Nadany priorytetem za parę złotych nie zmieścił się do skrzynki na listy w bloku przy ul. Sobieskiego w Bielsku-Białej. Dane teleadresowe widoczne są dla każdego sąsiada oraz innych osób postronnych. Dla złodzieja to kusząca przesyłka z nieznaną zawartością!

Wśród kolporterów różnych ulotek, listonoszy czy kurierów jest z pewnością cała masa osób, które rzetelnie wykonują swoją pracę, ale czasem zdarza się jedna “czarna owca”, która być może z pośpiechu lub braku przeszkolenia skutecznie “rzuca cień” na innych. Gruby list włożony jednym rogiem do skrzynki raczej nie jest nowym “standardem” dostarczania dużych przesyłek, lecz czyimś niedopatrzeniem.

- Czasem przychodzą do mnie duże przesyłki, które nie są polecone, czyli listonosz nie potrzebuje mojego poświadczenia odbioru. Jeśli nie ma mnie w domu, to ile razy musi przyjść, żeby mi ją dostarczyć? - mówi lokator jednego z bloków w Bielsku-Białej. - Rozwiązanie jest proste. Choć przesyłka nie jest polecona, to listonosz zostawia mi awizo w skrzynce na listy. Idę na pocztę i tam odbieram przesyłkę. To samo dotyczy kurierów. Jeśli nie ma mnie w domu, to zostawiają awizo, a ja jadę do punktu po odbiór. Zostawiając przesyłkę u sąsiada, bez mojego podpisu, kurier nie ma pewności, że trafi do mnie - dodaje nasz rozmówca.

Poprosiliśmy audytora ochrony danych osobowych o komentarz do zaistniałej sytuacji:

- Jeżeli przesyłka nierejestrowana jest zbyt duża, aby umieścić ją w skrzynce, listonosz powinien ją dostarczyć do adresata, a jeśli nie jest to możliwe, pozostawić w skrzynce awizo. Pozostawienie przesyłki poza skrzynką (nieprawidłowe doręczenie), która jest ogólnie dostępna w budynku wielorodzinnym powoduje ryzyko ujawnienia osobom nieuprawnionym danych osobowych, co za tym idzie mamy tutaj do czynienia z naruszeniem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) ochrony danych osobowych (RODO). Operator pocztowy w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe, jako administrator udostępnionych mu danych osobowych, odpowiada za prawidłowe zabezpieczenie tych danych zgodnie z art. 24 i 32 RODO. Operator powinien zatem podjąć wszelkie środki, aby nie dopuścić np. do utraty czy pozyskania przez osoby trzecie danych osobowych, za których przetwarzanie jest odpowiedzialny. Jeżeli “naruszycielem” (odpowiedzialnym za niewłaściwe doręczenie) jest doręczyciel, np. listonosz, który “porzucił” przesyłkę w miejscu ogólnodostępnym, to odpowiedzialność spoczywa na administratorze danych osobowych, którego pracownikiem jest ten listonosz i to właśnie do operatora należy zgłoszenie naruszenia ochrony danych.

Tekst i foto: Mirosław Jamro