który umożliwi Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych prowadzenie ewidencji zawieranych przez płatników składek, umów o dzieło z osobami, które nie mają umowy o pracę.

Na druku w pierwszej części powinniśmy podać dane zamawiającego wykonanie umowy o dzieło, np. NIP, REGON lub PESEL, imię, nazwisko oraz adres korespondencyjny. W kolejnej części potrzeba danych wykonawcy umowy z adresem zamieszkania i jeśli jest inny także korespondencyjnym. W ostatniej części potrzebujemy informacji dotyczących umowy o dzieło, takich jak data zawarcia umowy, data rozpoczęcia wykonywania dzieła, data zakończenia, przedmiot umowy oraz liczbę zawartych umów o dzieło. W ostatniej części sektora znajdziemy oświadczenie, w którym osoba deklaruje, że dane są zgodne ze stanem faktycznym podpisując wniosek oraz podając datę.

Czego możemy się jeszcze spodziewać?

Mówi się, że w przyszłości takie umowy mogą zostać opodatkowane. Obecne wszyscy płatnicy powinni przed zawarciem umowy o dzieło dokonać analizy, czy kwalifikuje się ona jako umowa rezultatu. W kwestii samego procesu nie wie się wiele na ten moment. Podsumowując od 1 stycznia mamy obowiązek zgłosić umowę o dzieło, ale obecnie nie zna się szczegółów formalnych takiego zgłoszenia. Najprawdopodobniej formularz RUD będzie dostępny w formie papierowej i elektronicznej na PUE ZUS.