SEO to skrót od angielskiego zwrotu search engine optimization. Dotyczy on optymalizacji stron pod wyszukiwarki internetowe. Prościej mówiąc, gdy wpisujemy jakiś termin w wyszukiwarce internetowej i klikamy "wyszukaj ". Internet zwraca nam treści, które najbardziej pasują do tego co wpisaliśmy w wyszukiwarkę. Możemy wpływać na wyniki w wyszukiwarce Google wykorzystując do tego praktyki zwane pozycjonowanie stron. Na pozycjonowanie składa się SEO, czyli optymalizacja strony, a także pozyskiwanie odnośników z innych stron do naszych.

Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?

Odpowiedź jest stosunkowo prosta - jeżeli nie ma Cię w sieci to nie istniejsz. Wiele badań wskazuje na to, że w pierwszej kolejności produktów, informacji czy opinii szukamy w internecie i to w ponad 90% tylko na pierwszej stronie wyników. Jeżeli nie będzie tam Twojej strony to nie będziesz miał z tego klientów. A potencjał jest naprawdę spory.

Jak wygląda pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego?

Proces pozycjonowania jest stosunkowo skomplikowany i najczęsciej zajmują się tym specjaliści SEO, np. Tomasz Ramotowski. W pierwszej kolejności należy znaleźć słowa kluczowe, na które warto pozycjonować serwis. Możemy wykorzystać do tego różnego rodzaju narzędzia, np. Planer Słów Kluczowych Google. Znajdziemy tam informacje o średniej miesięcznej ilości wyszukań konkretnych słów, fraz kluczowych. System podpowie również różne możliwości, o których mogliśmy nie pomyśleć. Po wybraniu wartościowych wyrażeń, przechodzimy do analizy konkurencji i optymalizacji technicznej serwisu. To bardzo ważne, trzeba spełniać szereg wymagań aby nasza strona miała w ogóle szanse wyświetlać się wysoko w wynikach. Na pewno trzeba zwrócić uwagę na elementy takie jak:
- poprawna struktura strony,
- meta tagi, np. tytuły i opisy,
- nasycenie tekstów słowami kluczowymi, które chcemy pozycjonować,
- szybkość ładowania strony
i wiele innych. Warto tutaj sprawdzić jak robi to konkurencja, która zajmuje topowe pozycje aby określić o jakie elementy musimy zadbać aby "przypodobać się" Google w danej branży.

Musisz pamiętać, że optymalizacja strony to ciągły proces. Nie wystarczy wprowadzenie odpowiednich zmian na starcie. Google wprowadza aktualizacje swoich algorytmów, zmienia często zasady gry, a my jako specjaliści SEO musimy się do tego dostosowywać i zmieniać również naszą strategię, wynajdując te elementy, które w danej chwili mają największe znaczenie.

Równolegle do działań optymalizacyjnych trzeba zadbać o pozyskiwanie odnośników (tzw. linków) z innych stron do naszej. To w dalszym ciągu jeden z najważniejszych aspektów pozycjonowania strony. W tym przypadku analiza konkurencji również jest kluczowa. Musimy zobaczyć skąd pozyskują linki i dlaczego zajmują wysokie pozycje.

Jakie umiejętności przydadzą się specjaliście SEO?

W zależności od tego jak szeroko chcesz się zajmować pozycjonowaniem, na pewno przydadzą się umiejętności techniczne (np. do optymalizacji strony), a także analityczne - aby umieć wyciągać poprawne wnioski.