Franczyza to licencja na prowadzenie działalności ze wsparciem silniejszego i zwykle dużo większego partnera biznesowego. Nie jest to nowość, gdyż przepisy prawne w Polsce dopuszczają prowadzenie takiej działalności od 1989r. Liderami w tej dziedzinie są przedsiębiorstwa z gastronomii i szeroko rozumianej branży spożywczej. Na rynku funkcjonuje około 1200 marek. Część ma charakter otwarty, tzn. przyjmują nowych interesantów chętnych do współpracy, ale niektóre osiągnęły zakładany poziom członków i są zamknięte dla nowych uczestników. W Polsce dominują rodzime marki franczyzowe, które kontrolują ponad 85% rynku. Jak zdobyć licencje i zacząć budować swój biznes?

Od planowania do działania

Przed zgłoszeniem się do jakiegokolwiek franczyzobiorcy należy przemyśleć kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim, jakie mamy kompetencje, umiejętności, możliwości finansowe, czy znamy okolicę lub miejscowość, w której chcemy działać, jak wygląda konkurencja itp. Tak zebrana i skondensowana wiedza przynosi najczęściej interesujące odpowiedzi. Na ich podstawie podejmujemy decyzję o wejściu w konkretną branżę np. spożywczą, odzieżową czy gastronomiczną.

O ile budowa własnej firmy od zera jest bardzo kosztowna, o tyle wsparcie potężnego partnera biznesowego daje pewne profity. Nie możemy jednak pojawić się z pustą kieszenią i przeświadczeniem, że teraz to na pewno zwojujemy świat. Koszty wejścia (entry fee) we franczyzę, ale też np. przystosowanie lokalu, odpowiednie wyposażenie i know-how różnią się w zależności od franczyzodawcy. Ponadto doliczyć trzeba koszty stałe za licencje. W ramach za cykliczne opłaty dostajemy nie tylko prawo użytkowania znanej marki, ale także wsparcie i szkolenia.

Ile to kosztuje?

Różne branże dyktują różne stawki. Niektóre progi wejścia mogą być wysokie jak dla znanej restauracji typu fast-food. Ponadto nie każdy uzyskuje licencje, a do otwarcia biznesu w konkretnym miejscu potrzebna jest stosowna zgoda franczyzodawcy. Firma PROFIT oszacowała, że do rozpoczęcia działalności w tym systemie średnio potrzebne jest ok. 160.000 zł netto. Dzięki temu dostajemy gotowy produkt, wiedzę, systemy i markę. W naszej gestii jest dalsze rozwijanie działalności, oczywiście przy ciągłym wsparciu partnera.

Kwestie formalne są również bardzo istotne, gdyż determinują, na jakich warunkach będzie odbywała się współpraca. Umowa jest zwykle obszerna i składa się z kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu stron. W treści zawarte są wszystkie prawa i obowiązki stron względem siebie. Dzięki temu uregulowanych jest wiele kwestii, które w przyszłości mogłyby stanowić kość niezgody. Do opracowania draftu umowy warto zatrudnić prawnika, który dokładnie sprawdzi taki dokument. Wszystko po to, aby być świadomym tego, jak będzie wyglądała taka współpraca.

Pierwszy krok

Czy franczyza to idealny pomysł na biznes? Idealny nie, ale dobry na pewno tak. W zamian za względnie niski udział własny otrzymujemy gotowy biznes, ze wsparciem technicznym, logistycznym i marketingowym. Współtworzymy najczęściej znaną i rozpoznawalną markę, co na starcie przyciąga klientów, bo wiedzą czego mogą się spodziewać. Franczyza to na pewno godny rozważenia kierunek inwestycji i rozwoju własnego przedsiębiorstwa. Nawet jeśli stawiamy pierwsze kroki jako właściciel, mamy parasol ochronny w postaci doświadczonego partnera, który zawsze służy wsparciem.