Odświeżone tory na czechowickim węźle kolejowym zapewnią bardziej przyjazne dla ucha przejazdy pociągów. Specjalna maszyna przystąpiła do szlifowania szyn na odcinku Goczałkowice - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg. Prace są częścią inwestycji spółki PKP PLK o wartości 1,4 mld zł, dofinansowanej z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Specjalny pociąg szlifuje szyny od Goczałkowic przez Czechowice-Dziedzice po Zabrzeg. Efektem prac będzie ograniczenie hałasu powodowanego przejazdem składów, co przyniesie korzyści mieszkańcom i środowisku. Natomiast dla zarządcy sieci kolejowej dobrze przygotowane tory to z kolei lepsze warunki eksploatacji linii w przewozach pasażerskich oraz towarowych. W tym przypadku w Beskidy.

Na czym polega inwestycja? Specjalna maszyna bada ultradźwiękami powierzchnię szyn, a następnie szlifuje je specjalnymi tarczami. Praca odbywa się z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. W zależności od potrzeb pojazd nawet kilkukrotnie pokonuje odcinek z prędkością do 20 km/h. Roboty odbywają się w nocy, stąd widoczna jest poświata nad torowiskiem.

Zadanie będzie realizowane do 4 października w godzinach 20:30-8:30, aby maksymalnie ograniczyć wpływ na rozkład jazdy. W tym czasie prowadzone będą także prace sieciowe w stacji Czechowice-Dziedzice. Na odcinku Pszczyna - Skoczów za wybrane pociągi kursuje zastępcza komunikacja autobusowa.

Szlifowanie szyn to zakres inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych, która poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Jak informuje spółka, prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I zapewnią wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Wartość przedsięwzięcia wynosi 1,4 mld zł z dofinansowaniem z UE z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

ak