W 2026 roku powinna ruszyć budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która potrwa cztery lata - zadeklarował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską Małgorzaty Pępek. Parlamentarzystka pytała, kiedy Rada Ministrów zabezpieczy środki finansowe na budowę drogi ekspresowej S52 z Bielska-Białej w kierunku Krakowa oraz na jakim etapie są procedury związane z przygotowaniem do budowy BDI.

- Budowa drogi ekspresowej S52 (tzw. Beskidzka Droga Integracyjna) ma kluczowe znaczenie dla rozwoju całego regionu pogranicza województw małopolskiego i śląskiego. Obietnice dotyczące budowy tej inwestycji padają od wyborów parlamentarnych w 2015. Nie poszły w ślad za tymi deklaracjami żadne czyny, jak chociażby pozytywne odniesienie się i poparcie poprawek budżetowych gwarantujących jej finansowanie, składanych przeze mnie wielokrotnie - pisze pos. Małgorzata Pępek.

Kiedy środki na budowę BDI?

Posłanka przypomina, że we wrześniu podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy zapowiedziano, że w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku znajdzie się m.in. BDI. - Brak realizacji tej inwestycji blokuje aktywność i rozwój gospodarczy regionu, zniechęca nowych oraz obecnych inwestorów do tworzenia i utrzymywania miejsc pracy oraz negatywnie wpływa na środowisko z powodu tysięcy pojazdów przemieszczających się istniejącą trasą drogi krajowej nr 52.

W interpelacji pos. Małgorzata Pępek pyta, kiedy Rada Ministrów podejmie decyzje w sprawie wpisania Beskidzkiej Drogi Integracyjnej do nowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, kiedy i w jakim trybie zostaną zabezpieczone środki finansowe na realizację inwestycji oraz na jakim etapie są procedury związane z przygotowaniem do budowy BDI.

Nieprzerwane wsparcie inicjatywy

- Resort infrastruktury nieprzerwanie wspiera inicjatywę budowy drogi ekspresowej S52. Budowa drogi S52 Bielsko-Biała - Głogoczów znalazła się w projekcie nowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030. Zaznaczam, że prowadzone są prace przygotowawcze, tak by można było zabezpieczyć środki na budowę ciągu drogi ekspresowej S52 w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej - odpowiada Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie infrastruktury.

Wiceminister przypomniał, że w lutym 2008 ogłoszono przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a w kwietniu tegoż roku podpisano umowę z wykonawcą. - Inwestycja obecnie jest na etapie opracowywania koncepcji programowej, który to dokument jest niezbędny do ogłoszenia przetargu na realizację - informuje wiceminister Weber. Według przyjętego harmonogramu, ogłoszenie przetargu na realizację BDI ma nastąpić w I kwartale 2024 roku.

Kolejne przesunięcie terminu

Jak zapewnia przedstawiciel rządu, dwa lata później ruszyć ma budowa BDI, która potrwa do 2030. - Odnosząc się do kwestii przygotowania inwestycji podkreślam, że prace przygotowawcze trwają nieprzerwanie i zmierzają do jak najszybszego jak to możliwe ogłoszenia postępowania przetargowego. Niemniej warto zwrócić uwagę na bardzo długi okres wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z uwagi m.in. na odwołania, a następnie skargi do sądu, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego - pisze Rafał Weber.

Najnowszy harmonogram zakłada przesunięcie terminu oddania BDI o trzy lata. Na początku 2019 informowaliśmy, że „pod warunkiem zapewnienia środków finansowych (…) planuje się wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji - w II kwartale 2021, zawarcie umowy z wykonawcą - w II kwartale 2022, realizacja inwestycji w latach 2024-2027”. Taki harmonogram przedstawił wtedy wiceminister Marek Chodkiewicz w odpowiedzi na interpelację poseł Ewy Filipiak, byłej burmistrz Wadowic.

Bartłomiej Kawalec