Strona internetowa to absolutne must have w biznesie. Pozwala się zaprezentować, pozyskać nowych klientów i utrzymać dobre relacje ze starymi. A także zwiększyć sprzedaż i swoją konkurencyjność. Możesz się jednak zastanawiać: co zrobić, żeby moja witryna faktycznie zwiększyła zyski firmy? Czy mogę ją zaprojektować samodzielnie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule!

Co zrobić, żeby Twoja strona stała się efektywna?

1. Określ cel i strategię

W biznesie niezbędne jest określenie celów. Pozwala ono na właściwe ukierunkowanie swoich decyzji i działań – tak, by szybko i skutecznie osiągnąć zamierzony efekt. W wypadku strony internetowej będzie to oznaczać zadanie sobie kilku pytań:

  • Jaki jest cel mojej strony internetowej: chcę zwiększyć sprzedaż, pozyskać nowych klientów, czy jeszcze coś innego?

  • Czy cel pasuje do wybranego przeze mnie modelu zarabiania?

  • Kto jest lub będzie odbiorcą mojej strony?

  • Na jakim aktualnie poziomie rozwoju jest mój biznes i jaki ma być za miesiąc/rok/dwa lata?

Dogłębne przemyślenie tych kwestii już na początku pozwoli Ci uniknąć niepotrzebnego chaosu w działaniach. Zmniejszysz też ryzyko tzw. głupich pomyłek czy rozproszenia uwagi. Ustalając cel i strategię, stworzysz przestrzeń na rozwój biznesu i pozyskanie klientów. A o to przecież chodzi!

Co ważne, cel powinien być jasny nie tylko dla Ciebie, ale też dla odwiedzających Twoją stronę. Jeśli nie znajdą oni jasnego przekazu, na temat tego co sprzedajesz lub oferujesz, najprawdopodobniej nic też nie kupią.

Kolejnym krokiem jest obranie strategii: opisz działania, jakie podejmiesz, żeby osiągnąć efekt. Może to dotyczyć zarówno modyfikowania treści, jak i wdrażania nowych narzędzi i funkcji. Zaplanuj również działania marketingowe, a następnie stwórz plan ich realizacji.

2. Zbadaj rynek i konkurencję

Co jeszcze wpływa na sukces danej strony internetowej? Prawdziwi profesjonaliści nie zapominają o:

  • analizie rynku i konkurencji w branży,

  • identyfikacji unikalnych cech i wartości, które przyciągną klientów.

Weźmy na tapet najpierw analizę. Pozwala ona na poznanie mocnych i słabych stron naszej konkurencji oraz określenie własnego kierunku. Jak się do tego zabrać?

  1. Wybierz konkurentów: sprawdź ich usługi, sposób reklamy, kanały komunikacji itd.

  2. Zbadaj ich mocne i słabe strony: czy są wysoko w wynikach wyszukiwania? Jakie słowa kluczowe wykorzystują? Jakie publikują treści i jak często?

  3. Przedstaw wyniki w postaci tabeli SWOT.

  4. Przeanalizuj ich strategię marketingową: na jakich kanałach reklamują się w sieci? Jakie stosują formy promocji?

  5. Wyciągnij wnioski: ulepsz to, co jest do ulepszenia i wzoruj się na tym, co jest wystarczająco dobre.

Czas zastanowić się nad własnym USP, czyli czynnikiem, który wyróżnia Twój produkt lub usługę. Aby go ustalić, przeanalizuj swoją grupę docelową – motywację użytkowników, ich potrzeby i bariery powstrzymujące przed zakupem. USP powinno odwoływać się do wartości i oczekiwań klientów. Skup się na tym, co wyróżnia twoją ofertę i wprowadź to do swojej strategii marketingowej.

3. Zadbaj o projekt i wygląd

Skuteczne strony łączy kilka rzeczy: nowoczesny styl, intuicyjna nawigacja i przemyślana struktura. Ważne jest więc, żebyś nie tylko wiedział, co chcesz sprzedawać i komu, ale też jak to zaprezentować.

