Każdy z nas na pewno spotkał się już kiedyś z pojęciem landing page. W zakresie marketingu cyfrowego oznacza to stronę docelową, która działa jako samodzielne narzędzie. Chcesz wiedzieć więcej? W niniejszym artykule znajdziesz odpowiedzi na wszystkie kluczowe pytania dotyczące landingów. Dodatkowo sprawdzimy też, dlaczego akurat tego typu strony są tak ważne w nowoczesnym marketingu online.

Co to jest landing page?

Landing page swoją nazwą sugeruje, że mowa o stronie, na której „lądują” potencjalni klienci po kliknięciu w konkretny link. Jest to samodzielna strona, którą można stworzyć przy pomocy specjalistycznego kreatora landing page. Często może ona działać niezależnie od całokształtu witryny internetowej, ponieważ dotyczy promowania danego produktu czy usługi.

Kluczowa cecha landing page, jaka wyróżnia ją na tle innych stron, to brak bezpośredniego odsyłacza w menu nawigacyjnym witryny. Oznacza to, że przeglądając zasoby strony, trudniej znaleźć właściwy landing. Jej cel jest zupełnie inny, co nie zmienia faktu, że równie ważny, jak pozostałych stron.

Jaki jest cel landing page?

https://zyro.com/pl/strona/landing-page

W przeciwieństwie do stron internetowych, które zazwyczaj mają wiele celów i zachęcają do eksploracji, landing page są projektowane z jednym celem, znanym jako wezwanie do działania (ang. Call to Action, CTA).

Tego typu podstrony buduje się, kiedy istnieje potrzeba spełnienia jakiegoś konkretnego i krótkoterminowego celu. Wówczas strona docelowa może stać się niezwykle atrakcyjnym kanałem marketingowym. W efekcie pozwala ona dotrzeć do grupy docelowej, a także przyczynia się do lepszej monetyzacji działań internetowych.

Warto również zaznaczyć, że landing page jest kluczowym elementem tak zwanego lejka marketingowego (ang. marketing funnel).

Jak działa lejek marketingowy?

Pojęcie marketing funnel związane jest z działaniami reklamowymi, jakie mają na celu zwiększyć sprzedaż w sieci. Żeby lepiej zobrazować sobie działanie tej strategii, wystarczy wyobrazić sobie klasyczny lejek kuchenny. Aktywność taka dzieli się na trzy części:

  • Z góry do lejka „wpływają” klienci, którzy klikają w link umieszczony w odpowiednim miejscu w sieci. Mogą to być media społecznościowe (Facebook, Instagram), wyszukiwarka (Google) czy też wiadomość e-mail.

  • Centralna część lejka (ta najszersza) to właśnie Twój landing page, gdzie zatrzymują się klienci. Na tym etapie zapoznają się z treścią strony docelowej, podejmując decyzję odnośnie dalszych działań.

  • Wąskie gardło lejka to miejsce, do którego powinni trafić wszyscy potencjalni klienci. To właśnie w tym momencie następuje konwersja kliknięć, a więc osiągnięcie celu kampanii marketnigowej.

Warto zaznaczyć, że skuteczny marketing funnel opiera się na landing page, gdzie klient ma tylko jedną opcję do wyboru. Nie warto oferować kilku wezwań do działania, ponieważ przekłada się to na tzw. paradoks wyboru. Im więcej opcji jest dostępnych, tym większa szansa, że klient zrezygnuje z dalszej aktywności.

Ostatecznym celem lejka jest swoista „filtracja” potencjalnych konsumentów, którzy pod wpływem strony docelowej wykonają określone działanie.

Czy landing i home page jest tym samym?

Właściwie można zadać pytanie, czy nie jest tak, że każda strona może służyć w roli landingu? Cóż, technicznie rzecz biorąc, jest to możliwe. W ten sposób pojęcia tego używa się w Google Ads oraz Google Analytics. Jednakże należy zaznaczyć, że nie wszystkie strony są sobie równe, a wiele osób najczęściej myli pojęcia strony głównej i docelowej.

Istnieje kilka ważnych różnic, dzięki którym można oddzielić landing page od home page:

  • Liczba linków. Strona domowa witryny internetowej zawiera zwykle sporo hiperłączy i odsyłaczy do innych podstron. Może posiadać górny pasek nawigacyjny, boczne banery, a nawet linki w stopce. Tymczasem na landingu zwykle ogranicza się liczbę linków do potrzebnego minimum, które pozwoli na skuteczniejszą konwersję.

