Od środy, 15 listopada, do niedzieli, 19 listopada, w Bielskim Centrum Kultury codziennie będzie można posłuchać muzyki jazzowej z najwyższej półki. Odbędzie się tu bowiem 21. Jazzowa Jesień im. Tomasza Stańko.

PROGRAM

15 listopada (środa) godz. 18.00

MARITA ALBÁN JUÁREZ QUARTET
Koncert z autorskim programem

Kwartet tworzy polsko-peruwiańskie rodzeństwo - Marita i jej brat José Manuel - wraz z Dominikiem Wanią i Andrzejem Święsem. Eksplorują tematy od tropicalismo i muzyki Afro-Peru do swobodnych improwizowanych form wychodzących poza ramy latin-jazzu. W ich pierwszym albumie, Aguas Calientes (Youkali Music, 2015), dominuje intensywny groove sekcji, błyskotliwe brzmienie fortepianu w szerokich harmoniach i wrażliwa interpretacja świadomie dobranych tekstów, akcentujących kwestie równości i feminizmu.

Muzykę kwartetu nadają rozgłośnie w Polsce, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Muzycy występują regularnie w najciekawszych klubach i na festiwalach muzycznych.

16 listopada (czwartek) godz. 18.00

Aleksandra Tomaszewska Jazz Orchestra
Projekt dla Jazzowej Jesieni 2023

Kompozytorka, dyrygentka, pianistka oraz doktor sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej. Absolwentka Wydziału Jazzu i Muzyki Estradowej w Katowicach w klasie Kompozycji i Aranżacji. Dwukrotna laureatka I Nagrody Konkursu Kompozytorskiego „Komeda Jazz Festiwal”. Stypendystka polsko-niemieckiej Fundacji „My Polish Heart”, laureatka Nagrody Specjalnej – kontraktu nagraniowego z orkiestrą NDR BIGBAND, jednej z najlepszych Orkiestr Radiowych na świecie.

Aleksandra Tomaszewska pełniła funkcję kompozytora i dyrygenta w orkiestrach: „Sopot Jazz Festiwal Bigband” feat. Jan Ptaszyn Wróblewski, NDR Horns (Octet) i Ola Tomaszewska „Sextet” feat. Henryk Miśkiewicz. Kompozytorka brała udział w festiwalach jazzowych: Jazz Jantar Festiwal, Babskie Granie, Letni Festiwal Jazzowy Piwnicy pod Baranami w Krakowie, Sopot Jazz Festiwal i Jazz Berlin Fest.

Obok twórczości związanej z bigbandem również kompozycje symfoniczne zajmują ważne miejsce w twórczości kompozytorki. Współpraca z orkiestrami: Orkiestra Polskiego Radia (NOSPR) feat. Adam Pierończyk, Polska Orkiestra Radiowa (POR), Orkiestra Filharmonii Kaliskiej, Polska Młoda Filharmonia. Aleksandra Tomaszewska odnosi też sukcesy publicystyczne. Jest autorką recenzji „Poemat Symfoniczny – GAIA”. Artykuł pojawił się w czasopiśmie Jazz Forum (wydanie kwietniowo-majowe 2015), będący relacją koncertu Wayne Shorter, Esperanza Spalding & Orkiestra NOSPR w Katowicach.

Na festiwalu w Berlinie niemieccy krytycy okrzyknęli po nim kompozytorkę i pianistkę Aleksandrę Tomaszewską polską Marią Schneider, co można uznać za nie lada komplement. Warto również wspomnieć, że ma ona już na swoim koncie nagrania z NDR BigBandem, czym obok niej z polskich muzyków może poszczycić się tylko Jan Ptaszyn Wróblewski i Władysław Sendecki.

17 listopada (piątek) godz. 18.00

Fred Frith & Susana Santos Silva
Teoniki Rożynek feat. Brodka Present: gömböc

Projekt dla Jazzowej Jesieni 2023

Susana Santos Silva - portugalska trębaczka młodego pokolenia, improwizatorka i kompozytorka mieszkającą w Sztokholmie, w Szwecji. Jedna z najbardziej ekscytujących improwizatorek na świecie” (Downbeat), Susana ma wyjątkowe podejście artystyczne, które wynika z szerokiego spektrum wpływów, od muzyki klasycznej, improwizowanej i współczesnej po jazz i tekstualną sztukę dźwięku.

