Im większy biznes, tym większe bywają wydatki na usługi kurierskie. Przesyłki - koperty, niewielkie paczki, ale też np. dostawy paletowe - mogą stanowić wydatek na poziomie kilku lub kilkunastu tys. zł w zależności od skali prowadzonej działalności. Dzięki obniżeniu wydatków nawet o kilka procent może dać spore oszczędności.

Cena usług kurierskich to pochodna kilku czynników takich jak:

  • polityka kosztowa firmy obsługującej zamówienie
  • specyfika towaru - standardowość lub unikalność
  • zgodność wysyłanego towaru z deklaracją
  • typ przesyłki - np. za pobraniem
  • ilość wolumenu w okresie rozliczeniowym.

Obniżenie wydatków w skali miesiąca jest możliwe zarówno w przypadku dużych firm jak i np. małych sklepów internetowych. Podstawowy krok do redukcji wydatków to przeniesienie całej procedury zleceń do internetu. Wysyłka towarów jest nie tylko zautomatyzowana i nie wiąże się z dostarczaniem przesyłek do punktu odbioru - co np. obniża potrzeby zasobów ludzkich - ale również jest szybsza i bardziej efektywna.

Broker kurierski - sposób na redukcję kosztów

W sytuacji, gdy - co już jest standardem - zlecenia na usługi kurierskie odbywają się w sieci, warto sięgnąć po rozwiązania, które zapewnia platforma do składania zamówień online. Stanowi ona swoisty agregator ofert - zestawienie aktualnych cen, propozycji, dostępności usług ze strony firm kurierskich. W ten sposób firma lub e-sklep ma bieżący przegląd warunków i wszystkich danych.

- Głównym czynnikiem decydującym o tym, którego kuriera wybrać jest cena. Stąd tak ważny jest przegląd aktualnych ofert. Nadmierne przywiązanie się do konkretnej marki kurierskiej sprawia, że koszty mogą być wyższe - mówi Marek Richert związany z serwisem KurJerzy.pl, serwisem do składania zleceń wiodących firm kurierskich działającą w skali całego świata.

Cena może być niższa niż standardowa

Im większe zamówienie na przesyłki kurierskie, tym korzystniejsze warunki handlowe - te zasady obowiązują również w branży przewozowej. Ustalenia z brokerem - nawiązanie bezpośredniej współpracy - pozwala obniżyć nieco standardowe ceny usług kurierskich. A te, o czym warto pamiętać, platformy do obsługi zleceń online z założenia są na bardzo korzystnym poziomie. W efekcie, regularne korzystanie z serwisu może przełożyć się na nawet kilkunastoprocentowe obniżenie wydatków na obsługę kurierską w porównaniu do przeciętnych kosztów.

Negocjacje cen to tylko część z rozwiązań, które mogą przełożyć się na ograniczenie kosztów. Warto również optymalizować wysyłki - często ich cena jest zawyżona przez błędy przy składaniu zlecenia. Nieprawidłowe dane dotyczące wagi czy wymiarów mogą spowodować podwyższenie ceny. Szczególnie w przypadku dużych przesyłek różnice będą znaczne. Działające w Polsce firmy kurierskie w większości przypadków zakładają swoje cenniki na poziomie granicznym 30 kg - wszystkie paczki, które są cięższe generują większy koszt. Jeśli więc deklaracja na zleceniu usługi kurierskiej to 29 kg, ale przesyłka rzeczywiście waży 31,5 kg, ten kilkuprocentowy skok może oznaczać duży wzrost ceny.