Za trzy lata rozpisanie przetargu, za pięć wbicie pierwszej łopaty - tak wygląda najnowszy harmonogram budowy ponad 60-kilometrowej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Droga ekspresowa połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem. Inwestycja ma zakończyć się w 2030.

Po raz kolejny pojawiają się nadzieje na realizację budowy BDI. Planowana od kilku dekad droga ekspresowa pozwalająca szybciej przejechać z Bielska-Białej do Krakowa ma zostać sfinansowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033). Projekt dokumentu, który opracowało Ministerstwo Infrastruktury, zawiera listę inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji.

Harmonogram budowy BDI przedstawił krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych. Zgodnie z planem, ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj w podziale na kilka odcinków ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024, a podpisanie kontraktu na realizację umowy w trzecim kwartale 2024. Prace inwestycyjne mają rozpocząć się w 2026 i potrwać cztery lata.

Według planów, ponad 60-kilometrowa BDI przebiegać będzie przez obszar Bielska-Białej, Kęt, Andrychowa, Wadowic, Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa. Droga o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu będzie miała trzynaście węzłów drogowych. Trasa ma odciążyć ruch z istniejącej DK52, której ukształtowanie geometryczne wpływa negatywnie na poziom bezpieczeństwa ruchu i obecnie nie odpowiada oczekiwaniom użytkowników. Również jej parametry techniczne nie są adekwatne do roli w układzie drogowym kraju.

bak