Pięć firm gotowych jest zaprojektować północną śródmiejską obwodnicę Bielska-Białej, a dwie ze złożonych propozycji mieszczą się w budżecie Miejskiego Zarządu Dróg. Przygotowanie dokumentacji projektowej inwestycji wartej ponad 350 mln zł ma zająć blisko dwa lata.

MZD otworzył oferty w postępowaniu na zaprojektowanie drogi łączącej ul. Warszawską z Wyzwolenia, która potocznie nazywana jest pierwszym odcinkiem tzw. Nowopiekarskiej lub północną śródmiejską obwodnicą Bielska-Białej. W przetargu wpłynęło pięć ofert. Rozpiętość cen waha się od 2,4 do blisko 6 mln zł. W budżecie na sfinansowanie przetargu zabezpieczono kwotę 3 mln zł. Obecnie trwa analiza złożonych propozycji.

Jak będzie przebiegać projektowana droga? Rozpocznie się w rejonie zbiegu ulic Warszawskiej i Czechowickiej, dalej przetnie linie kolejowe i bocznicę w kierunku Trakcyjnej, Grażyńskiego i Komorowickiej (w tym miejscu planowana jest budowa mostu oraz półotwartego tunelu pod torami). Następnie planowana obwodnica śródmieścia wykorzystać ma w znacznej części ślad Piekarskiej, a jej przejście pod wiaduktem Wyzwolenia będzie elementem kończącym pierwszy etap drogi (drugi pobiegnie w kierunku Krakowskiej).

Pierwszy etap obwodnicy, którego dotyczy rozstrzygany przetarg, powstać ma jako ulica dwujezdniowa z chodnikiem i pasem zieleni po jednej stronie oraz ścieżką rowerową i zielenią po drugiej. Szacunkowy koszt budowy odcinka wynosi ponad 350 mln zł. Oprócz wymienionych wcześniej obiektów inżynieryjnych konieczna będzie budowa mostu nad Białą oraz przebudowa układu drogowego w rejonie ul. Komorowickiej na wysokości zakładu Nemak. Na całym odcinku od Warszawskiej do Wyzwolenia powstaną cztery ronda turbinowe.

bak