W dwóch austriackich tytułach prasowych na początku 1896 roku ukazały się artykuły o uruchomionej linii tramwajowej w Bielsku. Do tekstów załączono zdjęcia, która są najstarszymi ikonografiami przedstawiającymi bielskie tramwaje.

Odkrycia archiwalnych wydań gazet dokonał Jacek Zachara, prezes Stowarzyszenia Olszówka. Kilka tygodni po uruchomieniu 11 grudnia 1895 roku linii tramwajowej w Bielsku, w prasie austriackiej pojawiło się wiele informacji na ten temat. Dwa czasopisma branżowe - Der Bautechniker i Zeitschrift für Elektrotechnik zamieściły bardzo szczegółowe informacje. Autorem obu artykułów był inż. Josefa Dreschera, oba nosiły taki sam tytuł „Elektrische Bahn Bielitz-Zigeunerwald” (tłum. Kolejka Elektryczna Bielsko - Cygański Las).

Inżynier pisał w artykule, że liczące 15 tys. mieszkańców Bielsko jest po Brnie i Libercu najważniejszym ośrodkiem produkcji wyrobów sukienniczych. - Dynamiczny rozwój miasta wymagał również stworzenia odpowiedniego środka transportu, który zapewniałby dogodną możliwość przemieszczania się mieszkańców w jego ramach. I tak, 11 grudnia 1895 roku rozpoczęła się eksploatacja linii tramwajowej. W planach było również rozbudowa linii z odgałęzieniem do Białej - przytacza Stowarzyszenie Olszówka.

Josef Drescher zwracał uwagę, że ze względu na wąskie drogi i ostre zakręty zastosowano tor o szerokości 1 m. Autor szczegółowo opisał inne detale, a do artykułów dołączono zdjęcia niektórych miejsc na trasie tramwaju. - Są to jak do tej pory najstarsze ikonografie przedstawiające ten środek transportu. Zwróćmy uwagę, że motorniczy podczas pierwszej zimy eksploatacyjnej musiał wykazać się niesamowitym heroizmem, bowiem nie był osłonięty! Przeszklenie i drzwi wprawiono mu dopiero przed następną zimą!

bak