Design i układ strony jest niezwykle ważny również dlatego, że użytkownicy wyrabiają sobie opinię o witrynie w przeciągu 50 milisekund! Pierwsze wrażenie często decyduje, czy będą chcieli zostać dłużej. Co zatem wziąć pod uwagę?

  • Wybierz styl zgodny z aktualnymi trendami, ale nie przesadź z nowatorstwem.

  • Postaraj się o oryginalność, cechę wyróżniającą.

  • Zadbaj o czytelne, dobrze dobrane fonty i paletę kolorów pasującą do Twojej marki.

  • Postaw na minimalizm w treści i wzornictwie.

  • Upewnij się, że najważniejsze informacje są dobrze widoczne i jasne do zrozumienia.

  • Rozmieść odpowiednią ilość przycisków CTA („wypróbuj”, „zarezerwuj”, „zapisz się na newsletter”).

  • Wykorzystaj pustą przestrzeń na stronie internetowej (tzw. White Space), by wyróżnić treści i ułatwić ich przyswojenie.

4. Zaprzyjaźnij się z SEO

Zapewne dobrze znasz swoje produkty czy usługi i jesteś przekonany o ich jakości. Ale jak sprawić, żeby przekonali się o tym również inni? Nie ma skutecznej promocji bez wartościowych treści, dostosowanych do Twojej grupy docelowej.

Skorzystaj z danych dostępnych w sieci i analizy trendów – poznasz w ten sposób preferencje i zainteresowania odbiorców. Następnie przejdź do tworzenia tekstów, które będą interesujące, atrakcyjne oraz zrozumiałe. Możesz użyć narracji – stwórz historię, która wciągnie czytelników i pomoże im zrozumieć trudniejsze pojęcia. Pamiętaj także o tym, żeby posługiwać się językiem korzyści i publikować treści regularnie.

Niestety, nawet najbardziej wartościowe artykuły mogą niewiele zdziałać, jeśli nie zastosujesz się do zasad SEO. Pojęcie to oznacza proces optymalizacji strony pod kątem algorytmów wyszukiwarki Google. Dzięki takim działaniom użytkownicy łatwiej trafią na Twoją stronę i chętniej na niej pozostaną. Jak więc się do tego zabrać? Na początek warto zadbać o:

  • eliminację problemów technicznych strony,

  • wprowadzenie odpowiednich słów kluczowych w treści, tytule czy metadanych,

  • link building,

  • przejrzystą nawigację w menu,

  • dopracowaną stopkę (powinna zawierać dane kontaktowe, mapę strony i odnośnik do profili firmowych w mediach społecznościowych)

5. Przystosuj witrynę do różnych urządzeń

Zadbaj o responsywność. Dlaczego jest tak ważna dla strony internetowej? Sprawia, że witryna dobrze się wyświetla na ekranie laptopa, telewizora czy telefonu. Dzięki temu użytkownik ma wygodny dostęp do publikowanych treści.

Jest to tym bardziej istotne, że coraz więcej internautów wyświetla strony właśnie z pomocą telefonów. Responsywność ma również wpływ na ranking Google – wyszukiwarka faworyzuje serwisy wyświetlające się poprawnie na różnych wielkościach ekranu.

Przystosowanie witryny do różnych urządzeń to również większa szansa na nowych klientów!

6. Uczyń priorytetem komunikację z użytkownikami

Na co liczą współcześni użytkownicy? Nie tylko na dobrze działającą i estetyczną stronę, ale też na łatwą komunikację z firmą.

Aby wyjść tym potrzebom naprzeciw i dobrze wyeksponować dane na swojej stronie:

  1. Postaw na prostotę i przejrzystość – w jednym miejscu nazwa firmy, NIP, REGON itp., w drugim lokalizacja, a w ostatnim dane do kontaktu bezpośredniego (adres, telefon).