Jeremy Webster „Fred” Frith – urodzony w latach 40-tych współczesny angielski multiinstrumentalista, kompozytor i lider grup muzycznych, związany z awangardą brytyjską (Canterbury sound – brzmienie Canterbury; także Canterbury scene – Scena Canterbury) i amerykańską (New York Downtown Jazz Scene – nowojorska śródmiejska scena jazzowa).

Ich koncert będzie intrygującym połączeniem i sprzężeniem sił muzyków z tak różnych gatunków i czasu.

Urodzona w 1991 roku Krakowie, Teoniki Rożynek to kompozytorka młodego pokolenia, twórczyni muzyki instrumentalnej, elektroakustycznej, elektronicznej. Jak sama mówi, jej muzyka jest trudna do sklasyfikowania. Jest laureatką Paszportów Polityki w kategorii muzyka poważna. Oprócz działań na przestrzeni muzyki współczesnej - utwory Rożenek wykonywano na wielu festiwalach tego gatunku, jest uznaną kompozytorką muzyki filmowej. W 2021 roku otrzymała nagroda za muzykę do filmu Prime Time na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W tym roku miała miejsce premiera świetnego debiutu Michała Chmielewskiego, "Roving Woman", z muzyką jej autorstwa.

Teoniki Rożynek jest eksperymentatorką, i niezwykle wolnym duchem. Jej wolność i bezkompromisowość są podobne do filozofii sztuki Tomasza Stańko. Na zaproszenie festiwalu w Bielsku-Białej stworzy specjalny projekt z udziałem wybitnych improwizatorek: Żanetą Rydzewską na klarnecie i elektornice, Joanną Dudą na fortepianie, Morrisem Kliphuisem na waltorni, ze gościnnym udziałem Moniki Brodki na wokalu.

18 listopada (sobota) godz. 18.00

CHELSEA CARMICHAEL Z ZESPOŁEM

Koncert z autorskim projektem
Sun Mi Hong/Kasia Pietrzko Special Sextet

Projekt dla Jazzowej Jesieni 2023

Chelsea Carmichael, brytyjska saksofonistka młodego pokolenia. Mimo młodego wieku, ma już ogromne doświadczenie, można ją usłyszeć na na znakomitych jazzowych wydawnictwach z Wielkiej Brytanii z ostatnich lat - u Seed Ensemble, Mosesa Boyda czy Emmy-Jean Thackray. Swój debiut płytowy miała w 2021 roku w nowo powstałłymn wydawnictwie Shabki Hutchingsa (zespoły: Sons of Kemet, The Comet Is Coming) - Native Rebel. Chelsea Carmichael była jedną z pierwszym osób, które postanowił zaprosić do współpracy skomponował większość utworów i samodzielnie całość wyprodukował. W recenzji na portalu AllMusic można przeczytać: "The River Doesn't Like Strangers" to pokaz umiejętności solistki i kompozytorki, która prezentuje się w pełni ukształtowanej formie.

Sun Mi Hong/Kasia Pietrzko Special Sextet

Projekt specjalny dla Jazzowej Jesieni 2023

Kasia Pietrzko, pianistka, kompozytorka, aranżerka jest absolwentką krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie jest obecnie słuchaczką studiów doktoranckich.