  • Cel wezwania do działania (CTA). Przy pomocy strony domowej powinno się przedstawiać podstawowe cechy działalności firmy. Jej zadania są znacznie szersze, dlatego CTA dotyczą zwykle bardziej podstawowych działań, np. „czytaj więcej”. Natomiast landing page ma jeden konkretny cel i dlatego taka strona docelowa powinna mieć jeden kluczowy przycisk CTA.

  • Grupy docelowe. Wiele osób, jakie odwiedzają Twój home page, może jeszcze nie wiedzieć, czego szukają. Z drugiej strony strona landingowa przeznaczona jest dla odbiorców, którzy już zdążyli pokazać zainteresowanie jakimś produktem czy usługą. Można powiedzieć, że są oni o jeden krok bliżej stania się Twoim kolejnym klientem.

Jak widać, nie wszystkie strony i podstrony mają takie samo przeznaczenie. Co ciekawe, również landingi mogą spełniać różne normy i określone zadania.

Dwa rodzaje stron landing page

https://zyro.com/pl/strona/landing-page

W marketingu internetowym można napotkać następujące rodzaje stron docelowych, które znacząco się od siebie różnią:

  • Strony „lead gen”, które skupione są na zbieraniu informacji na temat klientów. Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku taki dobór przycisku CTA, żeby zachęcić odbiorców do pozostawienia np. adresu e-mail. Na podstawie zgromadzonych danych można później prowadzić działania marketingowe w kierunku promocji swoich produktów czy usług.

  • Strony „click-through”, których zadanie jest nieco szersze, ponieważ mogą one zawierać więcej przycisków CTA. Kliknięcie w poszczególne odsyłacze będzie skutkować innym działaniem - może to być zamówienie darmowej próbki albo zakup pełnej wersji jakiegoś produktu. Tego typu landingi często stają się wypadkową dla całych witryn e-commerce, gdyż można na nich oprzeć funkcjonalność swojego sklepu online.

Trzeba pamiętać, że wybór właściwego rodzaju landing page zależeć powinien od Twoich indywidualnych oczekiwań. Odpowiednie zaplanowanie i dopasowanie poszczególnych elementów sprawi, że wkrótce zaczniesz korzystać z licznych zalet i korzyści tego typu stron.

Dlaczego strony docelowe mają takie znaczenie?

Zastanawiasz się, co sprawia, że korzystanie z landing page jest tak opłacalne? Doświadczenie pokazuje, że dzięki tym typom stron można osiągnąć zupełnie nowy poziom sprzedaży w swojej firmie. Taki sukces powinien być długofalowym celem wszystkich firm, jednak strony docelowe mają jeszcze kilka dodatkowych zalet:

  • Zwiększają wiarygodność. Stawiając na jasny i klarowny przekaz, zyskasz sporo klientów, którzy doceniają tego typu informacje. Jeżeli pokażesz, że masz konkretny cel na myśli, wówczas Twoje działania staną się bardziej wiarygodne, przekładając się na lepszą konwersję.

  • Wspierają markę. Strony docelowe mogą być ważnym elementem brandingu, jeżeli swoim stylem będą uzupełniać całą resztę. Chodzi o zbudowanie identyfikacji wizualnej, która przekłada się na zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki. Trzymaj się tych samych kolorów, grafik, tonu wypowiedzi.

  • Pozwalają na łatwiejsze testowanie. Landing page to tylko jedna strona, więc znacznie łatwiej coś zmienić, żeby dopasować się do nowych trendów. Testując działanie strony docelowej, należy skupić się na budowie narzędzia, które będzie przyjazne dla użytkownika. Wówczas możesz liczyć na większe zainteresowanie klientów.

Pora stworzyć landing page!

Około 69 proc. biznesów internetowych na co dzień korzysta z efektywnych stron typu landing. Ponieważ jest to jeden z najskuteczniejszych instrumentów strategii PPC (ang. Pay-Per-Click), warto już teraz stworzyć podobną stronę dla firmowych wartości, jakie chcesz wypromować. Zbuduj stronę, która zainteresuje potencjalnego klienta, a w efekcie zachęcisz go do podjęcia konkretnego działania. Sukces w sprzedaży jest na wyciągnięcie ręki!

Artykuł sponsorowany