Rysunek grzyba wykonany atramentem wydzielanym właśnie przez ten gatunek grzyba, pułapka na myszy, kącik z przyrządami ogrodniczymi czy artystyczne pojazdy napędzane roślinami strączkowymi. Tego typu prace można oglądać obecnie w dolnej sali Galerii Bielskiej BWA.

Wystawa zatytułowana jest „Sens życia. Przegląd paranormalnych zjawisk społeczno-przyrodniczych dla dzieci i dorosłych”, a jej autorem jest Sławomir Rumiak – urodzony w 1972 roku w Bielsku-Białej fotograf i artysta wizualny. Uznanie przyniosły mu cykle fotograficzne, m.in. projekt „Prêt-à-Porter”, na który złożyła się seria obrazów kobiet pełna odniesień zarówno do historii sztuki, jak i do skomercjalizowanego, uprzedmiotowionego wizerunku kobiety w kulturze masowej. W 2007 roku w ramach pracy „Wyjazd” przejechał na rowerze trasę z Polski do Wenecji, sypiając podczas postojów na kempingach wewnątrz wykonanej przez siebie miniatury pawilonu polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji. Jest artystą doskonale rozpoznawalnym w Japonii – współpracował między innymi z galeriami w Tokio, publikował swoje prace w japońskich magazynach fotograficznych, wykładał na tamtejszych uczelniach. W ostatnich latach większość czasu spędza w lesie, pracując z żywymi organizmami.

Na wystawie w BWA prezentowane są prace łączące różne media, od rysunku, poprzez fotografię, wideo, elementy infografiki, do obiektów mobilnych z żywymi organizmami. Przykładem tych ostatnich jest satyryczna instalacja „Piękny Jaś kontra reszta świata” z rajdem pojazdów napędzanych roślinami strączkowymi. To bezpośrednia reakcja na aktualną sytuację geopolityczną i powracający wraz z nią temat międzynarodowej polityki agrarnej, w tym przypadku tzw. „food wars” - wojen żywnościowych. - Antropomorfizowane warzywa bywały liderami narodowych propagand i tzw. wojen żywnościowych – pisze Sławomir Rumiak. - Brytyjski potato pete i amerykański mr. peanuts szli na wojnę z Hitlerem, a amerykańska stonka podgryzała naszego kartofla. Upolitycznienie agronomii ma bogatą historię. Obecny rajd pięknego Jasia z chińskim fasolnikiem to czwarta z prób pokojowych rozgrywek pojazdów napędzanych roślinami strączkowymi i drugie starcie między polską fasolką a chińskim fasolnikiem.

Część prac prezentowanych na wystawie powstała we współpracy z żoną artysty, japońską designerką Kanon Myokoin. Wystawa trwa do 16 kwietnia.