W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa ul. Piastowskiej w Bielsku-Białej - dowiedział się nasz portal. Miasto w dwóch etapach planuje wyremontowanie ponad 2,2-kilometrowego drogi, która zyska m.in. nową nawierzchnie, drogę rowerową, a jej skrzyżowania zostaną przebudowane. Inwestycja pochłonie blisko 46 mln zł, połowa tej kwoty to środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. To nie koniec dobrych wiadomości - w 2024 roku rozpocznie się także kompleksowa przebudowa odcinka ul. Brodzińskiego, która potrwa ponad rok i pochłonie ponad 10 mln zł.

Miasto rok temu zakończyło projektowanie i uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń dla inwestycji przebudowy ul. Piastowskiej w Bielsku-Białej. Pierwsze decyzje w tej sprawie zapadły pięć lat temu, gdy ogłoszono postępowanie przetargowe na projekt I etapu modernizacji na odcinku od ul. Warszawskiej do Mieszka I. Później plany zmodyfikowano i kompleksowa przebudowa dotyczyć będzie całej Piastowskiej.

Skrzyżowania w formie ronda

Jeszcze kilka tygodni o plany związane z realizację przebudowy głównej arterii Bielska-Białej pytał nas mieszkaniec. W odpowiedzi w MZD usłyszeliśmy, że projekt leży w szufladzie i czeka na finansowanie. To pojawiło się wczoraj, gdy ogłoszona została lista projektów, która otrzyma dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Bielski samorząd otrzyma środki z budżetu państwa na dwie nowe inwestycję drogowe - rozbudowę ul. Piastowskiej oraz przebudowę odcinka Brodzińskiego.

Jak ustalił portal, inwestycja rozbudowy ul. Piastowskiej podzielona będzie na dwa etapy - pierwszy od ul. Warszawskiej (skrzyżowanie zostanie przebudowane wraz z budową centrum przesiadkowgo) do Listopadowej, a drugi od Listopadowej do ronda Hulanka (bez skrzyżowania).

Dzięki przebudowie ulica na całej długości ponad 2,2-kilometra zyska nowe nawierzchnie i obustronne chodniki. Przy okazji ingerencji w strukturę jezdni podjęto decyzję o przebudowie wszystkich sieci uzbrojenia podziemnego, w tym będącego w fatalnym stanie technicznym kanału ogólnospławnego należącego do spółki Aqua, który jest przyczyną pojawiających się zapadlisk w nawierzchni jezdni. 

Projekt zakłada także przebudowę skrzyżowań ul. Piastowskiej ze Słowackiego, Listopadową, Mieszka I oraz Wyspiańskiego. Zgodnie z przygotowaną dokumentacją, wszystkie skrzyżowania po modernizacji staną się rondami. Formę nieregularnej przedłużonej wyspy centralnej o ruchu okrężnym, która wyglądem przpomina biszkopta, otrzyma skrzyżowanie w obrębie ul. Emilii Plater i Sobieskiego (powyżej).

Oczekiwany remont na os. Kopernika

Co bardzo ważne, przebudowana ulica na całej długości zyska także ścieżkę rowerową, która połączy rejon dworca kolejowego (centrum przesiadkowego) z istniejącym już ciągiem rowerowym wokół lotniska w Aleksandrowicach i dalej poprzez ul. Łowiecką i Dębowiec z terenami rekreacyjnymi Doliny Wapienicy. Przebudowa ulicy Piastowskiej częściowo wiązać będzie się z wycinką roślinności.

Inwestycja kosztować będzie ok. 45,5 mln zł - połowę kwoty wyłoży miasto, druga połowa pochodzić będzie ze środków RFRD. Przebudowa ruszyć ma w połowie przyszłego roku i potrwać do kwietnia 2027 roku (to daty szacunkowe, które mogą ulec zmianie). Środki finansowane z budżetu państwa wypłacane będą w ratach - 3,4 mln zł w 2024 roku, 6,8 mln zł w 2025 roku, 7,9 mln zł w 2026 roku i 4,5 mln zł w ostatnim roku.

Miasto otrzymało także dofinansowanie na remont odcinka ul. Brodzińskiego w Bielsku-Białej. Droga przy której znajduje się m.in. Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 6 od wielu lat jest w fatalnym stanie. Jak ustalił portal, inwestycja dotyczy 800-metrowego odcinka od ul. Cieszyńskiej do Korzennej. Droga zostanie kompleksowo zmodernizowana kosztem ponad 10 mln zł, dofinansowanie z RFRD również wynosi 50 proc. Prace mają rozpocząć się w połowie przyszłego roku i potrwać do końca 2025 roku. 

Bartłomiej Kawalec
[email protected]