Po uderzającym debiucie Kasi Pietrzko z jej trio pianistka i kompozytorka szybko stała się nie tylko czołową młodą artystką na polskim rynku fonograficznym, ale również wzbudziła duże zainteresowanie w całej Europie. W 2018 roku wystąpiła w kwartecie Tomasza Stańko w krakowskiej Alchemii. Wydarzenie to miało rozpocząć europejską trasę koncertową nowego kwartetu artysty, która została przerwana niespodziewaną śmiercią artysty. Po wielkim sukcesie pierwszej płyty Kasi Pietrzko Trio „Forthright Stories” (2017) nagrodzonej „Mateuszem” Trójki, Grand Prix Jazz Melomani oraz nominacją do Fryderyka młoda artystka rozpoczęła działalność koncertową na prestiżowych scenach muzycznych, festiwalach i showcasach na świecie. Kasia koncertowała m.in w studiu NDR w Hamburgu, 12Points Jazz Festiwal, Jazz Forum Showcase, Jazz au Chellah w Maroko, Brno Jazz Festiwalu.

W 2020 roku Trio przedstawiło drugą autorską płytę zatytułowaną „Ephemeral Pleasures”. W maju 2021 roku Kasia Pietrzko Trio jako jedyny zespół reprezentował Polskę na międzynarodowych targach Jazzahead w Bremie. W listopadzie 2021 na zamówienie festiwalu Jesień Jazzowa im. Tomasza Stańko w Bielsku-Białej artystka napisała dzieło o tytule „Anxious Beauty” na swoje Trio z towarzyszeniem kwintetu jazzowego i chóru mieszanego. W 2022 roku na specjalne zamówienie festiwalu „Chopin i Jego Europa” stworzyła projekt „Listy Norwida” to projekt stworzony na specjalne zamówienie festiwalu „Chopin i Jego Europa”, w którym gra z ze swoim Trio, Maciejem Kądzielą i Andrzejem Chyrą. Projekt spotkał się z ogromnym uznaniem publiczności.

Festiwal kontynuuję współpracę z utalentowaną bielszczanką, by po raz kolejny miała szansę stworzyć swój projekt specjalny.

19 listopada (niedziela) godz. 18.00

Nicole Mitchell’s Black Earth SWAY
Myra Melford’s Fire and Water Quintet

Koncert z autorskim programem

Nicole M. Mitchell to wielokrotnie nagradzana kreatywna flecistka, kompozytorka, liderka zespołu i pedagog. Prawdopodobnie najbardziej znana jest ze swojej pracy jako flecistka, która rozwinęła unikalny język improwizacji i była wielokrotnie nagradzana jako „Top Flutist of the Year” przez Downbeat Magazine Critics Poll i Jazz Journalists Association (2010-2022). Korzenie Mitchell to innowacyjna sceny muzyczna z Chicago z konica lat 90. Jej kompozycje były zamawiane przez wiele renomowanych instytucji, jak m.in francuskie Ministerstwo Kultury, Chicago Museum of Contemporary Art, Art Institute of Chicago, The Stone, French American Jazz Exchange, Chicago Sinfonietta. Jest laureatką Herb Alpert Award (2011), Chicago 3Arts Award (2011), Doris Duke Artist Award (2012) oraz United States Artist Award (2020). Mitchell jest profesorem muzyki na University of Virginia, a wcześniej wykładała na University of California Irvine i University of Pittsburgh. Magazyn New York Times nazwał ją „„prawdopodobnie najbardziej kreatywnych flecistów ostatnich 30 lat jazzu”

Wizjonerska Myra Melford to amerykańska awangardowa pianistka jazzowa i kompozytorka. Melford, stypendystka Guggenheima z 2013 roku, została opisana przez „San Francisco Chronicle” jako „wybuchowy gracz, wirtuoz, który szokuje i uspokaja, który potrafi sprawić, że fortepian wstanie i zrobi rzeczy, do których wydaje się, że nie został zaprojektowany”

Na 21. Jazzowej Jesień zagra w ekscytującym nowym projekcie Fire and Water. Ten gwiazdorski zespół skupia pięć czołowych głosów współczesnej muzyki improwizowanej: Melforda, gitarzystę Mary Halvorson, saksofonistkę Ingrid Laubrock, wiolonczelistę Tomekę Reid i perkusistę Lesleya Moka. Wszystkie pięć kobiet to innowacyjne kompozytorki i liderki zespołów, a także utalentowane i odważne improwizatorki, które zapewniają temu zespołowi niezliczone ścieżki do eksploracji.