W bielskim ratuszu podsumowano działania w ramach drugiego etapu rozbudowy Systemu Zrządzania Ruchem. ITS BB to projekt „szyty na miarę”, gdyż zaprojektowano go tak, aby w przyszłości mógł się rozwijać zarówno poprzez dołączanie nowych obszarów miasta, jak i nowych funkcji. Np. podsystem związany z aplikacjami mobilnymi można rozbudować o funkcjonalność umożliwiającą rezerwację wolnego miejsca na parkingu (umieszczonym w systemie) czy naprowadzenie GPS na konkretny plac parkingowy w mieście.

Pierwszy etap budowy systemu ITS BB prowadzony w latach 2017-2018 objął 18 kluczowych sygnalizacji świetlnych w mieście. Zakres jego działania mieścił się od Sarniego Stoku po skrzyżowanie ul. Partyzantów/al. gen. Andersa/ul. gen. Bora Komorowskiego wraz z odgałęzieniem: ul. Stojałowskiego do ul. Żywieckiej i ul. Krakowskiej. Prócz modernizacji sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, ITS BB objął również instalację nowych pętli indukcyjnych służących do detekcji pojazdów zbliżających się do sygnalizacji.

Płynność przejazdu przez skrzyżowania

Inwestycja pozwoliła na wdrożenie mechanizmu nadawania priorytetu dla pojazdów komunikacji miejskiej, dzięki czemu zwiększono płynność przejazdu przez skrzyżowania, co ostatecznie przełożyło się na poprawę punktualności w stosunku do rozkładu jazdy. Dzięki możliwości monitorowania pozycji taboru w komunikacji publicznej istnieje możliwość optymalizacji siatki połączeń i reakcji na ewentualne utrudnienia w ruchu.

Na 22 przystankach zainstalowano tablice dynamicznej informacji pasażerskiej (DIP) dostarczających danych o rzeczywistych czasach przyjazdu autobusów. Informacja pasażerska z nowymi funkcjonalnościami dostępna jest również na portalu rozklady.bielsko.pl. Dla pasażerów, kierowców oraz innych użytkowników ruchu udostępniony jest również internetowy serwis związany z ruchem drogowym its.bielsko.pl, gdzie uzyskać można informacje o aktualnym zatłoczeniu na ulicach objętych systemem ITS, a także utrudnieniach drogowych.

W drugim etapie rozbudowy ITS prowadzonym w latach 2020-2021 do już istniejącego systemu sterowania włączono kolejne 18 skrzyżowań na głównych miejskich arteriach. Na przystankach autobusowych zainstalowano kolejne 15 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej (DIP). W ramach projektu pojawiły się także zupełnie nowe elementy - 15 tablic naprowadzających na miejskie parkingi. Urządzenia z elektronicznymi wyświetlaczami rozlokowano na newralgicznych wjazdach do centrum Bielska-Białej. Tablice informują kierowców o ilości wolnych miejsc postojowych na sześciu miejskich parkingach.

Kierunek jazdy skradzionego auta

Etap drugi to także trzy tablice zmiennej treści (VMS) informujące kierowców o utrudnieniach w ruchu. Zlokalizowane są na ulicach: Krakowskiej, Bystrzańskiej oraz Cieszyńskiej. MZD zainstalował także kamery monitoringu wizyjnego na osiemnastu skrzyżowaniach i piętnastu tablicach przystankowych (na każdej po dwie kamery). Dodatkowo 50 kamer rozlokowano na głównych wlotach do miasta, w tunelu Hulanka oraz trzech przejściach podziemnych.

W efekcie II etapu rozbudowy ITS BB zainstalowano 15 tablic informacji przystankowej, 15 tablic informacji parkingowej, nowoczesny monitoring tunelu Hulanka, 131 dodatkowych kamer w systemie, trzy tablice zmiennej treści i 34 km spinających to wszystko światłowodów, dostarczających danych do Centrum Zarządzania Ruchem w MZD. Dzięki inteligentnym systemom upoważnione służby są w stanie określić, w którym kierunku opuściło miasto np. skradzione auto.

Oba etapy realizacji ITS były współfinansowane ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

bb

Foto: UM Bielsko-Biała