PKP PLK planuje przebudować lub zlikwidować piętnaście przejazdów kolejowo-drogowych na terenie Bielska-Białej. To dalsza część planów związanych z tworzeniem studium rozbudowy linii kolejowej nr 139 z Czechowic-Dziedzic do Zwardonia, która przecina na pół nasze miasto. Te nabierające coraz bardziej realnych kształtów plany, będą stanowiły podstawę do przygotowania dokumentacji projektowej i realizacji inwestycji. Spółka przygotowująca studium dla PKP PLK wystąpiła o opinię w zakresie przejazdów kolejowo-drogowych do Miejskiego Zarządu Dróg.

Patrząc od północny, przebudowie ulegnie przejazd w ciągu ul. Chochołowskiej, w którego pobliżu planuje się likwidację przystanku Bielsko-Biała Komorowice i jego przesunięcie w rejon ul. Mazańcowickiej (o nowej lokalizacji stacji pisaliśmy w styczniu w artykule, który zapowiadał budowę drugiego toru w centrum: Kolejarze chcą burzyć tunel w centrum. Ujawniamy plany rewolucji kolejowej w Bielsku-Białej).

Likwidacja przejścia na Kołłątaja

Przejazd na Chochołowskiej będzie miał szerokość 6,5 m, powstanie 2-metrowy chodnik. Odsunięcie skrajnego toru od ul. Konwojowej umożliwi zwiększenie łuków wjazdowych na skrzyżowanie, a dodatkowo ruch pojazdów ciężarowych w tym rejonie zostanie ułatwiony dzięki likwidacji ograniczeń skrajni pod wiaduktem kolejowym w ciągu Mazańcowickiej (wiadukt będzie wydłużony, a ulica przebudowa na długości ok. 130 m). Z chodnika pod wiaduktem będzie można wejść na przystanek w nowej lokalizacji.

W centrum miasta zlikwidowane zostaną wygrodzenia i przejście piesze w ciągu ul. Kołłątaja, gdzie planuje się budowę nowego przystanku „Teatr Polski” oraz powstanie kładki, która obsługiwać będzie ruch pieszy na peronach. Zbudowany zostać ma także chodnik wzdłuż torów w kierunku ul. Inwalidów, gdzie przebudowany zostanie przejazd kolejowo-drogowy ze zmianą jego kategorii z A (zgodnie z przepisami, rogatki opuszcza pracownik kolei) na B (z samoczynnym systemem zamykającym szlabany).

Identyczna zmiana kategorii przejazdu zostanie przeprowadzona w ciągu ul. Sempołowskiej, parametry przejazdu pozostaną w istniejącym stanie. Zmodernizowany zostanie przejazd w ciągu ul. Poniatowskiego (utrzymana zostanie kategoria B z samoczynnym systemem), a większe zmiany planowane są w ciągu ul. Straconki. Tutaj przejazd po modernizacji zamykany będzie samoczynnie (zmiana kategorii z A na B), ale w jego bezpośredniej okolicy planuje się budowę nowego przystanku o roboczej nazwie „Gemini Park”. Przy przejeździe powstaną wejścia na nowoprojektowane perony, przewiduje się również korektę kolidującego z rogatką wjazdu na drogę równoległa do torów prowadzącą do Komisariatu Policji I.

Likwidacja i przebudowa w Mikuszowicach

W studium zaprojektowano również budowę sięgacza od ul. Piaskowej o długości ok. 35 m w związku z poszerzeniem układu stacji Bielsko-Biała Leszczyny i likwidacją istniejącego dojazdu do posesji oraz przebudowę części drogi równoległej do linii kolejowej (w rejonie Kolejowej i Piaskowej) - te wszystkie prace przewiduje się ze względu na budowę ekranów akustycznych i potrzebę uzyskania miejsca. Przebudowany zostanie przejazd w ciągu ul. Przędzalniczej (utrzymana zostanie kat. B) i dojdzie do korekty układu kolidujących z rogatkami wjazdów na ul. Kolejową i dojazd po przeciwległej stronie przejazdu.

Kolejarze planują likwidację przejścia pieszego w ciągu ul. Sokolskiej i przebudowę przejścia w Zajęczej, które zyskać ma rogatki (kat. B). W tej sytuacji dwa przejścia piesze, na których nie byłaby zapewniona zgodna z przepisami widoczność pociągu, zostaną zastąpione jednym, spełniającymi wymogi bezpieczeństwa. Przebudowany zostać ma także przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Morelowej, którego parametry pozostaną w stanie istniejącym, ale przewiduje się dobudowę 2-metrowego chodnika.

Rozwiązania zastępcze dla mieszkańców

Zlikwidowany zostać ma przejazd w ciągu ul. Okopowej, przyczyną jest zmiana parametrów geometrycznych linii kolejowej, które uniemożliwiają utrzymanie przejazdu w tym miejscu. Jako rozwiązanie zastępcze proponowane jest poszerzenie ul. Dolnej (prowadzącej do Żywieckiej) do 5 m na długości ok. 200 m. Korekta geometrii linii wymusza przesunięcie części ul. Cyprysowej po wschodniej stronie torów, która zostanie poszerzone do 5 m (łącznie droga zostanie przebudowana na długości ok. 180 m). Przejazd w ciągu ul. Bajki ma zmienić kategorię z A na B (sygnalizacja i rogatki). Ulica przebudowana zostanie na długości ok. 120 m z poszerzeniem do 5,5 m, co ma umożliwić mijanie się samochodów po otwarciu rogatek.

W dokumencie opisującym proponowane zmiany przejazdów kolejowo-drogowych w Bielsku-Białej nie ma informacji o terminie realizacji prac. Ostatnie nieoficjalnie informację wskazują, że jeśli inwestycja będzie miała zapewnione finansowanie, to prace mogą rozpocząć się w 2029 roku.

Bartłomiej Kawalec
[email protected]