Galeria Bielska BWA

Xawery Wolski – „Portret” (obie sale)

 
Wystawa rzeźb, instalacji, obiektów i rysunków Xawerego Wolskiego, artysty mieszkającego i pracującego w Meksyku, będąca przeglądem jego najciekawszych dokonań.

Przygotowana dla Galerii Bielskiej BWA ekspozycja nieprzypadkowo nosi tytuł „Portret” – „Wystawa jest w zamyśle portretem, grą słów, z których odbiorca może poznać artystę poprzez jego prace, ale także dzięki której Wolski spogląda na siebie z zewnątrz, pragnąc powrócić do nurtujących go przemyśleń, o których chce porozmawiać” – określa kuratorka wystawy Xochitl Aguirre.

Bielską wystawę można oglądać także w kontekście krajów, które odwiedzał Xawery Wolski i których kultura go inspirowała, by wspomnieć tylko Włochy, Peru, Meksyk czy Tajlandię. Śladami tych twórczych podróży są używane przez Wolskiego materiały: kamień, terakota, celadon, ale także surowy jedwab, drut, papier, blacha, czy też stal.

Podróże wpływały na wyznawaną przez artystę filozofię i etykę, kształtując kolejne etapy jego życia i pozostawiając swe piętno w tworzonych przez niego pracach. Wpływy filozofii buddyjskiej widać np. w instalacji pt. „W perspektywie pustego nieba”, powstałej z ręcznie ulepionych z celadonu paciorków, nawleczonych na sznurki i zawieszonych w pustej przestrzeni całej dolnej sali galerii, oraz w eksponowanych tu „Kocach”, obiektach wykonanych z surowego jedwabiu.

„Paciorki tworzą rytmiczne linie koegzystujące w harmonii, poszczególna kuleczka ręcznie robiona oddaje wagę każdej chwili, cała ta przestrzeń staje się medytacją nad czasem, przestrzenią i obecnością, pomagając nam wznieść się ponad nią tam, gdzie możemy być wolni od niepotrzebnych interpretacji, przesądów, przedmiotów i systemów” – mówi Xawery Wolski o pracy „W perspektywie pustego nieba”, którą zrealizował w 2009 roku w Bangkoku, gdzie zafascynował się buddyzmem.

Wśród wieloelementowych przestrzennych instalacji w górnej sali Galerii Bielskiej BWA znajdują się dwie najnowsze duże rzeźby Xawerego Wolskiego wykonane ze spawanej stali, których koncepcję artysta stworzył podczas pobytu w Bangkoku, snując refleksje o potrzebie wolności od uzależnień i ideologii („Dzieje”) oraz pojęciu nieskończoności czasu i przestrzeni („Węzeł”). Swoją premierę w Bielsku-Białej ma zajmująca pokaźny fragment górnej sali galerii instalacja wykonana z drutu alpakowego, przypominająca odwróconą wieżę pt. „Wieża zapomnienia”. Delikatnie opadające na podłogę misterne łańcuszki, przywodzące na myśl długie kobiece włosy, mogą być artystycznym obrazem DNA, symbolem trwania, o którym na co dzień zapominamy.

 
Xawery Wolski urodził się w Warszawie w 1960 roku. W latach 1980–1983 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, studia artystyczne kontynuował w Paryżu i Nowym Jorku. Od 1996 roku przebywa w Meksyku. Działał tam w nieformalnym kręgu artystycznym miasta Meksyk, gdzie poznał wybitnego meksykańskiego rzeźbiarza Juana Soriano. W latach 2008–2009, dzięki zaproszeniu Fundacji Jim Thompson, artysta pracował w Bangkoku.

W Polsce pierwszą, dużą wystawę prac artysty zaprezentowała warszawska Zachęta w 2006 roku („Czas. Tu i tam”). We wrześniu 2010 roku instalację „Globos” („Balony”) oraz kilka wcześniejszych prac artysty przedstawiła warszawska galeria Art NEW media, natomiast Galeria Ogrodu Rzeźb Juana Soriano w podwarszawskiej Owczarni zaprezentowała wystawę Wolskiego pt. „W pustkę nieba”.

 Wystawa trwa do 12 czerwca 2011 roku.