W grudniu ub. roku zlikwidowana została jedna z bielskich spółek należących do FCA Poland, a podobny los ma spotkać kolejną. Trzecia zamykana spółka-córka ma siedzibę w Warszawie. Zdaniem pracowników, to wygaszanie działalności Fiata w Bielsku-Białej. „Duża reorganizacja” - jak usłyszeliśmy w jednym ze związków zawodowych - czeka produkujący silniki Powertrain z którego w ostatnich latach odeszło blisko 300 pracowników, a program dobrowolnych odejść jest kontynuowany.

W połowie grudnia ub. roku wykreślona z rejestru przedsiębiorców została bielska spółka Gestin. Firma utworzona w 2001 roku zajmowała się szeroko pojętym zarządzaniem nieruchomościami należącymi do Fiata w Bielsku-Białej. Według danych w KRS, na koniec 2021 roku podmiot zatrudniał ponad 30 osób, wypracował ponad 1,6 mln zł zysku, a przychody przekroczyły 31,4 mln zł.

Fiat likwiduje spółki zależne

Gestin wraz z całym swoim majątkiem i pracownikami został wchłonięty przez spółkę akcyjną FCA Poland, czyli spółkę-matkę. Według nieoficjalnych informacji, następną spółką likwidowaną i wchłanianą przez podmiot dominujący ma być Sirio Polska - to spółka utworzona w tym samym czasie co Gestin i tak jak ona z siedzibą przy ul. Grażyńskiego w Bielsku-Białej. Jej rolą w działalności Fiata jest świadczenie usług ochroniarskich, na koniec 2021 roku zatrudniała ponad 130 osób i miała 17 mln zł przychodu.

Jak ustalił nasz portal, trzecim likwidowanym i wchłanianym podmiotem jest spółka Fiat Chrysler Polska, ale z siedzibą w Warszawie. Zajmowała się marketingiem, doradztwem czy udzielaniem kredytów. Reorganizacja spółek wchodzących w skład FCA Poland niepokoi pracowników. Ich zdaniem, od momentu fuzji koncernu Fiat Chrysler Automobiles oraz francuskiego PSA i utworzeniu grupy kapitałowej Stellantis, los bielskiego zakładu jest przesądzony - Fiat powoli i sukcesywnie wygasza działalność w Bielsku-Białej.

To koniec Fiata w Bielsku-Białej?

- Te wszystkie sygnały i działania pojawiające się w tak krótkim czasie są wystarczająco niepokojące, aby zacząć zadawać pytania co dalej z działalnością FCA Poland w strefie ekonomicznej w Bielsku-Białej. To, co można zaobserwować przypomina proces odwrotny do kontrowersyjnej prywatyzacji FSM jaka miała miejsce w latach 90. Wówczas usługi wydzielono do spółek, które teraz są likwidowane. Czy to początek końca Fiata w Bielsku-Białej? Jaka przyszłość czeka strefę z podwykonawcami? Czy pracownicy są informowani o zmianach jakie podjął ktoś na górze, a dotyczą ich bezpośrednio? - pytają pracownicy.

Oprócz reorganizacji spółek FCA Poland pozostaje jeszcze kwestia działalności FCA Powertrain - to bielski zakład produkujący silniki, podlegający bezpośrednio pod włoską spółkę FCA Italy w Turynie. Firma od dawna pracuje w ograniczonej ilości zmian i niepełnej wydajności, jej pracownicy obawiają się, że i ten zakład czeka wygaszenie. O możliwej likwidacji bielskiego Powertrain nieoficjalnie mówiło się już pod koniec 2019 roku, gdy jasne stało się, że dojdzie do fuzji FCA z francuskim koncernem PSA.

Dobrowolne odejścia z Powertrain

Od pewnego czasu w Powertrain trwa program dobrowolnych odejść pracowniczych, który dotyczy działów utrzymania ruchu oraz pracowników umysłowych. Niewielkie grupy personelu delegowane są do pracy w zakładach koncernu we Francji. Jeszcze kilka lat temu Powertrain chwalił się, że zatrudnia w Bielsku-Białej ponad 1150 pracowników. Według danych w KRS, na koniec 2021 roku zatrudnienie wynosiło niewiele ponad 1000, a dziś słyszymy, że liczba spadła poniżej 900 osób. Według ostatnich informacji, w tym roku w bielskim Powertrain wygaszona ma zostać produkcja jednego z modeli silników.

Z pytaniami o dalsze losy zakładów Fiata w Bielsku-Białej zwróciliśmy się do związków zawodowych działających w FCA Poland i Powertrain. Nasi rozmówcy pod nazwiskiem mówić nie chcą, bo mogliby zaszkodzić firmie. Jedna z osób potwierdza, że bielski Powertrain czeka „duża reorganizacja”, najprawdopodobniej już w 2023 roku, ale na szczegóły jest za wcześnie. Z pytaniami w tej sprawie 21 grudnia ub. roku zwróciliśmy się także do rzecznik prasowego grupy Stellantis. Odpowiedzi nie uzyskaliśmy.

Bartłomiej Kawalec
[email protected]