Specjalne wyjazdowe punkty szczepień dotrą do pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą przyjąć szczepionki w punkcie stacjonarnym. Jest to wsparcie dla populacyjnych punktów, które zgłaszając się do Narodowego Programu Szczepień, potwierdziły gotowość do szczepienia pacjentów w domach. W skali kraju powstało 117 dodatkowych, wyjazdowych punktów szczepień.

W województwie śląskim jest jedenaście wyjazdowych punktów szczepień. Obsłużą one tych pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu. Są to tzw. pacjenci leżący. Punkty wyjazdowe uzupełniły sieć punktów populacyjnych, które mają zespoły mobilne, gotowe do szczepienia pacjentów w miejscu zamieszkania. Punkty wyjazdowe nie będą zatem zastępować zespołów mobilnych z populacyjnych punktów, lecz wspierać ich pracę.

Jak zapowiada śląski oddział NFZ, dla osób z niepełnosprawnościami lub wykluczonych komunikacyjnie, które jednak mogą przyjąć szczepionkę w punkcie stacjonarnym, przygotowany jest transport samorządowy, organizowany przez władze lokalne. - Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień, wystarczy zadzwonić do swojej poradni POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego najszybciej potwierdzą, że konkretna osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu - poinformowano portal w śląskim oddziale NFZ.

Jak wygląda kwalifikacja pacjenta do szczepienia domowego?

1. Poradnia POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień.

2. Poradnia POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, lekarz wystawia skierowanie na szczepienie.

3. Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza czy pielęgniarki o stanie zdrowia pacjenta, teleporada lub wywiad z opiekunem pacjenta.

4. Jeśli lekarz POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu, wtedy zostaje to odnotowane w dokumentacji medycznej i przekazane do wyjazdowego punktu szczepień.

5. Lekarz POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.

6. Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.

7. O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data podania drugiej dawki.

Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.

Wyjazdowe punkty otrzymują własną pulę szczepionek. Nie korzystają ze szczepionek zamówionych przez poradnię POZ, która zgłasza pacjenta do szczepienia wyjazdowego. Za wyjazd na szczepienie pacjenta w domu Narodowy Fundusz Zdrowia płaci 141 zł. Dla pacjenta szczepienie w domu jest bezpłatne.

AK