  2. Zadbaj o klikalne linki – niech adres e-mail pozwala od razu napisać wiadomość, a numer telefonu zadzwonić.

  3. Zamieść odnośniki do profili na portalach społecznościowych.

  4. Dopracuj formularz kontaktowy – niech zawiera proste i przyjazne komunikaty.

  5. Naprawdę bądź dostępny – staraj się odpowiadać na wiadomości czy telefony jak najszybciej. Twoi klienci z pewnością to docenią!

7. Analizuj dane i śledź wyniki

Wydawać by się mogło, że to już wszystko. Jednak, aby Twoja strona faktycznie przynosiła zyski, konieczna jest jeszcze analiza danych. O co dokładnie chodzi?

Z pomocą takich narzędzi jak Google Analytics, SEMrush, Hotjar lub Ahrefs możesz przeanalizować statystyki swojej strony. To z kolei pozwoli Ci zrozumieć zachowania i potrzeby odwiedzających. Na podstawie tych wniosków, możesz zadbać o skuteczniejsze działania marketingowe i doświadczenie użytkownika.

Najbardziej popularny i wszechstronny Google Analytics umożliwia głęboką analizę zachowań użytkownika: źródło ruchu, czas spędzony na poszczególnych podstronach oraz inne kluczowe wskaźniki. Mając do dyspozycji te informacje, lepiej zrozumiesz swoich odbiorców i zoptymalizujesz pod nich treści. Będziesz mógł też na bieżąco sprawdzać, czy podjęte działania przynoszą zamierzony efekt. Pamiętaj, diabeł tkwi w szczegółach!

Jednocześnie weź pod uwagę, że dla każdej branży będzie istotne coś innego. Dla jednych marek najważniejsza jest liczba subskrybentów newslettera i zapytań ofertowych, a dla innych wartość koszyka i ścieżka zakupu. Wybierz kwestie kluczowe dla swojej firmy i skup się właśnie na nich.

Czy możesz stworzyć stronę samodzielnie?

Znasz już wszystkie najważniejsze kroki, które sprawią, że Twoja strona będzie efektywna. Możesz się jednak zastanawiać: czy projektu witryny nie lepiej zlecić komuś innemu? Czy samodzielne budowanie strony dla mojej firmy nie okaże się zbyt trudne?

Utarło się, że profesjonalne strony mogą stworzyć jedynie profesjonaliści. Nie ma to jednak nic wspólnego z prawdą. To, jak zrobić stronę internetową, przestało być owiane tajemnicą i zarezerwowane wyłącznie dla programistów i grafików. Obecnie świetnie działającą witrynę może stworzyć niemal każdy. Wystarczy, że skorzysta z kreatora stron.

Zanim wybierzesz jakiś konkretny, prześledź recenzje kreatorów stron www. Te obiektywne opinie pomogą Ci wybrać narzędzie, które będzie najlepiej odpowiadać Twoim potrzebom. Unikniesz też pułapki niedopracowanych jeszcze kreatorów, wywołujących wyłącznie frustrację użytkowników.

Jak zbudować stronę bez umiejętności kodowania?

Przejdźmy do konkretów: jak bez wiedzy technicznej stworzyć dobrze działającą i atrakcyjną wizualnie stronę? To nic trudnego, jeśli… użyjesz właściwego kreatora stron. Na rynku działają ich dwa rodzaje:

  • Typ „przeciągnij i upuść”: użytkownik przeciąga i upuszcza wybrane elementy na stronie internetowej. To najprostszy rodzaj kreatora, sprawdzi się w przypadku osób bez żadnego doświadczenia w projektowaniu stron.

  • Typ oparty na szablonach: oferuje wybór gotowych szablonów, które można modyfikować.

Jeśli nadal nie masz pewności, czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie, po prostu wypróbuj któreś z darmowych narzędzi. Zastanawiasz się które? Sprawdź ranking kreatorów stron internetowych i zacznij swoją przygodę z projektowaniem!

Artykuł sponsorowany