Klimatyzacja w domu okazuje się być niezwykle wygodnym rozwiązaniem, szczególnie latem, gdy do pomieszczeń wdzierają się intensywne promienie słoneczne a wraz z nimi gorące powietrze. Zwykłe wiatraki kiepsko radzą sobie w rozgrzanych wnętrzach, szczególnie tych o większym metrażu, znajdujących się od strony południowej. Rolety i zasłony czy nawet folie przeciwsłoneczne na szybach mogą nie przynieść oczekiwanej ulgi. Rozwiązaniem dla tego typu problemów jest właśnie klimatyzacja. Obecnie może być użytkowana przez cały rok, gdyż wiele modeli wyposażonych jest w funkcję grzewczą. Stanowi wobec tego świetne uzupełnienie dla tradycyjnego sytemu ogrzewania. Posiadanie klimatyzacji wiąże się jednak z pewnymi obowiązkami dotyczącymi regularnego czyszczenia, konserwacji i serwisu.

Naprawa klimatyzacji – najczęstsze przyczyny awarii

Klimatyzatory jak każde inne urządzenia nie są niezawodne i wraz z upływem czasu, na skutek ich eksploatacji, mogą ulec mniej lub bardziej poważnej awarii. Niektóre usterki można szybko naprawić, ale jeśli zaniedbany kwestię nieprawidłowo działającej klimatyzacji, trzeba liczyć się z możliwością całkowitego uszkodzenia jej poszczególnych elementów. Usterek nie można lekceważyć, gdyż szybka interwencja pozwala na szybkie rozwiązanie problemu i uniknięcie tych poważniejszych. Nawet złe umiejscowienie jednostki zewnętrznej może przyczynić się do tego, że cały system nie będzie poprawnie działał. Przykładem jest umieszczenie jej w miejscu nasłonecznionym, przez co będzie nadmiernie się nagrzewać, co przełoży się na mniejszą wydajność urządzenia. Powodem nieefektywnie pracującego klimatyzatora często okazuje się być zabrudzony filtr powietrza. Zanieczyszczenia uniemożliwiają swobodny jego przepływ, co odbija się niekorzystnie na chłodnicy. Problemem może tkwić w wycieku czynnika chłodniczego lub zbyt mocno zaniżonej jego ilości w układzie. Nie ma mowy o tym, aby w takich przypadkach klimatyzacja działała efektywnie. To samo dotyczy zatkanych otworów wentylacyjnych i źle ustawionej temperatury.

Częstym źródłem problemów z klimatyzacją są awarie dotyczące silnika wentylatora. To właśnie ten element odpowiada za przekazywanie ciepła na zewnątrz, dlatego przy jego nieprawidłowej pracy dojdzie do szybkiego przegrzewania się sprężarki, czego efektem może być nawet jej uszkodzenie. Jeśli użytkownik spostrzeże nieporuszające się śmigło w wentylatorze, powinien zainterweniować, gdyż świadczy to najczęściej o awarii silnika, którą należy jak najszybciej naprawić, jeśli chce się uniknąć dużo większych kosztów. Kolejnym sygnałem alarmowym będzie wyłączająca i włączająca się sprężarka w krótkich odstępach czasu, co zwykle wskazuje na niedostateczną ilość czynnika chłodniczego. Czasem niemożliwe jest nawet włączenie klimatyzatora, czemu towarzyszy wyświetlanie się konkretnego kodu błędu, który należy sprawdzić w instrukcji obsługi urządzenia.

Awaria klimatyzatora może przejawiać się kapiącą z niego wodą, co najczęściej wynika z niedrożności jego odpływu, czego skutkiem jest skraplanie się pary wodnej na tacy ociekowej. Jeśli nie może ona być na bieżąco odprowadzana, zaczyna z czasem się wylewać na podłogę. Kolejnym problemem jest nieprzyjemna woń z klimatyzatora, co zwykle jest efektem zaniedbania użytkownika. Jeśli nie będziemy regularnie czyścić klimatyzatora, zaczną rozwijać się w jego wnętrzu patogeny, na czele z pleśniami, grzybami i bakteriami. To właśnie one odpowiadają za brzydki zapach. Znacznie ma nie tylko domowe oczyszczanie klimatyzatora, ale też wykonywanie cyklicznych przeglądów konserwacyjnych i technicznych.

Dlaczego serwis klimatyzatorów jest tak ważny?

Użytkowanie klimatyzacji wiąże się z koniecznością regularnego przeprowadzania przeglądów technicznych całego systemu. Powinno się wykonywać je minimum dwa razy w ciągu roku, aby uchronić się przed poważniejszymi usterkami. Pierwszy zaleca się zrobić pożną jesienią a drugi na wiosnę. Nie chodzi tutaj wyłącznie o wydajność pracy urządzenia – serwisowanie klimatyzacji jest obowiązkowe, gdyż zaniedbanie tej kwestii skutkuje utratą prawa do gwarancji. Bardzo ważne będzie też to, aby wszelkie naprawy były wykonywane przez profesjonalny serwis. Należy wezwać go, gdy zaobserwujemy nietypową pracę klimatyzacji. Nie można lekceważyć zapachu spalenizny ani zbyt głośnego działania klimatyzatora. Nawet niewłaściwą pracę przełącznika, bezpiecznika czy jakiegokolwiek innego elementu systemu powinno się zgłosić fachowcom. To samo dotyczy nadmiernie rozgrzanego przewodu zasilającego, nie mówiąc już o pojawieniu się na jego powierzchni uszkodzeń mechanicznych. Są to wyraźne znaki tego, że dzieje się coś niepokojącego i trzeba to sprawdzić. Podobnie jak przy wyciekającej wodzie z parownika. Nieprawidłowo działający system klimatyzacji może zacząć wysyłać sygnały w postaci często migającej diody. Jeśli chcemy być w stanie użytkować klimatyzację przez długi czas, do zapewnienia jej prawidłowej pracy niezbędne okazują się być regularne przeglądy techniczne i właściwa obsługa serwisowa. Awarie spowodowane brakiem serwisu są w stanie nie tylko unieruchomić, ale nawet uszkodzić urządzenie w takim stopniu, że jego naprawa okaże się nieopłacalna. Montaż i zakup nowego z kolei pociąga za sobą wysokie koszty.

Naprawa klimatyzatorów cena – z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

Okresowy przegląd klimatyzatorów składa się z wielu czynności i musi zostać wykonany przez fachowców. Dotyczą one czyszczenia obu jednostek klimatyzatora, odgrzybiania, udrażniania rurociągu, dezynfekcji, sprawdzania parametrów, prostowania lameli, oceny wizualnej całości układu itd.

• Cena przeglądu serwisowego klimatyzacji w dużym stopniu uzależniona jest od tego, jakiego rodzaju urządzenia dotyczy usługa. Zwykle jest to od 170 do 220 złotych za przegląd serwisowy i klimatyzatora.
• Okresowe przeglądy techniczne są tańsze - od 150 do 200 złotych. Na całkowity koszt wykonania serwisu klimatyzacji wpływa nie tylko typ i wielkość klimatyzatora, ale też łatwość dostępu do jednostki zewnętrznej i wewnętrznej.
• Istotna przy wycenie będzie też lokalizacja, od której zależne są koszty dojazdu. Kolejną kwestią jest stopień zabrudzenia klimatyzacji i ilość zmontowanych jednostek.