W związku z obecną sytuacją epidemiczną firma zdecydowała się na obniżenie wymiaru czasu pracy pracowników. - Wierzymy, że to sytuacja przejściowa i nie chcemy likwidować naszych miejsc pracy. Decydujemy się na wspólny wysiłek wszystkich pracowników po to, byśmy w pełnym składzie przeszli przez ten trudny okres - twierdzi przedstawiciel spółki.

Na początku kwietnia opublikowaliśmy artykuł Nieźle radzą sobie z epidemią. Na razie nie przewidują redukcji zatrudnienia, w którym opierając się na konkretnych przykładach pisaliśmy, jak funkcjonują bielskie firmy w okresie walki z pandemią koronawirusa. Po publikacji otrzymaliśmy sporo komentarzy od Czytelników, którzy przekonywali, że sytuacja nie jest tak dobra, jak we wspomnianych przez nas spółkach.

Trudno skontaktować się z zarządem

Idąc tym tropem, zwróciliśmy się do wskazanych przez Czytelników dużych zakładów produkcyjnych w Bielsku-Białej, pytając o ewentualną redukcję załogi w związku z epidemią koronawirusa. Niestety, nie otrzymaliśmy odpowiedzi z żadnej z nich, choć w jednym przypadku szeregowy pracownik poinformował nas, że trudno teraz skontaktować się z zarządem firmy, bo wszyscy pracownicy administracyjni przeszli w tryb zdalny.

Z odpowiedzią na pytania nie miała problemu ogólnopolska firma Iglotex z oddziałem w Bielsku-Białej, która poinformowała nas o zastosowanych przez nią rozwiązaniach przewidzianych w przepisach o rządowej tarczy antykryzysowej. - Wprowadzamy zmiany w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy, w tym o nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tzw. specustawa do walki z koronawirusem). W związku z obecną sytuacją epidemiczną zdecydowaliśmy się na obniżenie wymiaru czasu pracy naszych pracowników. Wierzymy, że podjęte przez naszą firmę działania zminimalizują skutki sytuacji związanej z wirusem, a wprowadzone rozwiązanie będzie krótkotrwałe - napisała dyr. Maria Sawicka z Grupy Kapitałowej Iglotex.

Czy aktualna sytuacja na rynku pracy zmusiła firmę do redukcji etatów? - Wierzymy, że to sytuacja przejściowa i nie chcemy likwidować naszych miejsc pracy. Dlatego decydujemy się na wspólny wysiłek wszystkich pracowników po to, byśmy w pełnym składzie przeszli przez ten trudny okres - dodała.

Nie ma jeszcze informacji

Również w PUP w Bielsku-Białej nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytanie, które firmy produkcyjne zwolniły pracowników w związku z kryzysem gospodarczym spowodowanym COVID-19. Wiadomo, że w ub. tygodniu urząd zarejestrował 3466 wniosków przedsiębiorców.

- Co prawda zaobserwowano wzmożone rejestracje, to jednak w chwili obecnej PUP nie ma jeszcze informacji na temat zwolnień grupowych w Bielsku-Białej. Te liczby, w porównaniu z innymi, dostępnymi na terenie całego kraju, są znacząco niskie. Wzmożona liczba rejestracji może też wynikać z tego powodu, że odbywa się ona teraz za pośrednictwem poczty, internetu i platformy e-PUAP - twierdzi Leszek Stokłosa, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku-Białej.

Czy PUP w Bielsku-Białej ma propozycje pracy dla osób, które straciły zatrudnienie w czasach epidemii? Okazuje się, że w aktualnej sytuacji urząd nie może zastosować szczególnych rozwiązań skierowanych do osób, które straciły pracę z powodów wywołanych sytuacją epidemiologiczną w kraju, gdyż brak jest możliwości wyodrębnienia tej grupy spośród osób rejestrujących się w urzędzie jako bezrobotne.

Formy wsparcia dla przedsiębiorców

Ustawą z dnia 31 marca 2020 o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 urząd pracy został zobligowany do realizacji następujących form wsparcia:

- dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych,

- dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców samozatrudnionych,

- pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy.

Względy bezpieczeństwa przy rejestracji

Mając na uwadze względy bezpieczeństwa, rejestracji można dokonać poprzez:

- pełną rejestrację elektroniczną polegającą na wniesieniu do urzędu pracy wniosku wraz z załącznikami w postaci elektronicznej po opatrzeniu ich kwalifikowalnym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym poprzez stronę praca.gov.pl. W tej sytuacji nie jest wymagana wizyta osoby w urzędzie pracy,

- rerejestrację polegającą na złożeniu do urzędu pracy wniosku w postaci elektronicznej poprzez stronę praca.gov.pl, po złożeniu którego osobie zostaje wyznaczony termin umożliwiający przekazanie danych i dostarczenie stosownych dokumentów,

- pobranie przygotowanych w siedzibie urzędu - po wcześniejszej rozmowie telefonicznej - niezbędnych do rejestracji formularzy i oświadczeń, wypełnieniu ich, podpisaniu, dołączeniu kserokopii dokumentów i odesłaniu do urzędu pocztą (można pozostawić je w skrzynce korespondencyjnej w siedzibie urzędu pracy).

Małgorzata Irena Skórska