Profesjonalnie wykonany audyt witryny to podstawowy element w działaniach SEO. Zanim rozpoczniemy proces pozycjonowania oraz dokonamy optymalizacji strony, należy ją szczegółowo przejrzeć i przeanalizować. W poniższym artykule przedstawiamy dokładniej to zagadnienie.

Co to jest analiza SEO strony?

Audyt SEO strony to dokładna analiza witryny pod względem jej dostosowania do wymagań wyszukiwarek internetowych. Audyt ma na celu stworzenie szczegółowej dokumentacji zawierającej wytyczne i zalecenia optymalizacyjnego dla danego sklepu internetowego lub serwisu. Skutkiem przeprowadzonej analizy i wprowadzonych w życie zmian optymalizacyjnych jest polepszenie pozycji strony oraz zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania, co wiąże się z osiągnięciem innych efektów, m.in. wzrostem konwersji (np. ilości transakcji w sklepie, zapisów do newslettera czy też ściągnięć e-booka), zmniejszeniem współczynnika odrzuceń, zwiększeniem przychodów w przypadku e-commerce.

Co obejmuje audyt witryny?

Wykonując audyt SEO strony, należy spojrzeć na kilka podstawowych elementów. Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę użyteczność witryny dla użytkownika, a także jej widoczność dla wyszukiwarek. Dlatego też należy sprawdzić m.in. dostępność serwisu dla robotów Google’a czy też indeksację w wyszukiwarkach. Strona powinna poprawnie wyświetlać się na wszystkich przeglądarkach i rodzajach urządzeń. Ważna jest również szczegółowa analiza ewentualnych błędów technicznych na stronie oraz struktura witryny i linkowanie wewnętrzne. Witryna powinna być wyposażona we wszystkie niezbędne meta tagi i atrybuty, np. nagłówki H1, unikalne tytuły i opisy.

Istotna jest szybkość ładowania się strony oraz jej intuicyjność, czyli łatwość poruszania się usera po witrynie. W dobie powszechnego korzystania z urządzeń mobilnych bardzo ważne jest też to, czy witryna jest przyjazna pod kątem smartfonów i tabletów. Jeśli nie posiadamy mobilnej wersji strony, dobrze jest, by była ona przynajmniej responsywna.

Znaczącym zagadnieniem jest także weryfikacja słów kluczowych występujących w serwisie – sprawdzenie, czy pozycjonowane frazy znajdują się w treściach podstron oraz jak bardzo teksty są nimi nasycone. Nie wolno zapominać także o grafice – wszystkie obrazy powinny mieć nieduży, skompresowany rozmiar, uzupełnione atrybuty alt i szybko się ładować. Podobnie kwestia dotyczy filmów video, aby nie wpływać negatywnie na PageSpeed.

Optymalizacja na podstawie audytu

Po prawidłowym i szczegółowym wykonaniu analizy SEO oraz sporządzeniu odpowiedniego dokumentu z zaleceniami optymalizacyjnymi należy wytyczne wprowadzić na stronę. Jeśli audyt wykazał więc, że na stronie znajdują się np. błędy techniczne, koniecznie jak najszybciej należy je poprawić. W przypadku, gdy serwis jest ubogi w treści, należy opracować strategię odpowiedniego budowania contentu nie tylko na samej witrynie, ale również na przynależącym do strony blogu czy na stronach zewnętrznych.

Efekty wdrożenia zaleceń

Na pierwsze pozytywne skutki wynikające z wdrożenia wytycznych z audytu SEO nie trzeba czekać długo. Dość szybko można zauważyć polepszenie oceny jakości witryny dzięki jej dopasowaniu do zaleceń wyszukiwarki, zwiększenie wartościowego ruchu organicznego na stronie, a także lepsze jej dostosowanie do oczekiwań użytkowników. Witryna uzyskuje lepsze pozycje w wyszukiwarkach na konkretne frazy ogólne oraz z długiego ogona. Najważniejszym efektem wprowadzenia optymalizacji oraz działań SEO jest podwyższenie współczynnika konwersji, czasu spędzanego przez użytkownika w serwisie i zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Wykonanie optymalizacji witryny na podstawie zaleceń SEO jest podstawą późniejszego pozycjonowania strony. Tylko właściwie zoptymalizowana pod wyszukiwarki strona ma największe szanse odnieść sukces i zdobywać najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania w efekcie działań pozycjonera.