W dzisiejszym artykule omówimy jak poprawnie ułożyć kostkę brukową a jakich błędów unikać podczas wykonawstwa.

Na rynku budowlanym mamy ogromny wybór kolorów, kształtów, materiałów i faktur kostki brukowej. Dzięki czemu mamy możliwość zrealizowania dowolnej aranżacji ogrodu. Jest to surowiec bardzo uniwersalny i dość prostu w ułożeniu, w porównaniu z innymi materiałami nawierzchniowymi. Co więcej, idealnie się sprawdza niemal na każdym podłożu - suchym, piaszczystym lub mokrym i błotnistym.

Jednakże, aby ścieżka brukowa była trwała, wytrzymała i ładnie wyglądała przez lata, powinniśmy wybrać odpowiedni rodzaj kamienia, należycie przygotować podłoże pod bruk oraz bardzo dokładnie ułożyć wszystkie elementy. Choć wydawałoby się, że te czynności nie powinny przysporzyć wielu problemów, nie brakuje w nim etapów, gdzie zostaje popełnionych sporo błędów, które mają wpływ na późniejszy wygląd i trwałość wybrukowanego podłoża.

Na co zwracać uwagę podczas prac brukarskich?

Najwięcej pomyłek można popełnić już na początkowym etapie. W miejscu, w którym będzie układany bruk powinno się utworzyć koryto na wysokość kostki i podbudowy, a nawierzchnia podłoża powinna być dokładnie wyrównana. Nie można zapomnieć, by podczas tego etapu przygotować również poziom i kierunek brukowych ścieżek oraz stworzyć niezbędne dołki, które pozwolą zapobiec powstawaniu kałuż.

Najczęściej popełnianym błędem podczas układania kostki brukowej jest niewłaściwe przygotowanie podbudowy do rodzaju podłoża, co w efekcie może skutkować miejscowym zapadaniem nawierzchni. Aby stworzyć prawidłowo podbudowę, która odpowiada m.in. za równomierne rozłożenie obciążeń, powinno się do tego perfekcyjnie przygotować.  Należy wpierw zastosować twarde, sypkie kruszywo, takie jak na przykład żwir lub żużel, który rozsypuje się równomiernie na wcześniej wygładzonym i ubitym podłożu.

To co jest niezwykle istotne, to dopasowanie  grubości podbudowy do przypuszczalnych obciążeń podłoża. Wykonując podjazd, grubość podbudowy powinna wynosić ok. 20-40 cm, natomiast w przypadku ścieżek komunikacyjnych dla pieszych wystarczy ok. 15 cm. Kłopotliwe może być podłoże wilgotne i gliniaste, w przypadku którego zazwyczaj nie pamięta się o dołożeniu dodatkowej warstwy odwadniającej o grubości 20-50 cm.

Następnym etapem prac brukarskich, który wydaje się prosty jest wyrównanie gruntu piaskiem. Ale i w tym przypadku mogą pojawić się problemy. Za cienka  lub zbyt gruba i zbita warstwa podsypki, może utrudnić układanie kostki. Optymalna warstwa podsypki powinna wynosić ok. 3-5 cm. Więcej na ten temat można przeczytać na tej podstronie - link.

Kiedy już mamy przygotowaną podbudowę, czas na układanie kostki brukowej, która wcale nie jest taka łatwa do ułożenia, ponieważ  i tu pojawiają się niebezpieczeństwa. Jednym z nich jest niedopasowanie grubości kostki do występujących w przyszłości obciążeń nawierzchni. Tak jak wcześniej pisaliśmy, ciągi komunikacyjne dla pieszych i podjazdy różnić się powinny grubością podbudowy a także kostki. Wjazd do garażu lub miejsce postojowe dla aut powinno być ułożone z kostki o grubości ok.10 cm, natomiast ścieżki dla pieszych - z kostki o grubości około 7 cm. Zbyt cienkie kostki i niedostosowane do obciążeń , w przyszłości mogą popękać.

Ryzyko przedwczesnego zniszczenia kostki brukowej może być również powodem zbyt luźnego lub zbyt ciasnego ułożenia poszczególnych elementów. Wskazane są ok. 4 cm odstępy. W sklepach budowlanych można nabyć kostki brukowe, które mają fabrycznie utworzone wnęki, ułatwiające układanie ich w zalecanych odstępach.

Artykuł poleca firma z Torunia zajmująca się układaniem kostki brukowej na terenie województwa Kujawsko-Pomorskiegi, w tym Bydgoszczy oraz Toruniu - http://jam-pol.eu