W kwietniu mieszkańcy Bielska-Białej wezmą udział w referendum. Kluczowe pytanie dotyczy budowy spalarni odpadów w Wapienicy, ale przy okazji bielszczanie wypowiedzą się ws. planu ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta. Według założeń, ruch miałby zostać ograniczony na odcinku ul. 3 Maja i Zamkowej od Wałowej do Sikorskiego. Nim to się stanie, powstać musi tzw. Nowopiekarska, która jest projektowana, a jej oddanie to ok. 2027 rok. Naturalną konsekwencją zamknięcia ruchu w centrum może okazać się budowa nowego tunelu kolejowego.

Pytanie to wywołało spór na ostatniej sesji Rady Miejskiej. Janusz Okrzesik z klubu Niezależni.BB podnosił argument, że nikt nie zna szczegółów pomysłu ograniczenia ruchu w centrum Bielska-Białej, brak jest również analiz. Na brak konsekwencji uwagę zwrócił radny Bronisław Szafarczyk. W skrócie: gdy chodziło o budowę spalarni, według Niezależnych.BB referendum należało przeprowadzić natychmiast. Gdy chodzi o ograniczenie ruchu w centrum miasta, nim zapyta się mieszkańców, potrzeba analiz.

Tunel z torami i ulicą nie zmieści się

Analiz rzeczywiście nie ma, ale trudno mówić, że nie ma koncepcji. Nieco ponad rok temu do prezydenta Jarosława Klimaszewskiego, ale również radnych, trafiło pismo podpisane przez Michała Dziudę, głównego udziałowca spółki Cavatina Holding. Podmiot przygotował i przesłał do bielskiego magistratu projekt usprawnienia ruchu w centrum Bielska-Białej za pomocą budowy tunelu drogowo-kolejowego pod ul. 3 Maja. Doszło do rozmów, a ich finałem było odrzucenie śmiałej wizji spółki.

Równocześnie zaproszono architektów Cavatiny do przygotowania projektu planowanego centrum przesiadkowego przy dworcu PKP. Kilka tygodni po spotkaniu spółka propozycję odrzuciła, co potwierdzono nam w Miejskim Zarządzie Dróg, który odpowiada za realizację inwestycji.

Władze miasta rok temu przedstawiły swój pomysł na ograniczenie ruchu w centrum Bielska-Białej, który jest znany opinii publicznej. Wizja tunelu kolejowo-drogowego jest trudna do realizacji z jednej przyczyny - pod ul. 3 Maja, pomiędzy zabytkowymi kamienicami, nie ma miejsca na dwa tory i ulicę. Potwierdza to studium opracowane przez spółkę Arcadis, która kończy prace nad dokumentem obejmującym modernizację linii kolejowej nr 139. Na przełomie roku, gdy przygotowywaliśmy artykuł o planach PKP PLK, architekt w rozmowie z portalem podkreślał, że pod ul. 3 Maja nie ma zbyt wiele miejsca na tunel kolejowy. Poprowadzenie pod ulicą dwóch torów to wszystko, co mieści się pomiędzy zabudowaniami.

Zamknięcie centrum tak, ale...

Na czym polega pomysł władz Bielska-Białej? Nim dojdzie do zamknięcia odcinka ul. 3 Maja i Zamkowej, zbudowana musi zostać tzw. Nowopiekarska, czyli północna obwodnica śródmieścia. W ub. roku podpisano kontrakt na zaprojektowanie jej pierwszego odcinka od ul. Warszawskiej do Wyzwolenia. Projekt ma być przygotowany w drugiej połowie 2024 roku. Według aktualnych szacunków, kolejne 3 lata potrwać ma budowa. Obecnie w MZD mówi się, że tzw. Nowopiekarska może zostać oddana w 2027 roku.

Niezagrożone jest finansowanie inwestycji, nasz portal w październiku ub. roku informował, że gigantyczne środki finansowe potrzebne na budowę obwodnicy śródmieścia Bielska-Białej zostały zagwarantowane w FEnIKS-ie. Wpisanie miejskiej obwodnicy do największego instrumentu finansowania UE jest ewenementem na skalę kraju i efektem wzorowej współpracy dwóch bielszczan - ministra funduszy i polityki regionalnej Grzegorza Pudy z PiS i prezydenta Jarosława Klimaszewskiego, szefa bielskiej PO. 

...najwcześniej w 2027 roku?

Po wybudowaniu tzw. Nowopiekarskiej przejąć ma ona ruch z centrum Bielska-Białej, a nie bez znaczenia dla przejęcia ruchu tranzytowego pozostaje oddanie S1 do Mysłowic. Całość spinają plany kolejarzy związane z modernizacją linii do Zwardonia i budową przystanku kolejowego przy Teatrze Polskim (w tym miejscu ponownie odsyłamy do artykułu Kolejarze chcą burzyć tunel w centrum. Ujawniamy plany rewolucji kolejowej w Bielsku-Białej) oraz miejska wizja budowy centrum przesiadkowego.

Gdy część z tych planów zostanie zrealizowana, możliwe będzie ograniczenie ruchu na ul. 3 Maja i Zamkowej oraz utworzenie deptaka na wzór Krakowskiego Przedmieścia w Warszawie czy ul. Piotrkowskiej w Łodzi. Niewykluczone, że zamknięcie centrum Bielska-Białej nawet na okres 2 lat będzie konsekwencją budowy nowego tunelu kolejowego. Według nieoficjalnych informacji, PKP PLK po zapewnieniu finansowania inwestycji mogłaby przystąpić do tych prac w 2029 roku. Wtedy gotowa będzie tzw. Nowopiekarska.

Bartłomiej Kawalec
[email protected]